این موضوع به دوره وزارت بنده مربوط نمی‌شود و در شهریورماه یعنی دوره وزیر قبلی صنعت به تصویب رسیده است.

سایپا روزانه ۳۰ میلیارد تومان زیان می‌دهد؛ ایران‌خودرو ۱۴۰ هزار خودرو تعهدات معوق دارد

 روز گذشته جلسه اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و برخی دیگر از نمایندگان خانه ملت با وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون حقوقی ریاست‎جمهوری، مدیران‌عامل ایران‎خودرو و سایپا، مدیرعامل سازمان حمایت، مدیران وزارت صنعت و نمایندگان سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان بازرسی کل کشور برای بررسی وضعیت افزایش قیمت خودرو و همچنین وضعیت کلی این صنعت و تعهدات معوق خودروسازان برگزار شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،  در این نشست، رضا رحمانی؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به نمایندگان در رابطه با این موضوع که چه زمانی افزایش قیمت خودرو به تصویب رسید، اظهار کرد: «این موضوع به دوره وزارت بنده مربوط نمی‌شود و در شهریورماه یعنی دوره وزیر قبلی صنعت به تصویب رسیده است.» رحمانی افزود: «برای تعیین قیمت خودرو براساس فرمولی که در شهریورماه پیش‎بینی شده است، خودروهای بالای ۴۵میلیون‌تومان با ۵درصد زیر قیمت بازار عرضه خواهند شد و در پیش‎فروش بعدی ۵درصد کاهش قیمت خواهیم داشت تا در نهایت به یک قیمت متعادل بین کارخانه و بازار برسیم.» وی ادامه داد: «در ماه‌های گذشته به علت کاهش تولید، اجرای این مصوبه امکان نداشت، اما اکنون با افزایش تولید، میزان عرضه بیشتر خواهد شد و در این‌صورت هم به تعهدات خودروسازان عمل می‌شود و هم با عرضه بیشتر قیمت کاهش خواهد یافت.»

جلسه خودروسازان با معاون اول
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‎که درحال‎حاضر مهم‎ترین مشکل خودروسازان و قطعه‎سازان کمبود نقدینگی است، بیان داشت: «به دلیل کمبود نقدینگی با کاهش تولید یا تولید ناقص در خودروسازی‎ها مواجه هستیم. بر همین اساس روز شنبه جلسه‎ای با معاون‎اول رئیس‎جمهوری درباره تامین نقدینگی قطعه‌سازان و خودروسازان داشتیم که در این خصوص تصمیم‌گیری شد و این تصمیم به افزایش تولید کمک خواهد کرد.» وی با اشاره به این‎که در یکی، دو هفته گذشته روند نزولی کاهش تولید متوقف شده است و در روزهای آینده افزایش تولید بیشتری خواهیم داشت، افزود: «در عین‌حال، بسته‎ای برای صنعت خودرو طراحی شده است تا در بلندمدت مشکلات صنعت خودرو به‎طور اساسی برطرف شود و رویکرد آن حمایت از تولید داخلی، افزایش تولید وکیفیت و متعادل کردن قیمت است.»

تشکیل کارگروه بررسی قیمت خودرو
همچنین در حاشیه برگزاری این نشست، بهرام پارسایی؛ سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه «دنیای خودرو» در رابطه با افزایش قیمت‎هایی که خودروسازان پیش‌از اعلام نهایی قیمت جدید خودروها اعمال کرده‎اند، اظهار داشت: «تا زمانی که قیمت‌های جدید اعلام نشود، خودروسازان حق افزایش قیمت محصولات تولیدی خود را ندارند. چراکه اعلام قیمت‌ها باید براساس روال و قاعده باشد و افزایش قیمت محصولات به‌صورت خودسرانه قانونی نیست.» پارسایی با اشاره به این‎که قرار است کارگروهی با حضور نمایندگان کمیسیون‎های اصل ۹۰، ‎قضائی و صنایع مجلس و نمایندگان خودروسازان، وزارت صمت، تعزیرات حکومتی و سازمان بازرسی برای بررسی قیمت‎ها تشکیل شود، گفت: «این تصمیم در پی شکایات عدیده‌ای گرفته شد که به کمیسیون اصل ۹۰ رسید و مبنی بر عدم اجرای تعهدات و افزایش قیمت محصولات توسط خودروسازان بود.» پارسایی با تاکید بر این‎که تعهدات انجام نشده دوگروه سایپا و ایران‌خودرو حدودا ۳۰۰هزار خودرو است، عنوان کرد: «مقرر شده است تا تحویل تعهدات معوق در اولویت خودروسازان قرار بگیرد و براساس قراردادهای منعقد نسبت‌به تعهدات خود عمل کنند.»

برای صنایع دیگر هم نسخه بپیچید
همچنین در این نشست هاشم یکه‎زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در پاسخ به انتقادات نمایندگان مجلس از وضعیت کلی این صنعت و افزایش قیمت‌هایی که این شرکت روی محصولات خود اعمال کرده است، اظهار داشت: «به‌رغم تمام این انتقادات، ما بازهم به مجلس می‎آییم، اما خوب است که بیایید و بگویید وضعیت درونی و بیرونی خودروسازان و قطعه‎سازان چیست و چرا این مشکلات امروز به وجود آمده است.» یکه‎زارع با بیان این‎که در ۴دهه گذشته تولید ناخالص کره جنوبی بالغ‌بر ۵۲میلیارد دلار و تولید ناخالص ایران ۷۸میلیارد دلار بوده است، گفت: «اما امروز این رقم برای ایران ۴۱۱میلیارد دلار وبرای کره ۱۴۱۱میلیارد دلار است، بنابراین هرچند نسخه‎پیچی شما برای صنعت خودرو خوب است، اما بیایید برای توسعه صنایع دیگر نیز دست به کار شوید و عملکرد آن‎ها را نیز ارزیابی کنید.» وی با اشاره به این‎که ایران‎خودرو تا خردادماه امسال هیچ‎گونه تعهد معوقی ندارد، افزود: «از خردادماه تاکنون تعهدات معوق این شرکت ۱۴۰هزار دستگاه است که از این میزان، ۳۰هزار دستگاه امسال تحویل داده می‎شود و برای مابقی نیز برنامه‎ریزی بر این است که تا سه‌ماهه اول سال دیگر دعوت‎نامه‎ها ارسال شود.»

زیان روزانه ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومانی خودروسازان
در این نشست همچنین محمدرضا سروش، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز با اشاره به مشکلاتی که این صنعت به آن مبتلا است، گفت: «باتوجه‌به این‎که قیمت‎های خودرو برای مدت زیادی ثابت ماند، خودروسازان در روز، زیان ۲۵ تا ۳۰میلیاردی را متحمل می‎شوند. این در حالی است که در این مدت هزینه مواداولیه بین ۷۰ تا ۲۴۰درصد افزایش پیدا کرده است.» وی افزود: «نقدینگی سایپا در یک سال گذشته ۸هزارو۲۰۰میلیاردتومان کاهش یافته است.» سروش ادامه داد: «کانال‎های انتقال ارز باتوجه‌به تحریم‎ها مسدود شده، این در حالی است که ایجاد کانال‎های جدید، هزینه‎ها را افزایش داده است.» سروش با رد عرضه قطره‎چکانی خودرو از سوی ایران‎خودرو وسایپا که توسط نمایندگان مطرح شد، عنوان کرد: «باتوجه‌به این‎که بنابر قراردادهای ما با مشتری، درصورت تاخیر در تحویل خودرو، شرکت‎ها باید خسارت بدهند، عقلانی نیست خودروساز خودرویی را که آماده تحویل باشد، تحویل ندهد. از سوی دیگر، نگهداری خودرو نیز برای خودروساز هزینه دارد که باتوجه‌به ثابت ماندن قیمت خودرو در گذشته این امر بر زیان خودروسازان نیز اضافه می‎کرده است.» مدیرعامل سایپا  اضافه کرد: «در ۱۰روز گذشته میزان تولید خودرو در این شرکت بیش‌از ۲۰درصد افزایش یافته است.» وی همچنین با بیان این‎که تا پایان امسال حدود ۲۰۰هزار خودرو جزو تعهدات سایپا برای تحویل است، گفت: «بخش عمده این خودروها تا پایان سال به مشتریان تحویل داده می‌شود.»