۱۳۹۹/۰۷/۲۲

جاماندگان ترخیص

۲۶ شهریور آخرین مهلت برای ترخیص خودروهای دپویی بود. پس از گذشت چند سال تعدادی از خودروهای موجود در گمرکات کشور، به‌دلیل مشکلات قانونی و قضایی موفق به خروج از گمرک نشدند و پس از حاشیه‌‌های زیاد و تمدید چندباره مهلت تعیین‌تکلیف این خودروها، همچنان بخشی از این آنها امکان ورود به کشور پیدا نکرد. ماجرای این خودروهای خارجی به سال‌های ۹۳ تا ۹۷ برمی‌گردد.

با ابلاغ ممنوعیت واردات از تیر ۹۷ حدود ۱۴ هزار خودرو در گمرکات کشور بدون تکلیف دپو شدند. از این تعداد، بیش از ۲ هزار خودرو دارای پرونده قضایی بودند. در ادامه با تغییر شرایط ارزی و قوانین مربوط به واردات خودرو، بنا شد مابه‌التفاوت ارزی این خودروها پرداخت و مجوز ترخیص صادر شود. مصوبه‌ای که مورد اعتراض واردکنندگان واقع شد، زیرا اگر در زمان ثبت‌سفارش، خودروها با محاسبه نرخ ارز آزاد، خریداری و وارد می‌شد، بسیار ارزان‌تر از قیمت فعلی برای واردکننده بود. اما به‌هر حال پس از صدور مصوبه هیات‌دولت در دی ۹۷ و ابلاغ آن در بهمن همان سال، تعدادی از خودروها براساس شرایط جدید ترخیص شدند.

ممنوعیت ترخیص

از بهمن ۹۷ تا ۲۶ شهریور ۹۹ مهلت ترخیص خودروهای دپویی در ۴ دوره تمدید شد و آخرین فرصت مربوط به خرداد امسال بود که حدود یک ماه پیش به پایان رسید.
گزارش گمرک ایران در پایان مهلت قبلی که اردیبهشت ۹۹ بود‌ از این حکایت داشت که از بیش از ۵ هزار خودرو موجود در گمرکات کشور، ۱۴۰۰ خودرو ترخیص و ۳۷۰۰ خودرو همچنان در کمرگات باقی ماند. از این تعداد، ۲۴۷۱ خودرو دارای پرونده قضایی بوده و برای ترخیص نیاز به مهلت زمانی نداشتند و بعد از صدور حکم برائت از سوی مرجع قضایی در اختیار صاحبانشان قرار می‌گرفت، اما برای ۱۲۴۸ خودرو دیگر باید زمان ترخیص تمدید می‌شد که این زمان هم تمدید شد. اما در بین آنها ۱۱۰۰ خودرو بدون ثبت‌سفارش بودند و تا زمانی که وزارت صنعت، معدن و تجارت سامانه ثبت‌سفارش را باز نمی‌کرد، امکان ترخیص نداشتند. این خودروها زمانی که طبق قانون بعد از ورود به کمرگ فرآیند ثبت سفارش طی می‌شد وارد کشور شده بودند که با قانون جدید ممنوعیت واردات و بسته شدن سامانه ثبت سفارش مواجه شدند. با وجود رایزنی‌های بسیاری که برای تعیین‌تکلیف این خودروها انجام شد در نهایت اقدامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام نشد.
۲۶ شهریور و پایان مهلت چهارم ترخیص، مهرداد جمال‌ارونقی، معاون فنی و امور گمرک ایران اعلام کرد، دیگر امکان اظهار و ترخیص خودروهایی که محدود به مهلت زمانی بودند و همچنین خودروهایی که واردات آنها ممنوع است از جمله خودروهای ساخت و سفارش امریکا وجود نداشته و درباره آنها قوانین گمرکی اعمال می‌شود.

مزایده دپویی‌ها

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره آخرین وضعیت خودروهای دپویی گمرکات کشور به صمت گفت: درحال‌حاضر، بیش از۱۰۰۰ خودرو در توقیف مراجع قضایی بوده و تبرئه آنها منوط به دستور مرجع قضایی شده است. باقی خودروها هم که ۱۱۰۰ خودرو می‌شود، به‌دلایلی اعم از نداشتن ثبت‌سفارش و انجام نشدن سایر فرآیند ترخیص در زمان مقرر، موفق به خروج از گمرکات کشور نشدند و تحویل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی می‌شوند؛ بنابراین بیش از ۲ هزار خودرو از حدود ۱۴ هزار در نهایت موفق به ترخیص نشدند. او ادامه داد: سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی پس از مزایده و فروش این خودروها به قیمت روز، ۲۰ درصد از مبلغ فروش را کم کرده و باقی پول را به مالک خودرو تحویل می‌دهد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: خودروهای موجود از مدل‌های قدیمی بوده که مربوط به پیش از سال ۹۷ می‌شوند. به‌طور معمول، این خودروها دیگر در خارج از کشور بازار نداشته و گاه قیمت آنها با ورود ۳ تا ۴ مدل جدیدتر به نصف می‌رسد. اما در بازار داخل براساس نرخی که کارشناسان تعیین می‌کنند در مزایده به‌فروش می‌رسند.

تعلل وزارت صنعت، معدن و تجارت

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه به تعلل وزارت صنعت، معدن و تجارت برای انجام مصوبات و تسهیل اقدامات ترخیص اشاره کرد و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت توانایی اجرای مصوبات دولت را نداشت و در ادامه هم مشخص نیست چه اقداماتی انجام دهند. وی ادامه داد: تعلل در اجرای مصوبه اول هیات‌وزیران که ۱۶ دی ۹۷ صادر شد و وزارتخانه یک ماه بعد یعنی اواخر بهمن ابلاغ کرد، یا در ادامه برخورد و عملکرد در فرصت‌های تمدید شده، همه سبب شد تعدادی از خودروها موفق به ترخیص نشوند. بلاتکلیفی، ناهماهنگی، بسته بودن سامانه ثبت سفارش و… در وزارت صنعت، معدن و تجارت، اجازه ترخیص در این دوره را نداد. دادفر افزود: برخی خودروها نیاز به ثبت‌سفارش داشتند، بعضی از پرونده‌های ثبت‌سفارش شده باید اصلاح می‌شدند، برخی دیگر از خودروهای وارداتی نیاز به اظهارنامه داشتند و بعضی حتی هیچ‌یک از این مشکلات را نداشتند اما هنگام خروج، موفق به اخذ تایید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نشدند.

بازماندگان ترخیص

در ادامه مهرداد جمال‌ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران درباره آخرین آمار خودروهای دپو باقیمانده در گمرکات کشور به صمت گفت: براساس آمار قبلی ارائه‌شده از ۱۲ هزار ۲۶۱ خودرو سواری واردشده به گمرکات کشور، ۷ هزار و ۱۵۳ خودرو با استناد به مصوبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ هیات‌وزیران و اصلاحیه‌های بعدی آن ترخیص و ۵ هزار و ۱۰۸ خودرو سواری در گمرکات کشور دپو شده بود.
وی افزود: آخرین وضعیت این خودرو‌های دپوشده در پایان مهلت مصوبه یادشده به شرح ذیل است؛ براساس بررسی‌ها و آمار اخذ شده از گمرکات اجرایی، از ۱۰۴۸ خودرو سواری پروانه شده و ترخیص نشده، نسبت به ترخیص ۱۰۰۰ خودرو اقدام شد و ۴۸ خودرو از این آمار نیز به‌دلیل وجود پرونده قضایی و لزوم رسیدگی بیشتر از سوی مراجع رسیدگی‌کننده، موفق به خروج از گمرک نشدند. همچنین از ۳۴۰ خودرو سواری اظهارشده (بدون پروانه) ۳۴۰ خودرو با رعایت مقررات ترخیص شده است؛ همچنین نسبت به ترخیص ۱۷۰ خودرو سواری دیگر حائز شرایط که دارای ثبت‌سفارش معتبر و تایید منشا ارز هستند، از سوی گمرکات اقدام شده است.
او ادامه داد: از ۲۲۷ خودرو موجود در گمرک خرمشهر(منطقه آزاد اروند) که با توجه به آمار قبلی، ۷۳ خودرو سفارش امریکا و ۱۵۴ خودرو هم بالای ۲۵۰۰ سی‌سی بوده‌اند، نسبت به ترخیص ۱۴۴ خودرو برای تردد در منطقه یادشده و با رعایت مقررات مربوط اقدام شده و خودرو دیگری از این گروه ترخیص نشده است.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران یادآور شد: در بحث خودرو‌های موجود در گمرکات قبل از تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ که ۱۰۴ خودرو می‌شود، فقط‌ً ۳ خودرو ترخیص و باقی آنها به‌دلیل مراجعه نکردند، صاحبان کالا برای انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا به سازمان اموال تملیکی تحویل می‌شوند.

جمال‌ارونقی در ادامه با اشاره به آمار خودروهای دارای پرونده قضایی عنوان کرد: پرونده ۲ هزار و ۲۸۹ خودرو برای رسیدگی در مراجع قضایی به جریان افتاد که رای ۶۶۸ خودرو سواری صادر و ترخیص شدند. درباره باقی خودروهای فاقد ثبت‌سفارش یا ثبت‌سفارش ابطال شده نیز امکان اظهار به گمرکات اجرایی مقدور نبوده و اظهاری انجام نشده است. در نتیجه با توجه به موارد اعلام‌شده تا پایان آخرین روز از مصوبه و تمدید آن(۲۶ شهریور ۹۹)، ۲۳۲۵ خودرو سواری از مجموع ۵۱۰۸ خودرو دپو شده در گمرکات کشور ترخیص قطعی و ۲۷۸۳ خودرو امکان ترخیص پیدا نکردند که تعدادی از خودروهای باقیمانده دارای پرونده قضایی هستند.
جمال‌ارونقی در ادامه گفت: بخشنامه‌ای که برای متروکه کردن این خودروها صادر شد، هنوز مورد بررسی قرار نگرفته و هنوز اقدامات انجام‌شده در این زمینه مطرح نیست.

فرصت تا مختومه شدن پرونده

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران درباره تکلیف خودروهای دارای پرونده مرجع قضایی تحویل شده به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی عنوان کرد: هر زمان مراجع قضایی یا رسیدگی‌کننده رای مبنی بر برائت صاحب کالا صادر کنند این خودروها قابل ترخیص هستند و بنابراین بدون قید زمان نسبت به ترخیص آن اقدام می‌شود. او تصریح کرد: با رای دادگاه خودروهای دارای پرونده، محدود به آخرین مهلت پایان یافته ۲۶ شهریور نخواهند بود و حتی اگر امروز هم دادگاهی رای بر برائت صادر کند، ترخیص می‌شوند. جمال‌ارونقی در پاسخ به این پرسش که اگر خودروها تحویل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی شده باشند هم امکان تحویل وجود دارد، گفت: همان زمان که ترخیص کالاها با ظن قاچاق متوقف می‌شود براساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تحویل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی داده می‌شوند.

در ادامه این کالاها منتظر رای دادگاه خواهند ماند و قانون سازکار لازم را در این‌باره تدوین کرده است. همچنین کالاهایی(خودروهایی) که پرونده قضایی ندارند به‌طور عام تحویل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی می‌شوند. اگر این خودروها بالا ۲۵۰۰ سی‌سی باشند، به شرط صادرات یا اینکه از کشور خارج ‌شوند، به‌فروش می‌رسند. از سوی دیگر، خودروهایی هم که به هر دلیلی قابلیت فروش ندارند، براساس قانون و مقررات، تحویل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی شده و آنها برای این کالاها تصمیم‌گیری می‌کنند. معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران درباره فرصت تحویل خودروها پس از رسیدگی به پرونده آنها و حکم برائت واردکننده خودرو، گفت: تا زمانی که پرونده خودروها در مرجع قضایی باز است واردکننده خودرو فرصت دارد موضوع را پیگیری و در صورت برائت، خودرو یا خودروهای خود را تحویل بگیرد.

ترخیص پرونده‌دارها

پس از نشست هیات‌دولت در دی ۹۷ و مجوز ترخیص خودروها از سوی هیات‌وزیران، عنوان شد تمام دپویی‌ها امکان ترخیص دارند اما خودروهایی که دارای پرونده قضایی هستند باز بوده و پس از تحویل خودرو به تخلفات رسیدگی می‌شود. این موضوع از سوی رضا رحمانی، وزیر پیشین وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده بود. معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در این‌باره توضیح داد: در این‌باره به ما چیزی ابلاغ نشد؛ شاید منظور این بوده که خودروهایی که ترخیص شده بودند و پرونده قضایی دارند دوباره برگشت نشده و توقیف نشوند اما مراجع قضایی رسیدگی کنند. جمال‌ارونقی گفت: خودروهای دارای پرونده قضایی با ظن قاچاق نیاز به بررسی و رسیدگی دارد و باید از سوی همین مراجع قضایی تعیین تکلیف شوند و اجازه ترخیص ندارند.

سخن پایانی

در شرایطی پرونده خودروهای دپو شده و کالاهای گروه چهار در گمرک بسته می‌شود که بیش از ۲ هزار خودرو متروکه‌شده و تحویل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی می‌شود. البته احتمال اینکه بخش کمی از خودروهای دارای پرونده قضایی حکم برائت گرفته و تحویل صاحبانش شود نیز وجود دارد. به‌این ترتیب، در نهایت پرونده حدود ۱۴ هزار خودرو دپویی این‌گونه مختومه شد.

لینک خبر :

https://www.smtnews.ir/industry/47858

 

بازگشت به بخش اخبار