ما در بازار خودروی کشور دچار انحصار هستیم که البته مطلق نیست و انحصاری ۲ جانبه است.

بازار خودرو کشور انحصاری است

فقط شعار توسعه می دهیم اما در عمل …

پرشین خودرو: متاسفانه دولت فقط ادای توسعه در صنعت و بازار خودرو را در می آورد و تمام حرف هایی که می زنند تنها یک شوی تبلیغاتی است و در عمل برای کسب و کار بهتر دو خودروسازی داخلی همه چیز را مهیا می کنند و از حمایت از کسب و کارهای تجاری کوچک خبری نیست.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب گفت: در علم اقتصاد تعریف خاصی برای استاندارد بازار نداریم اما می توانیم برای هر بازار شاخص هایی را تعریف کنیم مثل بازار اقتصادی دولتی، شبه دولتی، انحصاری، انحصار یک جانبه، انحصار چند جانبه و … با این شاخص ها می شود بازار را تعریف کرد.
وی ادامه داد: ما در بازار خودروی کشور دچار انحصار هستیم که البته مطلق نیست و انحصاری ۲ جانبه است.
دادفر، بازار خودرویی کشور را در انحصار خودروسازان داخلی دانست و افزود: در مقایسه با بازارهای خارجی، بازار خودروی کشور به هیچ عنوان قابل قیاس نیست. زیرا محدودیت های بسیاری به غیر از محدودیت های تعرفه ای در تامین تقاضای بازار وجود دارد.
وی افزود: این محدودیت ها از سمت دولت و به نفع خودروسازان داخلی است. نتیجه این می شود که هزینه مصرف کننده افزایش می یابد وعرضه مدل های خودرویی نیز محدود می شود.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تاکید کرد: برخی عقیده دارند واردات به آسانی رخ می دهد و انواع مدل های خودرویی از برندهای جهانی به راحتی وارد بازار خودروی ایران می شوند و من در جواب ایشان باید عرض کنم که با یک گل بهار نمی شود و فضای بازار خودرو رقابتی نیست.
وی بیان کرد: بازار باید رقابتی شود تا مصرف کننده نهایی بتواند انتخاب آزادی داشته باشد و آن وقت شما خواهید دید که صاحبان برند در داخل و خارج برای دریافت سهم بازار و رضایت مشتری چه خدمات و امتیازاتی به مشتری ایرانی می دهند و امتیازات ویژه ای مانند اقساط بلند مدت، کاهش بهره و بهبود و کیفی سازی خدمات گارانتی و وارداتی به ایرانیان تقدیم خواهد شد.
دادفر خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازار خودرو در انحصار است و یک بازار کاملا آکواریومی داریم و البته یک عده ای هم به اشکال مختلف سود خود را از این مدل بازار می برند.