۱۳۹۶/۱۰/۲۷

انتظار کاهش قیمت خودروهای وارداتی را داشتیم

 

 

فرهاد احتشام‌زاد، رییس انجمن واردکنندگان خودرو

 

با توجه به موجودی گمرگ انتظار ما این بود که با باز شدن سامانه ی ثبت سفارش خودروهای موجود در گمرگ ترخیص شود. با توجه به حجم خودروهایی که پیش از آن وارد شده بود و تنشی که در بازار به خاطر واردات خودرو توسط غیرنمایندگی ها وجود داشت، انتظار می رفت تا قیمت خودرو کاهش پیدا کند، چنانچه ما در شهریور و مهر ماه سال جاری افزایش قیمت داشتیم.

 

رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو در خصوص بالا بودن قیمت خودروهای وارداتی پس از باز شدن سامانه ی ثبت سفارش گفت: با توجه به موجودی گمرگ انتظار ما این بود که با باز شدن سامانه ی ثبت سفارش خودروهای موجود در گمرگ ترخیص شود. با توجه به حجم خودروهایی که پیش از آن وارد شده بود و تنشی که در بازار به خاطر واردات خودرو توسط غیرنمایندگی ها وجود داشت،  انتظار می رفت تا قیمت خودرو کاهش پیدا کند، چنانچه ما در شهریور و مهر ماه سال جاری افزایش قیمت داشتیم.
فرهاد احتشام زاد در گفتگو با خبرنگار میهن صنعت افزود : طبیعتاً باز شدن سامانه ی ثبت سفارش به تعدیل عرضه و تقاضا منجر می شد که این موضوع به کاهش قیمت کمک می کرد اما افزایش بیش از حد تعرفه ها سبب شد، خودروهایی که از این به بعد وارد می شوند قریب به ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته باشند. از طرفی این قانون عطف به ما سبق شده که ماده ی ۲ قانون مدنی چنین اجازه ای را نمی دهد اما ابلاغیه ای که برای گمرکات ارسال گردید عطف به زمان بستن شدن سامانه ی ثبت سفارش دارد.
احتشام زاد ادامه داد: بسته بودن سامانه ی ثبت سفارش غیرقانونی و از طرف دولت صورت گرفت که خود این موضوع به سبب نگهداری کالا در انبار و… هزینه خواهد داشت. خودروهایی هم که درگمرگ دپو شده بودند با تعرفه های جدید ترخیص شدند که عملا نمی توانستند قیمت بازار را تعدیل کنند. از طرفی خودروهایی که به تازگی به عنوان خودروی لوکس معرفی می شوند با توجه به جو روانی به وجود آمده گاهی تا ۵۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته اند.
احتشام زاد با اشاره به افزایش تعرفه در خودروهای بنرینی و هیبریدی اظهار کرد: افزایش ۳۸ درصدی خودروهای بنزینی و ۴۲ درصدی خودروهای هیبریدی نه تنها کمکی به تعدیل قیمتها نمی کند بلکه به ملتهب شدن بازار دامن می زند.

در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت این خودروها ما شاهد تقاضای زیاد در بازار به سبب سودآوری آن هستیم. چون روند افزایش قیمت خودروها این شائبه را به وجود می آورد که سود فروش آن زیاد است و می شود در این بخش سرمایه گذاری کرد.
رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو درباره ی احتمال کاهش قیمتها گفت: در اعتراضی که خودمان انجام دادیم روی دو موضوع تمرکز کردیم. اول اینکه نباید عطف به ما سبق می شد و بعد تعریفی  که از خودروهای لوکس انجام گرفته که در هر دو موضوع شتابزده و غیرکارشناسانه در مصوبه کار شده است. مهمترین موضوعی که در این بخش وجود دارد بحث افزایش تعرفه هاست که نه تنها ما را از سازمان تجارت جهانی دور می کند و صادرات ما را کاهش می دهد بلکه باعث افزایش شدید قیمتها شده که متأسفانه به رغم این موضوع تقاضا در بازار کاهش پیدا نکرده بلکه تقاضای کاذب به وجود آمده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد : ما در دی ماه امسال به شرایط سال قبل برگشتیم اما افزایش تعرفه زیاد و تعداد خودروی اسقاط فقط برای وارد کننده ها افزایش پیدا کرد که لذا اگر بازار به این شیوه دست نمی خورد این شرایط پیش نمی آمد.

 

بازگشت به بخش اخبار