۱۳۹۸/۰۶/۱۶

خودروهای توقیف شده در گمرک بزودی آزاد می شود؟

برنامه "صبح و گفتگو" با موضوع طرح آزادسازی واردات خودرو از مناطق آزاد در ارتباط تلفنی با مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو و فروزان زیادلو کارشناس مناطق آزاد از شبکه رادیویی گفت و گو پخش شد. دادفر با اشاره به علت مطرح شدن آزادسازی واردات خودرو از مناطق آزاد بیان داشت: طبق تحقیقاتی که بنده انجام دادم، آزادسازی واردات خودرو از مناطق آزاد به این مفهوم صحت ندارد. وی در ادامه افزود: ضوابط و قواعد عیناً مانند سرزمین مادری است و هیچ تغییری در قوانین ایجاد نشده و تصمیم درباره خودروهایی است که در گمرکات مناطق آزاد باقی مانده اند. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در رابطه با قواعد خودروهای باقی مانده در گمرکات مناطق آزاد گفت: خودروهای بر جای مانده در مناطق آزاد در صورت داشتن ضوابط استاندارد و محیط زیستی و نیز ضوابط پلیس راهور بعد از مدت خاصی و با ۷۵ تا ۹۵ درصد تعرفه مستقیم امکان ترخیص داشتند و وارد سرزمین اصلی می شدند. وی همچنین متذکر شد: مناطق آزاد نیز همچون سایر حوزه ها متاثر از شرایط اقتصادی کشور با کمبود بودجه مواجه شدند و دم دست ترین کار برای درآمدزایی بازگشایی واردات است البته ما از این طرح استقبال می کنیم چراکه تمامی فعالان کسب و کار واردات خودرو دو سال است که با ورشکستگی تمام مواجه شدند اما درست نیست که با هر حادثه و اتفاقی واردات را نابود و یا تقویت کنند. دادفر این خبر را فاقد صحت عنوان کرد و گفت: بنده احساس می کنم دوستانی که در کار خبری مناطق آزاد هستند قصد ارائه آمار در هفته دولت را داشتند و با توجه به اینکه خودرو از مباحث داغ و جالب توجه مردم است این موضوع را مطرح کردند. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه ورود خودرو بر اساس ماده چهار "قانون حمایت از مصرف کننده" صرفاً توسط شرکت ها و ارائه کنندگان خدمات پس از فروش ممکن است افزود: آزادسازی واردات خودرو باید امکانی برای توزیع مساوی فرصت ها بین مردم باشد. اکثر شریان های رانتی و انحصارها از طرف خود قانون و قانونگذار ایجاد می شود که باید این موارد اصلاح شوند. وی با اشاره به اینکه مجوزهای خاص واردات خودرو در طول یک سال به هزار دستگاه هم نمی رسد گفت: این مجوزهای خاص شامل برادران جانباز و یا افراد خاص و قهرمان است که اجازه دارند خودروهایی را بر اساس مصوبه هیئت دولت وارد کنند اما باز بودن واردات برای همه و اختیار داشتن مردم در انتخاب کالای مورد نظر نیز امری لازم است. دادفر یادآور شد: ۸۰۰ دستگاه خودرو در گمرکات کشور به غیر از اظهار، برگه سبز گمرکی دریافت کردند که به علت تمام شدن مدت مصوبه "ادامه روند واردات خودرو" در ۱۶ تیرماه، در پشت گمرکات قرار گرفتند. هم اکنون نیز سه هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو در گمرکات متوقف بوده و بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ دستگاه آن در توقیف مرجع قضایی قرار دارد. در ادامه "صبح و گفتگو"، زیادلو اظهار کرد: منشأ صادرات از مناطق آزاد نبوده و بلکه از مسیر مناطق آزاد انجام شده است. وی در توضیح بیشتر این مطلب گفت: صادرات از سایر نقاط کشور به مناطق آزاد رفته و به دلیل قرارگرفتن مناطق آزاد در مرز، از این مسیر صادر شده اما این صادرات، محصولات تولیدی در مناطق آزاد نیستند. کارشناس مناطق آزاد با اشاره به اینکه طرح آزادسازی واردات خودرو از مناطق آزاد موجب آزادشدن خودروهای متروکه در مناطق آزاد می شود گفت: هرگونه کمک به افزایش درآمدی مناطق آزاد از نظر عوارض وارداتی، نهایتا گرایش وارداتی را در مناطق آزاد فزونی می دهد و سکوی واردات را تقویت خواهد کرد. زیادلو با تأکید بر اینکه مناطق آزاد باید از ریشه درمان شوند گفت: با افزایش جذب سرمایه گذاری در مناطق آزاد می توان به توسعه اقتصادی این مناطق کمک کرد که این کار انجام شده اما از طریق نهادهای سرمایه گذاری و تأسیس بانک های خصوصی و سایر مدلها در این مناطق نیز می توان اقداماتی را انجام داد. کارشناس مناطق آزاد آزادسازی واردات خودرو از مناطق آزاد را یک مسکّن موقتی خواند و گفت: باید توجه داشت که واردات خودرو درگیر شبکه های رانتی نشود. باید مراقب بود تا این مجوز واردات به افراد خاص داده نشود نمونه آن هم مجوز واردات خودرو به افراد جانباز بود.

بازگشت به بخش اخبار