۱۳۹۹/۰۱/۲۳

بررسی مهمترین چالش واردکنندگان خودرو در سال ۹۸؛

 

پرشین خودرو: بازار خودروهای وارداتی در سالی که گذشت به دنبال تشدید تحریم ها، تصمیم بر ادامه ممنوعیت واردات خودرو و چالش های مربوط بر توقف هزاران خودرو در گمرکات با حاشیه های زیادی همراه بود شرایط سختی که از اواخر خرداد ۹۷ با تصمیم ناگهانی دولت بر توقف ثبت سفارش کلید خورد و تا پایان سال ۹۸ نیز ادامه یافت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، واردکنندگان که در دو سال گذشته و پس از تصمیم ناگهانی دولت در ممنوعیت واردات با چالش های زیادی روبرو شده بودند از همان ابتدا به تکاپو افتادند تا به هر نحو ممکن مجوز بازگشایی سایت ثبت سفارش و ازسرگیری واردات را بگیرند، جریانی که به رغم تلاش آنها و طرح پیشنهاداتی برای واردات خودرو در سال ۹۸ بی نتیجه ماند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال ۹۸ برای رفع ممنوعیت واردات خودرو اظهار داشت: پس از آنکه دولت با پیشنهاد واردات خودرو بدون انتقال ارز موافقت نکرد، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ماجرا ورود کرده و با ارائه طرح ساماندهی بازار خودرو درصدد شکستن قفل واردات برآمدند اما این طرح نیز پس از برخی تغییرات و کش و قوس بین مجلس و شورای نگهبان عملا ناکام ماند.

مهدی دادفر افزود: به دنبال آن دولت لایحه بودجه ۹۹ را به مجلس شورای اسلامی فرستاد، در حالی که هیچ منبع درآمدی از محل واردات خودرو برای سال۹۹ پیش‌بینی نشده بود اما در جریان بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی، بند آزادسازی واردات خودرو به آن اضافه شد و کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، با افزودن یک بند به لایحه بودجه، موضوع واردات خودروهای سبک و سنگین (با اولویت خودروهای ترکیبی (هیبریدی) و ماشین‌آلات معدنی و راهسازی را با ارز منشأ خارجی و طبق قوانین و مقررات، مجاز اعلام کرد که این اتفاق روزنه امیدی برای واردات خودرو در سال ۹۹ بوجود آورد اما در آخرین روزهای سال ۹۸ و پس از اعلام عدم موافقت شورای نگهبان با پیشنهاد کمیسیون تلفیق و ادامه ممنوعیت واردات خودرو ، اخرین امید ها برای واردات خودرو در سال جدید نیز از دست رفت.

بازار خودرو ۹۹ در اختیار دو خودروساز بزرگ

وی گفت: این شرایط در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد در دو سال گذشته با اعمال سیاست ممنوعیت واردات خودرو کسب و کار تمامی شرکتهای واردکننده تعطیل شدند و ۷، ۸ شرکتی که همچنان باقی ماندند نیز با حداقل ظرفیت و در شرایط نامناسب در حال فعالیت هستند چنانچه با ادامه توقف واردات خودرو در سال ۹۹ به واقع بازار خودرو در اختیار دو خودروساز بزرگ دولتی خواهد بود.

دادفر همچنین به ادامه چالش انباشت هزاران خودرو در گمرکات در سال ۹۸ اشاره و اظهار داشت: پس از مصوبه دیماه ۹۷ هیات دولت در مجموع در ۶ ماهه اول سال ۹۸ بالغ بر ۷ هزار دستگاه خودرو از گمرکات ترخیص شده است خودروهایی که طی یک سال تا یک سال و نیم در گمرکات دپو شده بودند و در ماههای پایانی سال ۹۸ نیز حدود ۲ هزار دستگاه از آنها نیز با تمدید مصوبه ترخیص خودروها در روزهای پایانی سال امکان خروج یافتند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: خودروهایی که با این مصوبه امکان خروج از گمرک یافته اند خودروهایی بودند که از حدود یک و نیم تا دو سال گذشته اقدامات خرید و فروش آنها با مشتریان انجام شده بود اما به دلیل تصمیمات اتخاذ شده توسط دولت در گمرکات انباشت شده بود و در روزهای پایانی سال ۹۸ شرایط ترخیص آنها فراهم شد.

دادفر با اشاره به ادامه انباشت ۴ هزار دستگاه خودرو در گمرکات به موضوع تمدید مصوبه ترخیص در ماههای پایانی سال ۹۸ اشاره کرد و خاطر نشان کرد: مصوبه ترخیص خودروها باید به نحوی تمدید شود که حداقل گره ای از مردم باز شود در حالی که اغلب این مصوبات در اسفند ماه صورت می گیرد که سوالی که مطرح می شود اینکه چرا این زمان صرفا سه ماهه تمدید می شود؛ به طور قطع این موضوع از لایحه های پنهان این مصوبه است و به نظر می رسد هدف دولت از این زمان اجرای این مصوبه طی۲۰ روز واقعی است.

تاخیر در اعلام ضوابط فنی به عنوان شرط اصلی ثبت سفارش در تمدید مصوبه دولت

وی با انتقاد از وجود مجهولات در تمدید مصوبات دولت اظهار داشت: چنانچه با تمدید مصوبه ترخیص خودروها قرار است ۵ هزار خودرو از گمرکات ترخیص شود باید ضوابط فنی که شرط اصلی انجام ثبت سفارش و همچنین ویرایش در این بخش است هر چه سریعتر اعلام شود در حالی که تا پیش از پایان سال ۹۸ واحد انفورماتیک وزارت صنعت وعده ۳۱ فروردین ۹۹ را برای زمان ویرایش اعلام کرد و این موضوع موجب ارائه نامه انجمن وارذکنندگان به وزیر صمت شد.

دادفر با تاکید بر این با این شرایط خودروهای دپویی از گمرکات ترخیص نمی شوند، تصریح کرد: دستورالعمل صادر شده کارایی کافی و اثربخشی لازم را برای ترخیص این خودروها ندارد،

به گفته وی از ابتدای تمدید مصوبه ترخیص خودرو در آخرین روز بهمن ۹۸ باید ۲ هزار خودرویی که در دور قبلی تمدید مصوبه گواهینامه سبز گمرکی دریافت کردند و برخلاف قانون در گمرک همچنان دپو هستند ترخیص می شد که متاسفانه تاکنون این مساله عملی نشده است.

این مقام مسئول در انجمن واردکنندگان خودرو در پایان تاکید کرد: با کسر این ۲ هزار دستگاه خودرو، حدود ۳ هزار خودرو دیگر در گمرک باقی می ماند که حدود ۱۱۰۰ دستگاه از این خودروها در توقیف مرجع قضایی است و الباقی نیز منتظر تغییرات و ویرایش در ثبت سفارش است.

لینک خبر :

http://persiankhodro.com/show_news/121355

بازگشت به بخش اخبار