۱۳۹۹/۰۷/۰۶

واردات خودرو هیچ‌گاه به لحاظ حجم و ارزش،‌ سهم قابل توجهی نداشته است

به گزارش «اخبار خودرو»،استفاده از ظرفیت واردات خودرو که مشمول تحریم‌های آمریکا نیست، این روزها به‌عنوان یک راهکار برای انتقال درآمدهای نفتی و غیرنفتی بلوکه‌شده ایران در دیگر کشورها محل بحث فعالان صنعت و تجارت خودرو است. از یک‌سو، فعالان صنایع خودرو و قطعات همچون دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو»، آزادسازی واردات را یادآور روزهای تحریم‌های گذشته در سال ۹۲ می‌دانند و معتقدند صنعت خودرو که با به ثمر نشستن پویش قطعه‌سازی، تازه جان گرفته است، با آزادسازی واردات دوباره به محاق خواهد رفت و از سوی دیگر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: «هیچ‌گاه ارزش‌کل واردات خودرو معادل ۶۰ درصد ارزش‌کل تولید داخل نبوده و حتی به ۳۰درصد ارزش‌ تولید داخل هم نرسیده است.»

ارزش‌کل واردات خودرو کمتر از یک‌چهارم ارزش‌کل تولید
مهدی دادفر در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «در سال ۹۲ که محل مناقشه آقایان است، تولید انواع خودرو حدود ۷۳۷هزار و ۶۰ دستگاه بوده و میزان واردات خودرو نیز ۷۸هزار و ۶۷۳ دستگاه بوده است که نشان می‌دهد واردات خودرو از نظر تعداد دستگاه حدود ۱۰.۶درصد بوده و نه ۱۲،۱۳ درصد مورد ادعای آقایان و اگر متوسط ارزبری هر خودرو خارجی بنا بر گفته خودروسازان، ۱۵هزار دلار هم در نظر بگیریم، ارزبری واردات خودرو حداکثر معادل ارزبری تولید آن خواهد بود که باز بنا بر ادعای مدیران وقت خودروسازی در آن زمان به‌طور متوسط ۱۵۰۰ دلار برای هر خودرو بوده است و نه این‌که ارزبری واردات معادل ۶۰ درصد ارزش‌کل تولید خودرو بوده باشد.»
وی افزود: «اگر متوسط قیمت خودروهای داخلی را نیز ۷هزار دلار در نظر بگیریم، ارزش‌کل واردات خودرو در سال ۹۲ به ۲۳ درصد ارزش‌کل تولید داخل هم نمی‌رسد، چه برسد به ۶۰ درصد آن.»
وی با گلایه از انتشار آمارهای نادرست و گمراه‌کننده از سوی برخی فعالان صنعتی گفت: «این شرایط بحرانی نیازمند راستی و درستی همه فعالان حوزه صنعت خودرو است و تنها انتشار اطلاعات صحیح است که به مدیریت منابع محدود ارزی و ریالی کشور کمک می‌کند»
غفلت از میزان اتلاف منابع
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: «خودرو در حالی در کشور ما به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است که خودروهای داخلی کیفیت، دوام و ایمنی لازم را برای این سرمایه‌گذاری ندارند و موجب افزایش مصرف سوخت و در پی آن آلودگی هوا هستند.»
وی افزود: «نمی‌توان مانند مدیر سابق یکی از خودروسازی‌ها، صِرف این‌که خودرو داخلی ۱۵۰۰ دلار ارزبری داشته است و خودرو خارجی ۱۵هزار دلار، از صرفه‌جویی ارزی تولید داخل سخن گفت، بلکه باید هزینه‌هایی که این صنعت با ایمنی غیرقابل قبول، کیفیت نامناسب و دوام پایین محصولات خود به جان و مال مردم تحمیل می‌کند را نیز در نظر گرفت. اگر هزینه‌های ناشی از مصرف بالای سوخت خودروهای داخلی و آلایندگی‌های بیماری‌زای ناشی از آن‌ها و نیز هزینه‌های دارو و درمان این آسیب‌ها و بیماری‌ها را نیز به مجموع این هزینه‌ها بیفزاییم، متوجه می‌شویم به‌ازای هر خودرو داخلی تا چه اندازه اتلاف مالی و انسانی منابع داریم.»

لینک خبر :

http://donyayekhodro.com/news/231286

بازگشت به بخش اخبار