۱۳۹۸/۱۰/۰۷

واردکننده های خودرو را نابود کنید!!!

در سال ۱۹۵۸ حکومت چین راه حل بسیار عجیبی برای جلوگیری از قحطی ابداع کرد. آنها حساب کرده بودند که هر گنجشک در طول یک سال در حدود ۵,۴ کیلو غله و بذر می خورد، به این ترتیب می توان با کشتن گنجشک ها در هر سال میلیون ها تن گندم و برنج اضافی پس انداز کرد بنابراین دولت برنامه ای برای از بین بردن چهار آفت را به راه انداخت که یکی از آنها گنجشکها بودند. آنها که گمان می کردند با این کار از چین، یک بهشت بدون مزاحم می سازند ابتدا برای تشویق مردم به این کار، به کسانی که گنجشک های مرده را تحویل می دادند، جایزه نقدی می دادند. دولت با یک حساب ساده مردم را به راحتی راضی به این کار کرد. مسئولان دولتی می گفتند که با کشتن یک مترگنجشک (اجساد گنجشکها را به نخ می کشیدند) می توان غذای کافی برای زندگی ۶۰ انسان را تامین کرد. این موضوع باعث شده بود تا مردم در کل روز به دنبال شکار پرندگان باشند. بسیاری از مردم حتی کار خود را برای چند روز تعطیل می کردند تا بتوانند با جمع آوری پرنده بیشتر، از جایزه دولتی بهتری برخوردار شوند. حتی در مدارس، ساعتی برای آموزش شلیک به پرندگان با تفنگ های ساچمه ای و تیر و کمان اختصاص داده شده بود. اولین گروهی که از این ماجرا استقبال کردند، بچه ها بودند. آنها از صبح تا شب با تیر و کمان به دنبال شکار گنجشک ها بودند.  بعد از آن مردم در تمام روز با وسایل مختلفی مانند طبل یا قاشق و بشقاب سروصدا ایجاد می کردند تا گنجشک ها نتوانند روی زمین بنشینند و آنقدر در هوا پرواز کنند تا دست آخر از گرسنگی بمیرند. لانه های آنها ویران شدند و تخم های شان شکسته و جوجه های شان کشته می شدند تا به طور کلی نسل شان منقرض شود. به این ترتیب به غیر از گنجشک ها، بسیاری از پرندگان بومی منطقه نیز از بین رفته و به دست مردم کشته شدند.” طبق گزارش گاردین در مدت کوتاهی، جسد یک میلیارد گنجشک از سطح کشور جمع آوری شد”.

در آن سال جمعیت گنجشک ها به طرز چشمگیری کاهش یافت اما به همان میزان برداشت برنج سال بعد در کشور هم به شدت کم شد. در سال ۱۹۶۰ با کم شدن برداشت برنج، دولت متوجه شد که حشرات موذی و به خصوص ملخ ها که قبلا توسط گنجشک ها و پرندگان خورده می شدند به شدت افزایش یافته و حالا آنها بلای جان شان شده اند  .محققان، بررسی در این باره را آغاز کردند. آنها با کالبدشکافی تعداد زیادی از پرندگان متوجه شدند که ۷۵ درصد غذای این موجودات حشرات بوده است نه محصولات و دانه های کشاورزی. در این زمان دولت اطلاعیه ای صادر کرد که طبق آن دیگر هیچ کس حق کشتن گنجشک ها را نداشت و به جای آن، ساس ها به سه مورد اول اضافه شدند اما دیگر خیلی دیر شده بود. دیگر پرنده ای برای مقابله با حشرات وجود نداشت. دسته های بسیار بزرگ ملخ ها به مزارع حمله می کردند و خسارت های جبران ناپذیری به محصولات وارد می کردند. از بین رفتن مزارع و محصولات، باعث قحطی بزرگ چین و مرگ ۴۵ میلین نفر از مردم شد و همین امر باعث شد تا خرافات زیادی در سراسر چین منتشر شود. خیلی از مردم معتقد بودند که این قحطی و مرگ و میر بر اثر نفرین پرنده ها بوده است. مردم دیگر غذایی برای خوردن نداشتند. آنها برای فرار از گرسنگی، برگ و حتی پوسته درختان را می خوردند. بسیاری از افراد به خوردن دانه های نارس کتان روی آوردند که بر اثر آن به طرز وحشتناکی جان خود را از دست دادند.

عده زیادی از مردم جان خود را از دست داده بودند و بسیاری از آنها هم به خاطر قحطی و هم به خاطر از دست دادن عزیزان شان عصبانی بودند. به همین خاطر بود که دولت تصمیم جدیدی گرفت. آنها که به اهمیت وجود گنجشک ها و پرندگان پی برده بودند، ۲۰۰ هزار گنجشک و گونه های مختلف پرندگان را از روسیه به چین وارد کردند. هم اکنون جمعیت گنجشک ها در چین بسیار زیاد است و مردم دیگر به جای شکار آنها با دست خود برای پرندگان در مزارع و کنار خانه های خود لانه درست می کنند.

حالا در اواسط قرن بیستم مسئولین اقتصادی کشورمان برای حفظ منابع ارزی در شرایط خاص حال حاضر کشور, اقدام به اعمال ممنوعیت واردات برای کالاهایی از جمله خودرو نموده اند, بدون آنکه نتایج و پیامدهای این تصمیم در لایه های بعدی را مد نظر قرار دهند. اشاره به برخی از تبعات ممنوعیت واردات خودرو گواه مغفول ماندن برخی از پیامدها از منظر تصمیم گیران است:

  1. پانزده هزار فرصت شغلی در خطر است, مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: “شرکتهای واردکننده خودرو و خدمات این بخش برای بیش از ۱۵ هزار نفر شغل مستقیم ایجاد کرده است به جرأت میتوانم بگویم اگر واردات خودرو آزاد نشود حدود ۵۰ درصد تعدیل نیرو خواهیم داشت و البته برخی از شرکتها از چند روز پیش تعدیل نیرو را آغاز کردند. زمانی که نمایشگاه، پشتیبانی، حمل و نقل و ترانزیت خودرو مورد نیاز نباشد، شرکتها مجبور به تعدیل نیرو میشوند.”
  2. قیمت خودروها افزایش یافته است, مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: “وقتی خودرویی در بازار نایاب میشود قیمت آن افزایش پیدا میکند. اکنون با وجود افزایش قیمت ارز و تعرفه بالای خودرو، قیمت تمام خودروهای خارجی ۲ برابر است.”
  3. اسقاط خودروهای فرسوده دچار اختلال شده و از مزایای آن, از جمله کمک به حل معضل آلودگی هوا بی بهره شده ایم.
  4. تعیین قیمت خودروها بی ضابطه و سلیقه ای شده است, سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودرو: “پس از ممنوعیت واردات خودرو خودرویی که سال گذشته ۱۰۰ میلیون تومان بود، اکنون به ۲۵۰ میلیون تومان رسیده است. این رشد قیمت بواسطه تصمیمهایی است که دولت در زمینه خودروهای خارجی گرفته است. خودروهای مونتاژی هم بین ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان گران شده است.”
  5. تولیدات داخلی در فضای بدون رقابت با تکنولوژی روز خودروهای وارداتی, انگیزه کافی برای ارتقاء خود را از دست داده اند.
  6. دولت خود را از برخی از درآمدهای ناشی از واردات خودرو بی بهره نموده است.

قطعا اگر حاکمان چین در سال ۱۹۵۸ و مدیران امروز ایران قبل از اتخاذ تصمیم درباره موضوعات مطرح شده در بالا کلیه تبعات و آثار تصمیم هایشان را می سنجیدند و تصمیمات خود را بر اساس آینده نگری و آینده پژوهی اتخاذ می نمودند, شاید تصمیمی متفاوت با آنچه اتخاذ کرده اند می گرفتند.

تاکنون ابزارهای متعددی برای آینده اندیشی ابداع شده است و هر روز بر تعداد این ابزارها افزوده میشود. ابزارهایی مثل: شبیه سازی، سناریوپردازی، دلفی بلادرنگ و …. هر کسی با یک قلم و کاغذ میتواند به اندیشه های خود درباره آینده نظم دهد. یکی از روشهای بسیاری ساده، و در عین حال کاربردی، برای تحریک ذهن آینده پژوهان «چرخ آینده» نامیده میشود. چرخ آینده، روشی برای شناسایی و دسته بندی پیامدهای مرتبه اول، مرتبه دوم و مرتبه سوم روندها، تصمیمها و … است. هم اکنون نسخه های متعددی از آن را با نامهای نگاشت ذهن، چرخ تأثیر, چرخ پیاده سازی و … ابداع شده است. رایج ترین موارد استفاده از چرخ آینده عبارتند از:

  • تفکر درباره تمام تأثیرات ممکن روندهای جاری یا رویدادهای بالقوه آینده.
  • خلق پیش بینی در درون سناریوهای بدیل.
  • نشان دادن روابط متقابل پیچیده.
  • ایجاد مفاهیم چندگانه از مفهوم اولیه روند یا رویداد.
  • کمک به طوفان فکری گروهی.
  • کمک به پیشگیری از حیرت زدگی ناشی از شگفتی سازها.

ای کاش تصمیم سازان و تصمیم گیران در این عرصه قبل از آنکه تصمیم بدون آینده پژوهی آنها درباره ممنوعیت واردات خودرو, لطمات جبران ناپذیری به کشور وارد کند, تصمیمی معقول و آینده نگرانه در این باره اتخاذ فرمایند زیرا واردات افت اقتصاد نیست و نابودی واردکننده هم راهکار مشکلات اقتصادی نیست, بلکه حفظ تعادل در عرصه های اقتصادی اعم از تولید ملی, صادرات و واردات راهکار منطقی برای برون رفت از این مشکلات اقتصادی است.

گردآوری و تنظیم: شاهرخ ملک زاده

بازگشت به بخش اخبار