دولت تدبیر باید درباره اطلاعاتی که دریافت می‌کند، دقت بیشتری به خرج بدهد تا دچار بی‌تدبیری نشود. دولت باید تسهیلات و مشوق‌هایی برای این خودروها در نظر بگیرد تا جذابیت واردات آنها را بیشتر کند زیرا اساسا به‌دلیل برخورداری این خودروها از تکنولوژی به‌روز، مبنای قیمتی آنها بالاتر است و پیش‌تر که تعرفه آنها پایین بود، مشوقی برای واردات آنها به حساب می‌آمد.

فرهاد احتشام‌زاد، نایب‌رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو»:

 

برخی کشورها تمایلی برای اینکه تکنولوژی روز خود را در اختیار ما قرار دهند، ندارند. چراکه با واردات این خودروها پرسنل، متخصصان و تعمیرکاران باید در این زمینه آموزش تخصصی ببینند تا بتوانند این خودروها را تعمیر کنند

به گزارش« اخبار خودرو » ، انتخابات هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو درمیان اخبار ضد‌و‌نقیض از تغییرات تعرفه‌ای خودروهای وارداتی برگزار شد. این روزها مجلس بر کاهش تعرفه خودروهای وارداتی به‌خصوص هیبریدها اصرار دارد و از وزارتخانه هم اخبار متفاوتی شنیده می‌شود که بعضی از آنها بر رد احتمال کاهش تعرفه‌ها تاکید دارند و بعضی دیگر می‌گویند کارشناسان موضوع را بررسی خواهند کرد.

 

فرهاد احتشام‌زاد ، نایب رئیس هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو

در میان چنین خبرهایی، واردکنندگان خودرو نیز بار دیگر دست‌به انتخاب زدند تا این‌بار با تیم هیات‌مدیره‌ای که نام ۳ نفر از آنها در لیست جدید به‌چشم می خورد، به پیگیری مطالباتشان از‌جمله کاهش تعرفه‌ها بروند.

با فرهاد احتشام‌زاد که حالا با عنوان نایب‌رئیس‌اول انجمن فعالیت می‌کند، درباره اینکه هیات‌مدیره جدید چه تغییری در روند کاری انجمن خواهد داد و همچنین درباره کاهش تعرفه خودروهای هیبرید و خودروهای وارداتی به گفت‌و‌گو نشستیم.

با توجه به انتخابات و تغییراتی که در هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو ایجاد شد، برنامه این انجمن در آینده به چه شکل خواهد بود؟ آیا تغییر در سیاست‌ها صورت خواهد گرفت؟

همان‌طور که در هر کشوری مبنای تصمیم‌گیری و نقشه راه، قانون اساسی است، در سازمان‌ها و انجمن واردکنندگان خودرو نیز مجمع، سیاست‌گذار است و نقشه راه در اساسنامه صورت می‌پذیرد.

بنابراین از آنجاکه در انتخابات اخیر تغییراتی در اساسنامه و در نتیجه رسالت انجمن رخ نداده است، لذا مسیر عملکرد همان اصولی است که همه اعضا به آن باور داشته و دارند و در راس آن، دفاع از منافع قانونی و مشروع واردکنندگان اعم‌از واردکنندگان رسمی و شرکت‌های واردکننده‌ غیرنماینده، در راستای جلوگیری از تضییع حقوق واردکنندگان و حقوق مردم است.

خوشبختانه در دو جلسه هیات‌مدیره جدید نیز که بعد از انتخابات برگزار شده‌اند، تصمیماتی گرفته شد که موید آن است بر مدار پیشین حرکت می‌کنیم و حق مطالبه‌گری را برای خود در برابر هر نهادی که بخواهد حقوق اعضای ما را زیر پا بگذارد، محفوظ می‌دانیم و مطابق با آن عمل خواهیم کرد.

تا چه حد از نظرات مشورتی اعضای انجمن استفاده خواهید کرد؟

قطعا اگر به ما اجازه بدهند و هر روز ما را با یک چالش جدید و بی‌تدبیری غافلگیر نکنند، بهتر به امور مشورتی در فضای غیربحرانی خواهیم رسید. متاسفانه در دوازده‌ماه ‌گذشته، مدام بازار خودروهای وارداتی در شرایط بحران قرار داده شده است و همواره درحال تلاش هستیم موانعی را که سر راه واردکنندگان رسمی و غیرنمایندگی وجود دارند، برطرف کنیم.

اما همان‌گونه که می‌دانید قدرت هر تشکلی برخواسته از تجمیع توانایی اعضای خود است و اگر نتواند مشارکت گروهی با اعضای خود داشته باشد و از صحبت‌ها، نظرات و راهنمایی‌های آنها استفاده کند، نمی‌تواند مطمئن باشد در مسیر صحیح حرکت می‌کند.

اکنون برنامه‌ریزی‌هایی را عملیاتی کرده‌ایم تا بتوانیم ضمن فائق آمدن بر بحران‌هایی که برای ما به‌صورت روزمره روی می دهند، از مشارکت اعضا و نظرات آنها نیز به‌صورت اثر‌بخش بهره ببریم و از پتانسیلشان بیش‌از پیش استفاده کنیم. امید داریم با برنامه‌ریزی مناسب به این منظور برسیم.

این روزها اخبار ضد‌و‌نقیضی درباره احتمال کاهش تعرفه خودروهای هیبرید و حتی سایر خودروها شنیده می‌شود. از یک طرف مجلس می‌گوید درحال پیگیری این موضوع است و از طرف دیگر، اخبار متفاوتی از وزارتخانه در این زمینه می‌شنویم. آیا احتمال تغییر تعرفه وجود دارد؟ نظر شما در این‌باره چیست؟

در سال۹۱ تصمیم هیات دولت این بود سالانه تعرفه واردات خودرو کاهش یابد اما بعد از سال‌ها که تعرفه‌ها برخلاف آن برنامه ثابت مانده‌اند، امسال ‌می‌بینیم ناگهان تعرفه‌ خودروهای وارداتی افزایش شدیدی پیدا کرده است.

این سیاست به‌جز افزایش درآمد برای دولت هیچ فایده دیگری ندارد و بیشترین ضرر آن نیز برای مصرف‌کننده است و درحال‌حاضر هم شاهد هستیم این موضوع در نمایندگی‌های مختلف مشکل‌ساز شده است.

حقوق مردم با قانون اخیر و خارج‌از کنترل نمایندگی‌ها و واردکننده‌ها زیر‌پا گذاشته شده است و مشتریان این موارد را از چشم‌واردکننده‌ها می‌بینند، در‌حالی‌که واردکننده یک واسط قانونی و مطیع اوامر دولت است و این وجوه را باید براساس قانون جدید به حساب دولت واریز کند.

لذا معتقدیم تعرفه‌ها نه‌تنها برای خودروهای هیبرید بلکه برای مدل‌های بنزینی هم باید کاهش پیدا کنند. افزایش تعرفه‌ها صرفا به‌معنای محروم کردن مردم از خودروهای باکیفیت و به‌روز دنیاست و این سیاست‌ها سرکوبگر تقاضای کیفی مردم هستند و در هیچ مکتب علمی مورد تایید نیستند.

متاسفانه می‌بینیم در این مسیر، به تصمیم‌سازان اطلاعات اشتباه داده می‌شود، به‌طوری‌که حتی در صحبت‌های آقای روحانی هم می‌شنیدیم برای ایشان فرافکنی‌ها و تعریف‌های ناصحیحی در مورد خودروهای هیبرید شده است که نمی‌‌توان گفت غیرمغرضانه بوده‌اند، چون حداقل از طریق کسب اطلاعات در اینترنت می‌توان فهمید داده‌های ارائه‌شده به رئیس‌جمهور صحیح نبوده‌اند و برمبنای اطلاعات اشتباه، دولت درباره خودروهای وارداتی تصمیم‌های نادرستی گرفته است.

این امر نه‌تنها تضییع‌کننده حقوق مصرف‌کننده و واردکننده است، بلکه وجهه دولت ما را هم خدشه‌دار می‌کند، زیرا در شرایطی که دنیا به‌سمت استفاده از خودروی هیبرید می‌رود، دولت از این تکنولوژی‌ها اظهار بی‌اطلاع کرده و واژه‌های عجیبی را برای این خودروها به‌کار می‌برد!

تاکید می‌کنم بیش از دو سال است تکنولوژی خودروهای هیبرید وارد کشور ما شده و نهادهایی مانند سازمان محیط‌زیست، راهنمایی رانندگی، استاندارد و بهینه‌سازی مصرف سوخت آن را بر‌اساس مستندات و واقعیات تایید کرده‌اند. اینکه گفته می‌شود این خودروها به اسم هیبرید وارد کشور می‌شوند، اشتباه است و دولت باید رویکرد خود را اصلاح کند.

اگر در این زمینه اطلاعات ندارد، از تشکل‌های تخصصی استفاده کند و به آگاهی مناسب برسد تا بتواند تصمیم صحیح بگیرد. دیدگاه مجلس به‌عنوان خانه ملت مبنی‌بر اینکه تعرفه‌ها باید کاهش پیدا کنند، کاملا دیدگاه صحیحی است و امیدواریم دولت متوجه اشتباه خود در این زمینه شود.

باتوجه به تاثیری که خودروهای هیبرید در کاهش آلودگی هوا دارند و این قابلیت، اهمیت آنها را برای کابرد در کشور ما زیاد می‌کند، برای همه‌گیر شدن چگونه می‌توان برنامه‌ریزی کرد تا با قیمت کمتری در دسترس مصرف‌کننده قرار بگیرند؟

خودروهای هیبرید، پلاگین-‌هیبرید و خودروهای برقی، از تکنولوژی‌های به‌روز دنیا و با پایه‌قیمتی بالاتر نسبت‌به خودروهای مشابه بنزینی به‌شمار می‌روند. معتقدیم در دوران پسابرجام هستیم اما هنوز شرکت‌های خارجی به سختی با ایران ارتباط برقرار می‌کنند.

برخی کشورها تمایلی برای اینکه تکنولوژی روز خود را در اختیار ما قرار دهند، ندارند. چراکه با واردات این خودروها پرسنل، متخصصان و تعمیرکاران باید در این زمینه آموزش تخصصی ببینند تا بتوانند این خودروها را تعمیر کنند و زمانی که بتوانند چنین کاری را انجام دهند، از دانش‌فنی آن هم برخوردار خواهند بود و امکان بومی‌سازی خواهند داشت. در کنار عدم تمایل تولیدکنندگان خارجی برای انتقال دانش این خودروها، موضوع تشدید‌کننده دیگر، ناآگاهی تصمیم‌سازان داخلی است که بر طبل آنها می‌کوبند.

دولت تدبیر باید درباره اطلاعاتی که دریافت می‌کند، دقت بیشتری به خرج بدهد تا دچار بی‌تدبیری نشود. دولت باید تسهیلات و مشوق‌هایی برای این خودروها در نظر بگیرد تا جذابیت واردات آنها را بیشتر کند زیرا اساسا به‌دلیل برخورداری این خودروها از تکنولوژی به‌روز، مبنای قیمتی آنها بالاتر است و پیش‌تر که تعرفه آنها پایین بود، مشوقی برای واردات آنها به حساب می‌آمد.

محاسبه متوسط مصرف سوخت آنها در ۱۰۰کیلومتر حتی در شرایط سوخت ترکیبی، نشان می‌دهد حداقل ۵۰درصد مصرف کمتری نسبت‌به بنزینی‌ها و خودروهای داخلی دارند، البته این نسبت برای کاربرد در سطح شهر حتی از ۵۰درصد هم بیشتر است.

اگر هزینه سالانه یارانه بنزین، هزینه کاهش آلودگی هوا، مرگ‌و‌میر و حوادث جاده‌ای را در نظر بگیریم، می‌بینیم نه‌تنها تعرفه خودروهای بسیار کم‌مصرف را باید نزدیک به صفر در نظر گرفت، بلکه باید مشوق‌هایی مانند بند «ق» در قانون بهینه‌سازی مصرف سوخت را نیز با اولویت برای این خودروها اجرا کنیم. در مرداد امسال قانون هوای پاک توسط دولت تصویب شده است اما بعد از ۴ماه، در دی‌ماه صرفا بر مبنای اطلاعات اشتباه و کاملا غیرکارشناسی تصمیمی گرفته شد که مشوق خودروهای پاک برداشته شود.

امید است دولت با التزام به رعایت مواد ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌و‌کار، به‌منظور کاهش هزینه‌های ناشی‌از تصمیم‌گیری‌های اشتباه و حذف آسیب‌های وارده به مشتریان و فعالان بخش خصوصی بر‌مبنایی غیر شعارگونه، نقش تشکل‌های تخصصی را در تصمیم‌سازی‌های خود جدی بگیرد.