خودرو نویس: نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو اعلام کرد: سیاست های اشتباه در زمینه تدوین استانداردهای واردات خودرو باعث سردرگمی واردکنندگان و توقف نسبی این روند شده است.
**به گزارش خبرنگار خودرونویس، کورش مرشد سلوک با بیان این مطلب افزود: روند تدوین این استانداردها به هیچ وجه با سیاست های بهبود فضای کسب و کار مطابقت ندارد و سازمان ملی استاندارد هیچگونه نظر تخصصی دست اندرکاران واردات خودرو در زمینه بهبود تدوین استانداردها را ملاک عمل قرار نمی دهد.
**وی با بیان اینکه انجمن با استانداردسازی مخالفتی ندارد، افزود: نکته مهم نحوه الگو برداری و پیاده سازی این استانداردها است که باید متناسب با شرایط کشور از نظر اقلیمی، وضعیت راهها و دیگر موارد تاثیرپذیر باشد.
**وی گفت: الگوبرداری از استانداردهای اروپایی در تدوین استانداردهای ۵۲ گانه خودرو در ایران اقدام درستی نیست، زیرا وضعیت اقلیمی و جغرافیایی ایران با اروپا یکی نیست و علاوه بر این، وضعیت جادهها در ایران مطابق با استانداردهای جادهای اروپا نیست.
**وی ادامه داد: محدودیتهایی که برای واردات خودرو ایجاد میشود، باعث افزایش استهلاک خودرو و بالا رفتن هزینههای مصرفکننده میشود و در چنین شرایطی شرکتهای مادر نیز حاضر نیستند با این استانداردها به صورت مستقیم خودرو به ایران صادر کنند، زیرا هزینه استهلاک و گارانتی خودرو در ایران به دلیل شرایط متفاوت اقلیمی و جغرافیایی افزایش خواهد یافت.
**نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به تصمیم هیأت دولت برای ارتقای کیفی سوخت، گفت: وزارت نفت باید نسبت به ارتقای کیفیت بنزین به استاندارد یورو ۵ و ۶ اقدام میکرد اما این در حالی است که هم اکنون بنزین توزیعی در کشور حتی یورو ۴ هم نیست.
**مرشد سلوک با طرح این پرسش که آیا وزارت نفت از آمادگی لازم برای تامین سوخت خودروها متناسب با استانداردهای یورو ۵ و یورو۶ برخوردار است؟ افزود: طبیعی است که این آمادگی وجود ندارد و در این شرایط واردات خودرو باید با استاندارد یورو ۵ انجام شود در حالی که استفاده از بنزین یورو ۴ در خودرویی با استاندارد یورو ۵ باعث آسیب دیدن خودرو، افزایش هزینه استهلاک و آلودگی بیشتر هوا میشود.
**وی با بیان اینکه استانداردها در حال متوقف کردن واردات خودرو هستند تصریح کرد: باید بدانیم که قسمت قابل توجهی از تحریمها همچنان ادامه دارد و علاوه بر این، برخی شرکتهای مادر نیز حاضر نیستند خود را با استانداردهای اجباری ما هماهنگ کنند.
**وی با انتقاد از تدوین آئین نامه های خلق الساعه در زمینه واردات خودرو گفت: اگر در دولت برای کاهش آلاینده ها تصمیم گیری می شود، به این معنی نیست که سازمان حفاظت از محیط زیست با بخشنامه مانع واردات خودرو شود، بلکه این رویکرد باید با هماهنگی و همفکری تمام دستگاهها دنبال شود.