انجمن واردکننده های خودروی ایران بارها درخواست کرده نرخ تعرفه واردات خودرو نباید بیش از ۲۰ درصد میانگین قیمت خودروهای داخلی باشد؛ یعنی اگر ۵۰ درصد تولید خودروی داخلی ما با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان به فروش برسد، نرخ تعرفه …

 

به گفته کارشناسان بازگشت تعرفه واردات خودرو به سال ۹۵ قطعی است و لایحه جنجالی دولت احتمالا با تغییرات زیادی روبرو خواهد بود، زیرا در چند ماه گذشته تاثیر ارائه این لایحه و شوک نوسان دلار باعث شده قیمت برخی خودروهای وارداتی روزانه تا ۱۰ درصد افزایش داشته باشد. هرچند ادعای وزارت صنعت، معدن و تجارت از ارائه این لایحه حمایت از کالای ایرانی است اما واکنش بازار نمایانگر افزایش انحصار داخلی هاست.

به گزارش حامد شایگان خبرنگار خبرگزاری موج، در نیمه دوم سال گذشته دولت ارائه لایحه جدید تغییر تعرفه واردات خودرو بین ۱۵ تا ۶۱ درصد نسبت‌ به سال ۹۵ را پیشنهاد داد که بر مبنای آن خودروهای کمتر از ۱۵۰۰ سی‌سی مشمول ۵۵ درصد حقوق گمرکی، خودروهای بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی مشمول ۷۵ درصد و خودروهای سواری ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی مشمول ۹۵ درصد حقوق گمرکی می‌شدند.

همچنین حقوق گمرکی واردات خودروهای هیبرید تا ۱۵۰۰ سی‌سی شامل ۲۵ درصد ارزش گمرکی، ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ شامل ۴۵ درصد ارزش گمرکی، ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی شامل ۶۵ درصد ارزش گمرکی و حقوق گمرکی برای واردات خودروهای بیشتر از ۲۵۰۰ سی‌سی ۱۰۰ درصد ارزش گمرکی بود. این تعرفه گذاری هنوز هم نهایی نشده و از همان اسفندماه ۹۶ مخالفت نمایندگان مجلس با این لایحه وارد فاز اجرایی شد و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس طرح دوفوریتی ضوابط حقوق ورودی خودروها و ساماندهی بازار خودروهای وارداتی را ارائه کرد و بعد از آن نیز دیوان عدالت اداری خواستار تعلیق آن برای بررسی بیشتر شد. این روند ادامه دار باعث شده بازار خودروی ایران با شوک گرانی دلار به کما رود و امروز کاهش تقاضا و افزایش قیمت خودرو، در دو جهت مخالف در حال فاصله گرفتن از هم هستند.

پیش تر محمد شریعتمدای وزیرصنعت، معدن و تجارت این تغییر تعرفه را سیاست وزیر قبلی در راستای حمایت از کالای ایرانی دانسته بود اما واقعیت این است که وزیرکنونی نیز بارها اعلام کرده است تنها را حمایت از کالای ایرانی توقف واردات است، این در حالی است که افزایش تعرفه خودروهای خارجی مانع از خرید این محصول توسط لاکچری بازها و آقازاده ها نمی شود و تنها با ایجاد هیجان در بازار، این نوسان قیمت به خودروهای داخلی نیز انتقال می یابد و در مجموع هزینه زندگی در ایران را بالاتر می برد و خرید خودروهای کم کیفیت ایرانی برای ایرانی ها سخت تر و صنعت خودروی داخلی نیز غیر رقابتی و انحصاری تر می شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج ضمن تاکید بر اینکه فاصله بین میانگین قیمتی خودروهای داخلی و تعرفه واردات خودروهای خارجی باید ۲۰ درصد باشد گفت: انجمن واردکننده های خودروی ایران بارها درخواست کرده نرخ تعرفه واردات خودرو نباید بیش از ۲۰ درصد میانگین قیمت خودروهای داخلی باشد؛ یعنی اگر ۵۰ درصد تولید خودروی داخلی ما با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان به فروش برسد، نرخ تعرفه باید به گونه ای باشد که واردات خودروهای با همان رنج قیمت فقط ۲۰ درصد بیشتر از فروش قیمت محصولات داخلی باشد.

او افزود: در شرایط واقعی ۸۰ درصد قیمت خودروهای داخلی زیر ۴۰ میلیون تومان بوده، در حالی که حداقل قیمت خودروهای وارداتی ۱۳۰ میلیون تومان است. حال سوال اینجاست که چرا باید فاصله قیمتی ۹۰ میلیون تومانی بین مدل های مشابه وجود داشته باشد، در شرایطی که  ۲۰ درصد تعرفه وادرات هم می تواند روی بازار خودروهای وارداتی به قدری تاثیر داشته باشد که برای تولیدکننده های داخلی انگیزه ایجاد کند و مردم نیز راحت بتوانند محصولات مورد علاقه را بخرند.

 

مهدی دادفر با تاکید بر اینکه دولت امروز هزینه عدم بهره وری خودروهای داخلی را می خواهد از مردم بگیرد گفت: امروز نمایندگان مجلس متوجه موضوع شده اند، هرچند برخی از آنها هنوز برخوردی شعاری و ایدئولوژیک دارند و می گویند ما باید محصول مورد نیاز خود را تولید و مصرف کنیم این مسئله مانند این است که بگوییم من کفش مورد نیازم را خودم در خانه تولید کنم یا تمام محصولات غذایی را خودمان تولید کنیم.

او با بیان اینکه چون دو خودروساز بزرگ دولتی نتوانسته اند محصولات با کیفیت و مناسب ذائقه مردم تولیدکنند به معنای شکست صنعت خودروسازی نیست افزود: در تئوری بنگاه داری شکست یک یا چند کارخانه به مفهوم مرگ آن کالا یک صنعت نیست بلکه به معنای بهسازی یک بنگاه چاپک تر است و این مهمترین مشکل امروز صنعت خودروی کشور ماست. دولت قصد خصوصی سازی این صنعت را ندارد و می خواهد در این صنعت اعمال نفوذ داشته باشد و مدیران آن را انتخاب کند؛ از آنجایی که دولت در تامین مواد اولیه این صنعت نقش دارد و از آن بهره می برد به دنبال ایجاد انحصار برای حفظ این تولیدات است.

او با اشاره به اینکه بدون این محدودیت های تعرفه ای مردم می توانند بهترین خودوری روز دنیا را با ۴۰ میلیون تومان بخرند، تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون به دلیل کاهش عرضه خودروی خارجی این محصول با افزایش قیمت مواجه شده است زیرا در فروردین تنها هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده و اگر عرضه  با توجه به تقاضای بازار قیمت خودرو بالاتر می رود.

دادفر با بیان اینکه براساس همین کاهش تقاضا در سه روز گذشته قیمت یک خودرو ۲۰۰ میلیون تومانی هر روز ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است افزود: برخی خودروها در دو ماه گذشته ۳۰ تا ۴۰ میلیون افزایش قیمت داشته اند و این مسئله تنها در نتیجه کاهش عرضه و تعرفه بالا است.

حمایت مجلس از کاهش تعرفه ها

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار موج درباره رویکرد مجلس در بررسی تعرفه های خودروهای وارداتی گفت: در حال حاضر موضوع کاهش تعرفه واردات خودرو در مجلس مطرح نشده است اما جز مواردی است که به زودی در کمیسیون صنایع و معدن و صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.

 

حمید گرمابی با تاکید بر اینکه میزان تعرفه واردات خودرو بالاست افزود: در حال حاضر نرخ ارز دچار نوسان شده و بخشی از افزایش قیمت خودروهای وارداتی تحت تاثیر این عامل است از این رو باید تعرفه ها کاهش پیدا کند تا تعادل قیمتی به وجود آید. از طرف دیگر معتقدم میزان تعرفه واردات خودرو باید در یک دوره  زمانی به صورت پلکانی کاهش یابد تا به سطحی منطقی برسد زیرا امروز بالاترین تعرفه واردات کالا در دنیا متعلق به واردات خودرو در ایران است.