دلیل عمده خروج رنو و پژو به دلیل تعلل‌مان در اجرایی‌کردن قراردادها بود؛ نه تحریم‌ها.

بررسی اختصاصی گسترش‌نیوز از علل خروج خودروسازان فرانسوی از ایران؛

دلیل عمده خروج رنو و پژو به دلیل تعلل‌مان در اجرایی‌کردن قراردادها بود؛ نه تحریم‌ها.

گسترش‌نیوز: این روزها اخبار متناقض و عجیبی از طرف مسئولان در خصوص ماندن شرکت‌های خودروساز فرانسوی در ایران به گوش می‌خورد. از یک طرف وزیر صنعت اعلام می‌کند پژو و رنو حدود ۱۷۰ میلیون دلار به ایران آورده و علاقمند به ادامه همکاری با ما هستند؛ از طرف دیگر یک عضو انجمن وارد‌کنندگان خودرو می‌گوید رنو مدت هاست که از ایران رخت بر بسته و پژو نیز در حال رفتن است. جالب است از جلسات مشترکی هم که در این باره برگزار می‌گردد خروجی‌های متفاوتی بنا بر امیال شخصی مسئولان حاصل می‌شود. همین چند روز پیش معاون وزیر صنعت در خصوص جزییات جلسات وزارت صنعت با خودروسازان فرانسوی اظهار امیدواری کرد و از ایجاد پکیج‌های همکاری مشترک خبر داد؛ درحالی که گفته‌های عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس موید آن بود که از این جلسه نتیجه قطعی خارج نشده است و وزارت صنعت نگاهش به ماندن شرکت‌های پژو و رنو نگاه امیداورانه‌ای نیست. شاید دلیل این همه تناقض گویی این باشد که آنها نمی‌خواهند در شرایط موجود همه واقعیت را به مردم بگویند و به وخیم ترشدن اوضاع دامن بزنند؛ یا خودشان هم از رفتن این شرکت‌ها به قدری واهمه دارند که نمی‌خواهند زیر بار آن بروند، از این روز امید به بازگشت آنها دارند.

مسئولان با مردم شفاف سخن بگویند

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز اظهار کرد: مسئولان ما در مقابل مردم و رسانه‌ها دچار اشکالات رفتاری هستند و دوست دارند همیشه به مردم نشان دهند که همه چیز خوب است؛ در حالیکه این امر موجب کاهش اعتماد مردم به آنها و سرخوردگی اجتماعی می‌شود.

مهدی دادفر ادامه داد: دو شرکت رنو و پژو در دوره جدید اصلاً وارد انعقاد قرارداد با ایران نشده بودند که اکنون بخواهند بروند؛ فقط هر چه بوده در حد صحبت و مذاکره رخ داده که آنها هم منتفی شده است.

وی خاطر نشان کرد: شرکت فرانسوی رنو ۱۵ اردیبهشت خروج خود از ایران را علنی کرد اما متأسفانه مسئولان نمی‌خواهند زیر بار این رفتن بروند و هنوز امیدوار به بازگشتش هستند. بنابراین مسئولان باید با مردم شفاف سخن بگویند و واقعیت‌ها را در این خصوص بیان کنند.

سهم ما در رفتن رنو و پژو کمتر از تحریم‌ها نبود

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تأکید کرد: پژو نیز به دنبال رنو خواهد رفت و احتمال ماندش در ایران صفر است؛ که ما از این واقعه اصلاً‌ خوشحال نیستیم.

دادفر ادامه داد: رفتن این دو شرکت بزرگ از ایران تا حدی متأثر از برجام و قسمت عمده‌اش به دلیل تعلل مان در اجرایی کردن قراردادها بود.

دادفر ادامه داد: ما حدود یک سال و نیم این دو شرکت پژو و رنو را معطل فرآیند اجرایی کردن قراردادهایمان کردیم؛ در حالیکه اگر زود دست می‌جنباندیم و این فرآیند را انقدر زمان بر نمی‌کردیم اکنون آنها نیز با ما داخل گود همکاری بودند.

از جلسات وزرات صنعت با خودروسازان فرانسوی نتیجه‌ای حاصل نشد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز بیان کرد: بعید بعید به نظر می‌رسد که با فشارهای امریکا، شرکت پژو در ایران بمانند.

عبدالله رضیان تأکید کرد: از جلسات وزارت صنعت با خودروسازان فرانسوی نتیجه قطعی خارج نشده زیرا اگر چنین بود به مجلس گزارش داده می‌شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: بنابر شواهد موجود وزارت صنعت نگاهش به ماندن شرکت‌های پژو و رنو در ایران نگاه امیداورانه‌ای نیست و بیشتر به سمت رفتن آنها از ایران است تا ماندن.

رضیان در خصوص تداوم همکاری سیتروئن با ایران نیز تصریح کرد: سیتروئن قرار بود تا خرداد ماه تولیداتش را وارد بازار ایران کند که متأسفانه این اتفاق نیفتاد و این امر به منزله عدم همکاری‌اش با ایران است.