مرشد سلوک رئیس انجمن واردکنندگان خودرو امروز در نشستی خبری با اشاره به وضعیت بازار خودروهای وارداتی و تصمیم‌های یک شبه، اظهارداشت: دستورات خلق الساعه باعث ایجاد تخلف شده است. ما می‌خواهیم مشکلات …

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با اعلام اینکه اگر امکان واردات ۲۰ هزار خودروی ثبت سفارش شده فراهم شود حباب قیمت بازار از بین می رود، گفت: تنها ۱۵ درصد ارزهای دولتی به واردات خودرو اختصاص یافته و مابقی ۸۵درصد مربوط به واردات کالاهای دیگر بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مرشد سلوک رئیس انجمن واردکنندگان خودرو امروز در نشستی خبری با اشاره به وضعیت بازار خودروهای وارداتی و تصمیم‌های یک شبه، اظهارداشت: دستورات خلق الساعه باعث ایجاد تخلف شده است. ما می‌خواهیم مشکلات را حل کنیم اما نوک پیکان تخلف و مافیا موجب ایجاد مشکلات دیگر برای واردکنندگان شده است.
وی در خصوص دریافت ارز دولتی برای واردات خودرو، گفت: بعد از اعلام ارز ۴۲۰۰ تومانی واردکنندگان بدون محدودیت در لیست تأمین ارز برای واردات قرار گرفتند، واردکنندگان هم از این قائده مستثنی نبوده و ثبت سفارش کردند اما تنها ۱۵ درصد از ارز تخصیص یافته دولت به واردات مربوط به خودرو است و مابقی ارزها به واردات کالاهای دیگر تخصیص یافته است. جالب اینجاست در سنوات گذشته واردکنندگان خودرو هیچ گونه ارز دولتی دریافت نکرده بودند و در مقابل بیشترین سود را از محل واردات برای دولت داشتند.
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به درآمدهای دولت از محل واردات خودرو گفت: براساس قانون فعلی دولت از محل واردات خودرو بین ۵۵ تا ۹۵ درصد عوارض واردات، ۱ درصد سهم هلال احمر، ۱ درصد استاندارد، ۴ درصد شماره گذاری، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، ۴ درصد مالیات عملکرد و حدود ۱۲ درصد ارزش خودرو‌ به عنوان هزینه اسقاط و … دریافت می کند.
وی با اشاره به میزان واردات در ۴ سال اخیر گفت: از سال ۹۳ تا ۹۶، ۲۹۸ هزار خودرو به کشور وارد شده است که به صورت میانگین ۷۰ هزار دستگاه در سال بوده است و ظرفیت این بازار هم بیشتر از این نیست.
مرشد سلوک در خصوص ادامه فعالیت واردکنندگان خودرو در این زمان و چگونگی فراهم شدن امکان واردات ۲۰ هزار خودروی ثبت شده اظهار داشت: دولت اجازه دهد، ۲۰ هزار خودرو دارای کد ۸ رقمی وارد شوند چرا که ما برای ترخیص این خودروها نیاز به ارز دولتی نداریم و طی شش ماه واردات خودرو رفع مشکل می شود. در صورت ایجاد این امکان، حباب قیمتی خودرو از بین می رود که در این میان هم دولت، هم مشتریان و هم وارد کنندگان ذی نفع خواهند شد.
رییس انجمن واردکنندگان در ادامه به موضوع قیمت گذاری واردات اشاره کرد و گفت: اصلاً نمی‌تواند واردکننده‌ای با ارز دولتی اقدام به واردات کند و بعد با ارز آزاد خودرو بفروشد ما همیشه به صورت هفتگی در حال رصد سازمان حمایت هستیم.
وی تصریح کرد: پس از اعلام تخلف‌های خودرویی، اخیرا همه واردکنندگان خودرو متخلف خطاب شدند و این امر همه کار آفرینان را زیر سوال می برد و در این میان برخی کم لطفی کردند و از اصطلاح مافیا استفاده کردند.
رییس انجمن واردکنندگان با اشاره به اینکه همواره به تخلفات پرداخته شده و کمتر به عوامل تخلف رسیدگی شده است، تصریح کرد: به طور قطع عدم ثبات در قوانین و مقررات، تصمیم های غیر کارشناسانه و خلق الساعه منجر به ایجاد این چنین اتفاق ها می شود.
مرشدسلوک در ادامه به آنالیز واردات خودرو پرداخت و افزود: ٢٩٨هزار خودرو در طی چهار سال ٩٣تا ٩٦واردات انجام شده است . بارها اعلام کردیم کشش بازار بیشتر از این نیست و بر حسب شرایط کمی تغییر می‌کند اما کلاً بازار در همین حد هست و بیشتر نمی شود.
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: شدیدا با تعدیل نیروهای واحدها مواجه هستیم . بار اسقاط را به دوش واردکنندگان گذاشتند و حالا با ممنوعیت اسقاط جمع شده است. صرف نظر از اینکه این بنگاه ها تعطیل و نیروها تعدیل می شوند عملا ١٤� هزار خودروی فرسوده خارج میشود و مردم هم از استفاده خودروی با کیفیت خارج میشوند.
وی با اشاره به ورود رییس جمهوری بر موضوع تخلفات خودرویی اظهار کرد: انجمن وارد کنندگان خودرو به واسطه نامه ای از ورود رییس جمهوری به موضوع تخلفات خودرویی قدردانی کرده است چراکه باعث شد این تخلفات شفاف تر بیان شود.
رییس هیات مدیره انجمن وارد کنندگان خودرو بیان کرد: البته انتظار بود وزارت صمت هر چه زودتر به این امر ورود کند، که متاسفانه با تاخیر در شفاف سازی مواجه شد و منجر به داغ شدن بازار شایعات حول واردات خودرو شد.