۱۳۹۹/۰۹/۱۱

اماواگرهای واردات برای ساماندهی بازار خودرو

به‌تازگی کلیات طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

براساس این طرح، می‌توان از محل صادرات خودرو و قطعات آن یا صادرات نفت خام با ارز بدون منشأ خودرو وارد کرد.
همچنین براساس بند دیگری از این مصوبه، شرایط فنی و کیفی خودرو وارداتی و صادراتی را وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین خواهدکرد.
اما از ایران چه خودرویی و به کدام کشورها می‌توانیم صادر کنیم؟ خودروسازان داخلی در سایت‌های خودروسازی کشورهای سوریه و عراق فعالیت می‌کنند با اختصاص دادن بودجه کلان و کاهش قیمت خودروهای تولیدی در این کشورها در بهترین حالت طی سال‌های گذشته چه تعداد خودرو توانسته‌اند، صادر کنند و این محصولات با چند درصد اقبال روبه‌رو شده است؟ با نگاهی به این مسائل می‌توان متوجه شد که شاید شانس بالایی برای صادرات خودرو به کشورهای دیگر نداشته باشیم.
با توجه به موارد و مستندات موجود می‌توان به چند نکته قابل تامل در مصوبه مجلس رسید.

نکته نخست اینکه واردات خودرو را به صادرات گره زده‌ایم که قاعدتا امکان‌پذیر نیست. نکته دوم این است که در موضوع واردات خودرو، بحث صادرات قطعات هم مطرح شده است.
آیا با صادرات قطعات می‌توان خودرو به کشور وارد کرد؟ به‌عنوان مثال، قطعه پراید را می‌توان به آلمان یا سایر کشورها فروخت؟ ما قادر به تولید قطعات خودروهایی مانند پژو، پراید، سمند و سایر خودروهای داخلی یا در نهایت برخی از مدل‌های مونتاژی هستیم.

در کدام کشورها مردم این خودروها را سوار می‌شوند که بتوانیم این قطعات را به فروش برسانیم؟ اگر فرض کنیم این خودروها همچنان در برخی نقاط دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند آیا محصولات قطعه‌سازان داخلی از استانداردهای کافی برخوردار هستند؟
واردات خودرو با این اوضاع، فقط در حد حرف باقی می‌ماند و شروط به‌گونه‌ای تنظیم شده‌اند که اجرایی شدن آن امکان‌پذیر نیست.
قاعده این است که هر قانونی که گذاشته می‌شود، حافظ انحصار در این صنعت است.
از سوی دیگر، باتوجه به اخبار، قانونی در حال تدوین است که خودرو در بورس عرضه شود.

در صورت اجرایی شدن این قانون، نتیجه این است که اگر روزی برندهای مطرح جهانی مانند کیا، هیوندای، بنز و ب‌ام‌و بخواهند در ایران فعالیت داشته باشند باید به آنها بگوییم خودروهای خود را در بورس عرضه کنند.
آیا این خودروسازان حاضر به اجرای این قانون خواهند بود و با توجه به چنین قانونی با ایران همکاری خواهند داشت یا خیر؟ پاسخ به این سوالات جای تامل دارد.

یکی از پرسش‌های اساسی در این طرح این است که در کدام کشور خودروها در بورس عرضه می‌شود؟ بورس پتروشیمی، فولاد و… چقدر موفق بوده که حال بخواهیم خودرو را نیز به آنها اضافه کنیم؟
به‌طور قطع، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه خود کارشناس هستند اما هیچ‌یک از این افراد تجارت خودرو انجام نداده‌اند و در این زمینه اطلاعاتی ندارند. اما واردکنندگان خودرو در این زمینه تجربه دارند و مذاکرات بین‌المللی داشته‌اند.
این درحالی است که در تصمیم‌گیری‌های اخیر در حوزه چگونگی ساماندهی بازار خودرو و نحوه واردات از هیچ‌یک از افرادی که سال‌ها در حوزه تجارت خودرو فعالیت و تجربه داشتند، دعوت به مذاکره و همکاری نشده‌اند.
بنابراین می‌توان گفت اماواگرهای واردات در ساماندهی بازار خودرو بسیار است و برای اجرایی شدن این دست از طرح‌ها باید تامل و آینده‌نگری بیشتری صرف کرد.

لینک خبر :

https://www.smtnews.ir/note/49597

 

بازگشت به بخش اخبار