۱۳۹۹/۰۷/۰۵

آزاد سازی واردات راه نجات بازار خودرو

گروه تجارت- محمدخادمی: این روزهاتقاضای بالا خودرو در بازار و کاهش تولید ازسوی تولید کنندگان موجی از افزایش قیمت را به بار آورده است. به گزارش اسکناس«؛یکی از فرمول های ساده اقتصادی برای این نوع مشکلات این است که دروازه های ورودی کشور برای ورود کالای موردتقاضای بازار باز شود تا با واردات بتوان عطش بازار را کاهش داد و هم اینکه جلو افزایش قیمت افسار گریخته گرفته شود؛ این درحالی است که در چهل سال بعد از انقلاب اسلامی خودروسازان همواره دم از این میزدن که به دلیل ایجاد اشتغال و کاهش ارزبری باید به تولید داخل توجه شود، درحالیکه خودرو سازان بازار بی رقیب داشتند و همواره خودروهایی ساخته اند که توان رقابتبا خودرو سازان دنیا را نداشته اند و به دلیل بی کیفیت بودن خودروها سالیانه هزاران نفر در جاده های کشور به کام مرگ کشانده شدهاند، بسیاری از خانواده ها بی سرپرست شدهاند و بخشی دیگر از مجروحان تصادفات توان فعالیت اقتصادی شان را از دست دادهاند و از سوی دیگر این خودرو سازان با نیت تولید داخل به اقتصاد جامعه ضرر زده اند؛ امااینکه چرا مسئولان امر دست به اقدامی دراین شرایط بحرانی نمی زنند مشخص برای بررسی بیشتر این موضوع گفتگویی با»مهدی دادفر« دبیر انجمن واردکنندگانخودرو انجام داده ایم تا علل ورود پیدا نکردن خودرو خارجی در بازار داخلی را جویا شویم

قیمت خودروهای وارداتی از پراید هم ارزان تر است: او در ابتدای صحبت هایش در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه دبیر انجمن خودروسازان عنوان کرده است که هیچ کارخانه خودروسازی در دنیا وجود ندارد که بتواندخودرو با قیمت زیر ۱۰ هزار دلار بفروش برساند و کارخانه های تولید داخل که خودرویی مانند پراید زیر ده هزار دلار در بازار به فروش رسانند کار بزرگی انجام می دهند؛آیا این موضوع صحت دارد؟ می گوید:»کارسختی نیست برای اثبات این موضوع کافی است با یک سرچ در اینترنت قیمت روزخودروهای دنیا را به دست آوریم، خودروپژو ۲۰۶ ساخت فرانسه ۵۰۰ یورو قیمت دارد، خودروسازان ما خودرو تولید ۲۵ سال پیش را همچنان می سازند، آن وقت مدعی هستند که خودرویی در دنیا زیر ۱۰ هزار دلارنیست؟ پراید را برای فروش به بیرون از کشورببرند ۲۰۰ دلار هم نمی خرند اصلاًمشتری خارجی برای آن پیدا نمی کنند.«وی می افزاید:» زیر ده هزار دلار حداقل ۱۰خودرو مدل روز جهانی وجود دارد که دارای استانداردهای روز دنیا هستند.«»دادفر« که دلپری از تولیدکنندگان خودرودارد، در واکنش به صحبت های یکی ازمسئولان خودروسازی کشور که اعلام کرده بود واردکنندگان اگر می توانند با این قیمت ارز خودرو وارد کنند این اقدام را انجام دهند؛ می گوید:» اگر خودروسازان داخلی بگذارند حتما واردات خودرو از سر گرفته میشود و تعادل در بازار قیمت خودرو برقرارخواهد شد؛ وقتی خودرو سازی در کشورمان دولتی است، توان واردات نخواهیم داشت،دلایل گوناگونی وجود دارد که چرا واردات خودرو صورت نمی گیرد، به طور نمونه نرخ تعرفه واردات خودرو ۹۵ درصد است یعنی به ارزش قیمت خودرو باید تعرفه آن در گمرکات پرداخت شود، همچنین ارز گران شده است و توان خریدار داخلی این روزها بسیار پایین آمده است، از سوی دیگر ثبت سفارش واردات خودرو انجام نمی شود، هزینه انبار داری درگمرکات افزایش یافته است، دو کارخانه بزرگ خودروسازی کشور مدام به نهادها ودستگاه های مختلف نامه نگاری می کنند ومانع واردات خودرو می شوند.«وی به موضوع سال جهش تولید که از سوی رهبر انقلاب امسال نامگذاری شده است اشاره می کند که واردات خودرو مغایرتی باصحبت های مقام معظم رهبری ندارد؛ میگوید:» حضرت آقا چشم انداز مد نظرشان است و معتقدند که تولید را در شرایط تحریم حرکت دهید؛ تولید باید همراه با ارزش افزوده باشد، دست اندرکاران خودروساز کشور مدام آمار می دهند که افزایش تولید خورو نسبت به سال گذشته داشته ایم مگر سال گذشته درتولید خودرو هنرمندی انجام داده اند، در سال گذشته تولید خودرو بسیار کمتر از میزان نرمال بوده است، امسال کمی حرکت از سال گذشته افزایش داشته است، اگر خودروسازان کشورخیلی هنر دارند تقاضای بازار را جواب دهندو بیایند بگویند سال جهش تولید که رهبری عنوان کرده اند را محقق کرده ایم.

چرا در خودرو سازی اصل ۴۴ اجرا نمی شود: دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو ادامه میدهد:»حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار خودرو که به مردم تعهد داده اید تحویل دهید و خودرویی که چند دهه در حال تولید آن هستید درتولید آن مانده اید و ارتقا نداده اید، بنده نمیخواهم بگویم این کارخانه های تولید به دردنمی خورند و زحماتشان را نادیده بگیرم؛اما آیا خودرو سازان ما توانسته اند خودرو به تعداد نیاز بازار و کیفیت روز بازارهای جهانی بسازند؟ جالب اینجاست که هر وقتاز این کارخانه ها ایراد گرفته می شود ربطش می دهند به تحریم، در حالی که به تحریم ارتباطی ندارد؛ قدیمی ها حرف خوبی میزنند که چاه کن همیشه ته چاه قرار دارد،مسئولان خودروساز کشور شما جلو رقبای خودتان را به شکل های مختلف گرفته اند تا بتوانید بازار انحصاری داشته باشید بازارهم که بدست آوردید وقتی نمی توانیدجواب گوی بازار باشید چه فایده ای دارد.« اوبه موضوع خصوصی سازی نیز اشاره می کند،می افزاید:» اگر رهبر انقلاب عنوان کردندجهش تولید این موضوع را هم سال های قبل عنوان کردند که اصل ۴۴ کوچک سازی دولت و واگذاری امور به بخش خصوصی صورت بگیرد و حتی رهبری عنوان کردندکه کاهش تصدی گری دولت در بازار، اقتصادعادلانه، حضور اقتصاد مردمی و…. انجام شود.« وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگارما درباره اینکه نیاز بازار خودرو چه میزان است که بتوانیم با واردات آن را جبران کنیم؟ میگوید:» نیاز واقعی بازار بین یک میلیون تایک میلیون و سیصدهزار دستگاه است، اوج واردات خودرو به کشور در طول یک سال۹۵ هزار خودرو بود و تولید داخل حدود یک میلیون بوده است، مابقی سال ها نیز زیر این ارقام تولید و واردات داشته ایم، بیشترین تولید ایران خودرو در زمان تصدی گری آقای»نجم الدین« در کارخانه ایران خودرو بود که۶۶۶ هزار دستگاه تولید شد. هدف گذاری خودرو برای سال های آینده ۳ میلیون دستگاه خودرو تولید، ۱۰ درصد واردات و یک میلیون دستگاه نیز صادرات انجام شود، بنابراین ماباید به میزانی خودرو بسازیم که یک میلیون آن را صادر کنیم، متاسفانه نتوانسته ایم نیازبازار داخلی را جواب دهیم چه برسد به اینکه صادرات انجام دهیم، از سال ۷۴ تاکنون۶۸۵ هزار خودرو یعنی کمتر از یک میلیون دستگاه خودرو واردات انجام شده است با کد۸۷۰۳گمرک و بنده با سند صحبت می کنم،دو کارخانه بزرگ تولیدکننده خودرو کشور درتمامی سال ها ۹۴ درصد بازار خوروی کشوررا از آن خودشان کرده اند و ۳تا۵ درصد هم سهم واردکنندگان بوده و ۱تا۳درصد بازار نیزمتعلق به دیگر خودرو سازان است و برخی ازخودروسازان کشور تنها ۳۰ هزار خودرو تولیدداشته اند و به عبارتی کل بازار در اختیار دو خوروساز قرار دارد ما نمی گوییم قرار نگیرد،اما در شرایط مساوی این اختیار قرار بگیرد و رقابت سالم ایجاد شود.

خودروهای وارداتی کالای لوکس نیستند: آن طور که  دادفر می گوید:در ۴ سال پیش ۷۶۰ فعال اقتصادی در حوزه واردات خودرو مشغول به کار بودند که حدود ۱۳ هزارنفر اشتغال داشتند ما مثل خودرو سازان سرو صدا نمی کنیم که دو میلیون نفر مستقیمو غیر مستقیم داریم نون می دهیم، اگر مانباشیم ایران با مشکل مواجه می شود.« اودر پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکهانتقادی که به وارد کنندگان خودرو مطرح است این است که چرا خودرو لوکس وارد میکنید؟ آیا می توان خودرو ارزان قیمت واردکرد که اقشار کم درآمد جامعه نیز بتوانند آنرا خریداری کنند؟ می گوید:» بله در یکمقطعی خودرو لوکس وارد شد و ما نیز قبولداریم؛ اما دیگر خودروها که وارد شده استاصلا لوکس نیست، لوکس یک تعریفی داردلوکس به کالایی گفته می شود که افراد خاصبتوانند آن را خریداری کنند، اما در واقع بخشعمده این خودروهای وارداتی لوکس نیستند،از سوی دیگر خودروهای وارداتی در آن سویمرز که لوکس نیستند، قیمت خودروهایخارجی ارزان است و به دلیل اجرای تعرفه ها وعوارض خودرو قیمت آن افزایش پیدا می کند،برای مثال کجای دنیا به خودروی سانتافه،تویوتا راوفور، فولوکس و…می گویند خودرو لوکس اینها با قوانین کشور ما لوکس شدهاند.« وی ادامه می هد:» همین خودروسازان       می گویند تولید داخل کجا تولیداتشان تولیدداخل است، این روزها مشخص شده بخشاز قطعات خودوری کشور وارداتی است وهنوز ما نتوانستیم خودروساز ۱۰۰ درصدی درکشور شویم ، طبق آمارها هر وقت که وارداتقطعات در کشور اوج گرفته تولید خودرو نیزافزایش پیدا کرده و زمانی که واردات کمشودتولید نیز کاهش پیدا کرده است، اینموضوع را می توانید از گمرک کشور بپرسید.«دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو کشور درپاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه روسها اعلام کرده اند حاضرند به صنعت خودروکشور کمک کنند،آیا این امر محقق خواهدشد؟ می گوید:» ما کشوری بودیم که همپای جنرال موتور کار می کردیم بنابراین ما میتوانیم تولیدکننده مهم صنعت خودرو باشیم،ما یک زمان با خودرو سازان بزرگ دنیا ارتباط داشتیم، اما این روزها به دلایلی شرایط به این شکل شده و روس ها می خواهند وارد بازار ما شوند که اشکالی ندارد، چرا که این روزها فرغون هم خودرو سازان تولید کنند مردم خریداری می کنند چرا که نیاز دارند.«او در باره اینکه به تازگی نمایندگان مجلس طرحی را در حال بررسی قرار داده اند که خورو وارداتی صورت بگیرد، اما قطعات یدکی آن در داخل تولید شود، این طرح چگونه است؟می گوید:» نمایندگان مجلس همواره شعار میدهند، ببنید اگر بخواهیم شکلات هم تولید کنیم نیازی به مواد و تجهیزات واردات یداریم، آقایان نماینده یک حرفهایی می زنند،کجا کارخانه قطعه سازی در کشور داریم، مگرخودروسازان فرانسوی را نیاوردند که همین جا داخل کشور تولید کنند، اما نتوانستند قطعات مورد نیاز را تامین کنند، من نمی خواهم باخودروسازان بزرگ مقایسه کنم، اما آیا قطعه سازان ما توان این را دارند که قطعات به شبکه تولید خودروساز دیگر کشورها بدهند؛ باز من این را تاکید کنم ما توان تولید بهتر از این را داریم و ان طور نیست که بگویم نمی توانیم اماحرف اینجاست که مدیران خودروساز کشور بلد نیستند. در همه جای دنیا خودروسازان درابتدا خدمات پس از فروش خود را تقویت میکنند، اما در کشور ما به چه شکل است؟ واقعاما توان صادرات خودرو داریم اصلا در دنیاکسی به خودرو ما نگاه می کند.

لینک خبر:

https://www.pishkhan.com/Archive/1399/07/13990702/Eskenas69115110101107485550117351.pdf

بازگشت به بخش اخبار