۱۳۹۸/۰۲/۲۸

دخالت در کار مراکز اسقاط خودرو به زیان همه است

فروش انحصاری و نیز گران‎فروشی برگه‌های اسقاط، آن‌هم به میزان چهاربرابر در هر برگ، موجب افزایش 50 تا 60میلیون‌تومانی قیمت هر خودرو وارداتی می‌شود. انباشت این هزینه‌ها و درنهایت فشار این تحمیل‌ها به مصرف‌کننده انتقال داده خواهد شد، اما باید دید آیا مصرف‎کننده توان و پذیرش پرداخت آن را دارد؟

با بسته‎شدن سامانه اسقاط خودرو بر روی مراکز اسقاط و شرکت‌های واردکننده، خرید برگ اسقاط منحصر به اقدام از طریق انجمن اسقاط خودرو شده است و امکان واریز وجه به‌منظور دریافت برگه اسقاط (برای شماره‎گذاری خودروهای وارداتی) از طریق این سامانه وجود ندارد. این موضوع را مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به «دنیای‌خودرو» گفت و افزود: «کانال انتقال برگه اسقاط بین صفحات شرکت‌های واردکننده خودرو در سامانه مربوطه نیز مسدود شده است و عملا شرکت‌های واردکننده باید فقط از انجمن اسقاط خودرو فرسوده و به هر قیمتی که این انجمن اعلام می‌کند، برگه خریداری کنند.» دادفر آخرین قیمت اعلام‎شده از سوی این انجمن را به‎ازای هر برگه 6 میلیون تومان اعلام می‎کند. وی با بیان این‎که چنین تصمیمی از سوی رئیس ستاد سوخت اتخاذ شده است، می‌افزاید: «شرکت‌های نمایندگی رسمی و واردکنندگان خودرو به هیچ‌وجه تا اطلاع ثانوی برگ‌اسقاط خودرو نخرند. چراکه این رویه موجب انحصار برای عده‌ای خاص و دخالت در بازاری است که براساس تعامل میان شرکت‌های واردکننده خودرو و مراکز اسقاط شکل گرفته است.» به‌گفته دادفر مراتب به کلیه نهادهای نظارتی و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و ذی‌مدخل گزارش شده و انجمن واردکنندگان خودرو امیدوار است هرچه سریع‎تر این اقدام خلاف قانون که همراه با دخالت در بازار و برهم‎زننده نظم و تعادل پنج‎ساله دادوستد میان مراکز و شرکت‌ها بوده، متوقف شود تا این انجمن ناچار به طرح شکایت به‎نمایندگی از تمام واردکنندگان خودرو در دادسرای کارکنان دولت نشود. پیش از آن‎که مشروح گفت‎وگوی ما با دبیر انجمن واردکنندگان خودرو را بخوانید، خاطرنشان می‎کنیم «دنیای‌خودرو» آماده انتشار هرگونه توضیح لازم از سوی ستاد سوخت و انجمن اسقاط خودرو درخصوص مطالب منعکس‎شده است.  اقدام ستاد سوخت درخصوص اعلام روش خرید گواهی اسقاط خودرو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟  بر هم زدن نظم در وضعیت فعلی اقتصادی کشور و انحصار یک فعالیت که مستقیما بر قیمت خودروهای خارجی در بازار تاثیرگذار است، به‎نوعی یک حرکت فراقانونی به نظر می‌رسد. فروش انحصاری و همچنین گران‎فروشی برگه‌های اسقاط آن‌هم به میزان چهار برابر در هر برگ، موجب افزایش 50 تا 60میلیون تومانی قیمت در هر خودرو وارداتی شود. انباشت این هزینه‌ها و درنهایت فشار این تحمیل‌ها به مصرف‌کننده انتقال داده خواهد شد، اما باید دید آیا مصرف‎کننده توان و پذیرش پرداخت آن را دارد؟ متقاضیان خرید خودروهای خارجی برای سرمایه‌گذاری و استفاده از خودرویی با ارزش نهایت 300میلیون‌تومان، سرمایه خود را وارد بازار کرده‌اند اما حال باتوجه به تغییرات در تصمیمات، هزینه ترخیص خودروهای مانده در گمرک هر روز بیشتر از روز قبل بر دوش مصرف‌کنندگان نهایی سنگینی می‌کند.  آیا ستاد سوخت به‎صورت قانونی اجازه ورود به موضوع نحوه خرید و فروش برگه اسقاط خودروهای فرسوده را دارد؟  برای ایجاد انحصار و منفعت‎طلبی، قانون حقی برای یک فرد یا سازمان قائل نشده است. با یک مراجعه ساده به تارنمای پایگاه اطلاع‎رسانی و ثبت‌نام خودرو فرسوده متوجه تبلیغات گسترده این بنگاه اقتصادی برای جلب خودروهای فرسوده و خرید گواهی از شرکت‌های اسقاط خودرو می‌شوید، درصورتی‎که اگر گواهی اسقاط در مسیر عادی خود قرار بگیرد، نیازی به حضور واسطه‌ها و دلالی برگه‌های اسقاط خودرو نیست. طی سال‌های گذشته شرکت‌های اسقاط خودرو می‌توانستند با تعامل و آزادی عمل خریداران خود را انتخاب کنند. ایجاد مسیر جایگزین انحصاری نه‎تنها به نفع آن شرکت‌ها نبوده، بلکه شرکت‌های نمایندگی رسمی و واردکنندگان خودرو را نیز تحت‌فشار قرار داده و مخل نظمی است که مراکز اسقاط در پنج سال گذشته برای مبادله گواهی‌ها با شرکت‌ها ایجاد کرده بودند. ازسوی‌دیگر، باتوجه به حساسیت موضوع و فرصت کوتاه دوماهه مصوبه اجرایی ترخیص خودروهای رسوب‎کرده در گمرک، مانع‎تراشی‌ها موجب اجرایی‎نشدن مصوبه هیات دولت می‌شود.  آیا شرکت‌های فعال در این زمینه با فروش برگه‌های اسقاط به انجمن اسقاط خودرو موافق هستند؟ خرید برگ اسقاط منحصر به انجمن اسقاط خودرو کشور شده و عملا با اجرایی‎شدن دستور رئیس ستاد سوخت صفحات شرکت‌ها بر مراکزهای اسقاط که قصد واریز برگه اسقاط برای شماره‎گذاری خودروهای وارداتی را دارند، بسته است. مراکز اسقاط باتوجه به انباشت چندده‌هزار عددی برگه‌های اسقاط طی دوران ممنوعیت واردات خودرو مشکلات زیادی را متحمل شده‌اند و حال که فرصت واگذاری برگه‌های اسقاط به‌وجود آمده است، انتظار دارند بتوانند با چانه‎زنی و تعامل، زیان انباشته خود را به حداقل برسانند. اما ایجاد کانال ویژه برای فروش برگه‌های اسقاط خلاف خواست مراکز اسقاط و شرکت‌های واردکننده خودرو است.  قیمت هر برگه اسقاط طی سال‌های گذشته یعنی در زمان آزادی واردات چقدر بود؟ ارزش‌گذاری این برگه‌ها وظیفه چه کسی است؟  طی سال‌های گذشته ارزش‌گذاری هر برگه ازسوی مراکز اسقاط با توافق بین خریدار و فروشنده صورت می‌گرفت که حدود 1.5 تا 2.5 میلیون بوده، این در حالی است ‌که انجمن اسقاط درخواست 6 میلیون تومان برای هر برگه را ‌دارد. این اختلاف قیمت نه‎تنها توجیه‎پذیر نیست بلکه با یک حساب سرانگشتی می‌توانید ببیندید این انجمن درخواست چه رقم هنگفتی را از شرکت‌های واردکننده خودرو دارد. حدودا 10‌هزار دستگاه خودرو وارداتی طی دوماه آینده وارد کشور خواهد شد و برای واردات این خودروها نزدیک به 50‌هزار برگه اسقاط نیاز است. تاثیرات تصمیم رئیس ستاد سوخت بر بازار خودروهای خارجی به چه صورت خواهد بود؟  قطعا تاثیرات این تصمیم بر قیمت نهایی خودروهای وارداتی بسیار زیاد خواهد بود. نباید انتظار داشت در یکی از پارامترهای تاثیرگذار، افزایش قیمت چندبرابری را داشته باشیم اما قیمت خودروهای وارداتی مانند گذشته باشد. تحمیل هزینه به مصرف‎کنندگان نهایی این خودروها مانع ثبات در بازار قیمت این قبیل خودروها می‌شود. این در حالی است که دخالت ستاد سوخت در تعیین قیمت و ‌همچنین ایجاد انحصار برای یک تشکل و محدودیت برای مراکز اسقاط و شرکت‌های واردکننده و همچنین ایجاد بازار انحصاری شده است. البته اگر ستاد سوخت از دخالت در این موضوع دست بردارد، تعامل با مراکز اسقاط بسیار راحت‎تر و با رضایت طرفین برقرار می‌شود.  ستاد سوخت برای انحصار فروش برگه‌های اسقاط چه الزاماتی را به‌وجود آورده است؟ انجمن مراکز اسقاط خودرو با هماهنگی این ستاد، تمام مراکز اسقاط را ملزم به فروش انحصاری کرده است و با مراکزی که بخواهند مستقل عمل کنند به‌صورت قهری برخورد می‌کند. رئیس انجمن مراکز اسقاط درپی کانالیزه‎کردن خریدوفروش برگه‌های اسقاط به‌نفع آن انجمن، اعلام کرده است صفحه کاربری مراکزی که به شرکت‌های واردکننده خودرو برگه اسقاط بفروشند، در سامانه بسته خواهد شد. انجمن مراکز اسقاط برای شرکت‌های واردکننده‌ای که به‌منظور تسهیل کار دیگر شرکت‌های همکار و خروج هرچه سریع‎تر خودروهای مانده در گمرک می‎خواستند مبادرت به واریز و انتقال برگه‌های اسقاط کنند، محدودیت ایجاد کرده است. برخی دیگر از شرکت‌های واردکننده که درحال‎حاضر نیاز به برگه‌های اسقاط ندارند و تمایل انتقال به دیگر شرکت‌های واردکننده را دارند نیز محدود شده‌اند. مشکل شرکت‌های نمایندگی رسمی و واردکنندگان خودرو با ستاد سوخت بر سر قیمت برگه‌های اسقاط خودرو نیست، زیرا ارزش‎گذاری آنان یک توافق دوطرفه است بلکه مشکل برسر محدودیت‌های ایجادشده از طرف یک دستگاه اجرایی کشور است، آن هم درحالی‎که وظیفه این دستگاه فقط نظارت و هماهنگی میان مراکز اسقاط و واردکنندگان خودرو است. برخی مراکز اسقاط حاضر هستند برگه‌ گواهی‌های اسقاط را به ارزش 1.5 میلیون‌تومان در سامانه بارگذاری کنند اما ستاد سوخت امکان واریز وجه این برگه‌ها را میسر نمی‌کند. این دخالت دستوری و محدودکننده برای چیست؟

بازگشت به بخش اخبار