۱۳۹۹/۰۶/۰۴

آخرین مهلت ترخیص خودروهای دپو شده و سنگ‌اندازی ها ادامه دارد

معاون گمرک ایران، آخرین مهلت ترخیص خودروهای سواری و کالاهای گروه ۴ از گمرک را ۲۶ شهریور امسال اعلام کرده است. عنوان می‌شود اگر تا این تاریخ، خودروهای باقیمانده در گمرکات کشور ترخیص نشوند، یا باید به کشور مبدا برگردانده شوند یا متروک شده یا اینکه به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی واگذار شوند. گفتنی است چون این خودروها مربوط به مدل‌های قدیمی ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ است در کشورهای همسایه بازار چندانی نخواهند داشت.براساس آمار از آخرین ضرب‌الاجل ترخیص دپویی‌ها (تیر) حدود ۴ هزار خودرو در پارکینگ‌های کمرگ مانده بود که در این مدت، تعدادی از این خودروها ترخیص شده‌اند. هرچند آمار دقیقی از این میزان ترخیص منتشر نشده است. فعالان بازار عنوان می‌کنند بخش اعظم خودروهای باقیمانده به‌دلیل نداشتن ثبت‌سفارش یا تعلل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در پذیرش قرارداد گارانتی، اجازه خروج نیافته‌اند، چراکه گارانتی باید در سامانه توسعه تجارت بارگذاری شود که درحال‌حاضر سامانه بسته است.

سرنوشت دپویی‌ها

صمت باتوجه به مهلت دوباره به صاحبان این خودروها، باید دید چه تعداد از این خودروها در نهایت موفق به خروج از گمرکات کشور می‌شوند. مهرداد جمال‌ارونقی درباره آخرین وضعیت کالاهای گروه ۴ و خودروهای موجود در بنادر و گمرکات کشور اظهارکرد: با توجه به اینکه مهلت «اظهار» کالاهای مشمول گروه چهارم کالایی مصوبه مربوط تا پایان سال ۹۸ بوده است، امکان اظهار کالاهای مورد نظر از محل مصوبه ابلاغی در امسال امکان‌پذیر نیست. با این وجود، مورد اشاره شده از سوی دفتر واردات بخشنامه شده تا در صورت ارائه هرگونه مکاتبه، مدارک، مستندات و ثبت‌سفارش برای اظهار کالا، هماهنگی لازم قبل از هرگونه اقدام با آن دفتر به‌عمل آید. به‌گزارش مهر، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: درحال‌حاضر، اظهار خودروهای سواری نیز فقط با رعایت مفاد مصوبه ۲۹ بهمن ۹۸ هیات‌وزیران و بررسی دقیق شرایط اعلام شده، اخذ مجوزهای قانونی و مقرراتی و رعایت سایر مقررات میسر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: برای اظهار خودروهای حائز شرایط به گمرک، قفل مربوط به کالای گروه ۴ غیرفعال شده، اما این امر به‌منزله عدم‌کنترل مشخصات اظهارنامه گمرکی با مندرجات ثبت‌سفارش معتبر صادرشده نیست، چراکه پارامترهای اظهارنامه و ثبت‌سفارش، به‌طور سیستمی کنترل می‌شوند و در صورت وجود هرگونه مغایرت، از اظهار کالا ازسوی گمرک جلوگیری به‌عمل می‌آید. معاون گمرک ایران در ادامه تاکید کرد: باید توجه کرد ترخیص تمام کالاهای تجاری دارای ثبت‌سفارش معتبر اعم از گروه ۴ و خودرو، منوط‌به اخذ و ارائه کد رهگیری بانک و رعایت تمام قوانین و مقررات مربوط از جمله ارائه مجوزهای قانونی و مقرراتی لازم بوده که این امر به تمامی گمرکات کشور ابلاغ شده است.
جمال‌ارونقی افزود: مهلت ترخیص بخشی از خودروهای دپوشده و کالاهای گروه چهارم در گمرکات اجرایی کشور که با توجه به کاهش عملکرد نهادهای اجرایی ناشی از شیوع کرونا و برخی مشکلات اجرایی فرآیند ثبت‌سفارش و ترخیص کالاها از سوی هیات‌وزیران تمدید شده بود، در تاریخ ۲۶ شهریور امسال به پایان می‌رسد که لازم است صاحبان کالاهای حائز شرایط در اسرع وقت نسبت به انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالاهای خود با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام کنند.

چرایی ترخیص نشدن خودروها

صمت مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با صمت با بیان اینکه حدود ۴ هزار خودرو از آخرین مهلت داده شده برای ترخیص همچنان در گمرکات کشور باقی مانده بودند، گفت: تعدادی خودرو مربوط به مناطق آزاد بود که آنها هم ترخیص شدند. بخش اعظمی از خودروها باقیمانده متاسفانه به‌دلیل نداشتن ثبت‌سفارش یا تعلل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در پذیرش قرارداد گارانتی، اجازه خروج نیافتند. وی افزود: گارانتی باید در سامانه توسعه تجارت بارگذاری شود که دسترسی برای آن وجود ندارد. عنوان می‌شود کارت بازرگانی باید معتبر باشد درحالی‌که بسیاری از واردکنندگان ۳ سال پیش بازرگان خودرو بوده‌اند. پس از ممنوعیت واردات خودرو دیگر افراد به‌دنبال تمدید کارت بازرگانی نرفته‌اند. او ادامه داد: متاسفانه حتی افرادی که کارت گارانتی را هم بارگذاری کرده‌اند، در تایید و ارسال آن از سوی سازمان حمایت به گمرکات کشور تعلل می‌شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: درحال‌حاضر، شرکت‌های واردکننده خودرو در این سازمان در بخش گارانتی و بارگذاری گارانتی دچار مشکل شده و در تنگنا قرار دارند. این در حالی است که متصدی مربوط پاسخ درستی هم نمی‌دهد. شرایط همچون دور باطلی شده که با پاسخ تهی میان سازمان حمایت و دفتر تنظیم مقررات در گردش بوده و کار پیش نمی‌رود. البته ناگفته نماند سازمان تعزیرات هم وارد شده و با تصمیمی خلاف قانون و مقررات، شرایط را سخت‌تر کرده است.
وی تصریح کرد: درباره شکایاتی که مشتریان از بابت عدم‌پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز مصوبه دولت دارند، سازمان تعزیرات شرکت‌ها را محکوم به دریافت نکردن این مابه‌التفاوت نرخ ارز می‌کند که اقدامی عجیب است. با این موضوع، سازمان تعزیرات تمام اموال و دارایی‌های شرکت‌ها را توقیف می‌کند که شامل خودروهای مانده در گمرکات، اموال و دارایی مدیران، حساب‌های بانکی، کارت‌های بازرگانی و… می‌شود.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اعلام کرد: موضوع به دفتر وزیر دادگستری و معاون وی منعکس شده و موضوع در حال پیگیری است. چنانچه این معضل حل نشود، حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ خودرو که فقط مربوط به یکی از شرکت‌های واردکننده است در گمرک باقی‌مانده و نمی‌توان به صاحبان آن تحویل شود.

سنگ‌اندازی برای دپویی‌ها

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه واردات و ترخیص کالاهای گروه چهار بسته شده، گفت: عنوان می‌شود باید کوتاژ جدید گرفته شود و کوتاژ جدید هم منوط به تایید یک به یک محصولات بوده که باید گفت دور باطلی است؛ بنابراین هنوز کسی نتوانسته به‌طور کامل این مشکل را حل کند.
او ادامه داد: زمانی هست که با یک‌بار مراجعه سامانه باز و کارها انجام می‌شود، اما هنگام مراجعه یا سامانه خراب است یا قطع بوده و اجازه انجام کار را نمی‌دهد و این شرایط حکایت از این دارد که قرار نیست این گره باز شود.

تردد خودروهای خاص

دادفر درباره سرنوشت خودروهای امریکایی هم گفت: باید عودت داده شود، زیرا در حال جنگ اقتصادی مستقیم با امریکا هستیم. این خودروها باید به کشور ثالث داده شود، زیرا از طریق سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی هم قابل فروش نیستند.
صمت ناصر خرمالی، مدیر توسعه صادرات، گمرک و ارزش‌افزوده مناطق آزاد درباره وضعیت ترخیص خودروهای دپوشده در مناطق آزاد به ایسنا گفته بود که براساس مصوبه هیات‌وزیران عمده خودروهای این مناطق که حدود ۲۵۰ خودرو بود، ترخیص شده است. با این حال، تعدادی از خودروها با توجه به نظر معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری امکان ترخیص پیدا نکردند. خودروهای دپو مناطق آزاد، فقط برای تردد در این مناطق وارد شده و با تغییر قوانین و ضوابط واردات خودرو، با مشکل عدم ثبت‌سفارش و بالای ۲۵۰۰ سی‌سی مواجه شد که در بین آنها خودروهای ساخت امریکا یا سفارش امریکا وجود داشت.
به‌گفته این مقام مسئول در شورای‌عالی مناطق آزاد، تمامی خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی و بدون ثبت‌سفارش مناطق آزاد با توجه به قوانین مربوط به این مناطق امکان ترخیص پیدا کردند، اما خودروهای ساخت و تولید امریکا یا سفارش امریکا مشکل حقوقی داشته و ترخیص نشده‌اند که تعداد آنها حدود ۷۰ خودرو است.
دادفر در پاسخ به این پرسش صمت که چقدر ممکن است این خودروها پس از پلاک شدن در خیابان‌های شهرها تردد نداشته باشند، گفت: خودروهایی که برای مناطق آزاد هستند مقررات خودشان را دارند. اگر بخواهند وارد خیابان‌های سرزمین اصلی شوند باید تمام تشریفات را طی کنند که احتمال این موضوع درحال‌حاضر صفر است.

واردات خودروهای هیبریدی

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره چگونگی واردات خودروهای هیبریدی هم گفت: در شرایط فعلی شدنی نیست. بانک مرکزی تعیین‌کننده این موضوع است و درحال‌حاضر اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. انجمن تمام پیشنهادهای خود اعم از واردات بدون انتقال ارز و… را اعلام کرد اما بانک مرکزی نپذیرفت.
وی عنوان کرد: قدرت و توان تولید و حمایت از آن دو مقوله جداست. اجازه واردات حتی از نوع خودروهای هیبریدی داده نمی‌شود، زیرا به‌نوعی بازار خودرو انحصاری خودروسازان داخلی شده است. مردم محکوم به خرید هستند حالا چه این خودروهای با کیفیت باشد و چه نباشد. حق انتخابی وجود ندارد.
دادفر اظهارکرد: بخشی از خودروها که دارای مشکلات گمرکی بودند با کمک معاون فنی و امور گمرکی گمرک کشور حل شد. در واقع بالغ بر ۱۲۰۰ خودرو معطل اقدامات گمرکی بود که با ورود معاون فنی گمرک به این موضوع، ترخیص این خودروها حل شد. حال باید منتظر بود و دید گره کار دپویی‌ها در بخش سازمان حمایت و تعزیرات باز می‌شود یا خیر.

لینک خبر :

https://www.smtnews.ir/industry/car/46051

بازگشت به بخش اخبار