۱۳۹۹/۰۶/۲۵

چرا خودرو در ایران گرانتر از کشورهای دیگر است؟

چند روزی هست که تصویری در فضای مجازی دست به دست می‌شود که در آن قیمت دلاری خودروهای داخلی با خودرو‌های خارجی مقایسه شده است. مثلا اینکه با پول یک پراید در خارج از کشور می‌توان یک مرسدس بنز کلاسC  متعلق به سال ۲۰۱۰ خرید. اما با همان پول در داخل کشور نمی‌توان صاحب چنین خودرویی شد! دلیل این اختلاف قیمت‌ها چیست؟ چرا خودر‌وهای خارجی در بیرون مرز‌ها قیمت کمتری نسبت به ایران دارند؟ چرا خودروهای داخلی از جمله پراید که حتی مدل صفر آن از هیچ لحاظ با مرسدس بنز کارکرده سالها پیش قابل مقایسه نیست، قیمتی برابر با آن دارد؟
«مهدی دادفر»، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با «مردم سالاری آنلاین» دلیل گرانی خودرو‌ها در داخل کشور را کمبود عرضه خودرو عنوان کرد و گفت: ما با مشکل عرضه مواجه هستیم و که کسی برای رفع این مشکل فکری نمی‌کند، کسانی که باید به این موضوع بپردازند دل مشغولی‌شان جای دیگری است و این موضوع برایشان اهمیتی ندارد.
دادفر در ادامه با اشاره به اینکه محدودیت در موجودیت هر کالایی باعث ارزشمند شدن آن می‌شود افزود: هر کالایی که با محدودیت عرضه مواجه شود ارزشمند می‌شود. وقتی خودرو خارجی کم عرضه شود قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. در این میان مشکلات تعرفه‌ای و افزایش دلار را نیز به آن اضافه کنید.
دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو با اشاره به اینکه  وارد کننده خودرو به خاک سیاه نشسته است و همه را راهی زندان کرده‌اند گفت: از طرفی گفتند خریداران خودروهای خارجی باید مابه التفاوت بدهند و به زور پول مابه‌التفاوت از مردم گرفته شد؛ حالا جالب است که تعزیرات حکومتی زیر بار مصوبه دولت نمیرود و وارد کنند‌ها را برای دریافت مابه‌التفاوت جریمه می‌کنند! مگر کشور چند دولت و رئیس جمهور دارد؟ تصمیم گیری متمرکز نیست و هرکسی در ساختمان خودش هر کاری دوست دارد می‌کند!
دادفر با تاکید بر اینکه اگر واردات خودرو از ۱۱ طریقی که به دولت اعلام کرده‌ایم و در آن هیچ دست‌درازی به ذخایر ارزی کشور یا ارز حاصل از منابع نفت نمی‌شود، آزاد شود، صددردصد قیمت خودرو کاهش پیدا خواهد گفت: اما کسی به دنبال کاهش قیمت خودرو نیست، برعکس بسیاری به دنبال این هستند که افزایش قیمت رخ دهد، عده‌ای به صورت کاملا پنهان به دنبال ایجاد نارضایتی در مردم هستند!
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه تا حرفی می‌زنیم می‌گویند: «عده‌ای از دلالان در پی برهم زدن نظم اقتصادی بازار افزایش قیمت‌ها را در فضای مجازی به صورت تصنعی رقم زدند!» افزود: دیگر خسته شده‌ایم! ۳ سال است که همین را می‌شنویم! اگر این علت بود که با دستگیری این همه آدم باید این معلول حل می‌شد!
وی خاطر نشان کرد: این راه حل نیست! دلالی وجود ندارد بلکه عرضه محدود شده است. عرضه را خودمان محدود کرده‌ایم! باز هم تکرار می‌کنم قطعات برای افزایش تولید داخل در گمرک وجود دارد، امکان واردات بدون اتکا به منابع ارزی کشور وجود دارد. الان ۲ سال است که این را می‌گویم اما نمی‌خواهند این شرایط تغییر کند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید بر اینکه باید ببینیم گمشده ما آرامش و آسایش مردم هست یا نه گفت: اگر گمشده ما آرامش مردم باشد آنوقت می‌توانیم به دنبال تغییر رویه‌ها باشید و تکنیک‌هایی که برای ما بنیادین بوده است را تغییر دهیم، متاسفانه در حال حاضر تکنیک‌های ما همان است که از قبل بوده، و در خودرو، مواد غذایی و … آن را تکرار می‌کنیم.
به گفته وی تاکید داریم که باید خودروساز شویم، توجیه این خواسته این است که خودروسازی یکی از صنایع پیشرو جهان است، ۶۰ صنعت دیگر در کنار آن ایجاد می‌شود، اشتغالش بسیار بالاست و بالغ بر ۳ میلیون نفر به طور غیر مستقیم از خودروسازی ارتزاق می‌کنند؛ پس ما باید خودروسازی مان را حفظ کنیم، اما این‌ها شعارهایی است که داده می‌شود.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: براساس آمار باید گفت اشتغال صنعت خودرو در کل چقدر بوده است و از این میزان چقدر سهم خودرو سازی است؟ آیا اشتغال خودروسازی رشد داشته؟ این رشد مثبت بوده یا منفی! وقتی همه اینها را بررسی کنیم متوجه می‌شویم خودروسازی ما آنچنان نقشی در اشتغال نداشته است و نقشی که از سال ۹۴ به اینطرف بازی کرده یک نقش منفی در زمینه اشتغال بوده است!
به گفته وی از طرف دیگر باید توجه کنیم که ما می‌خواهیم چه چیزی را بدست بیاوریم؟ افزایش ایمنی و آرامش روانی برای شهروندان. آیا چنین چیزی را به دست آورده‌ایم؟ نه! چون دوست نداریم چنین اتفاقی برای آنها بیفتد!
دادفر با تاکید بر اینکه در حال حاضر بازار خودرو دچار تورم هیجانی و افسار گسیخته است گفت: چرا اتفاق افتاده است؟ عرضه کاهش یافته، اما چرا عرضه کم شده است؟ چون ما در تولید تضعیف شده‌ایم و نمی‌توانیم جوابگوی تقاضای بازار باشیم. در این شرایط درب واردات را هم بسته‌ایم.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو  با اشاره به اینکه یکی از راه‌حل‌ها این است که واردات خودرو را آزاد کنیم و راه حل دیگر این است که تولید داخل را افزایش دهیم افزود: می‌گویند دلیل کاهش تولید داخل نبود قطعات است. اما باید بگویم که ۳ میلیارد دلار قطعات در گمرک مانده، چون می‌گویند منشا ارز باید شناسایی شود و تخصیص ارز داده شود.
به گفته وی این اتفاقات در حالی رخ داده که نیاز نیست تخصیص ارز داده شود! لازم نیست دولت و بانک مرکزی کاری انجام دهند. فقط باید دست از سر این صنعت بردارند تا با آزاد شدن قطعات، خودروسازان بتوانند جوابگوی بازار داخل باشند! ولی این اتفاق نمی‌افتد.
دادفر در ادامه گفت: از سوی دیگر ما می‌خواهیم مشکل را از طریق واردات خودرو حل کنیم، اما می‌گویند ارز نیست و واردات خودرو امکان ندارد. می‌گویم به ما ارز ندهید اجازه بدهید با استفاده از ایرانیان خارج از کشور این کار را انجام دهیم. از این طریق ایرانیان خارج از کشور که پول دارند می‌توانند به سفارت مراجعه کنند و وجود پول در حساب بانکی‌شان را به سفیر نشان دهند و بعد از تایید سفیر، از طریق سفارت، پول را به صورت خودرو وارد کشور خواهیم کرد.
وی ادامه داد: الان رئیس انجمن قطعه سازان همگن می‌نالد، قطعه سازان غیرهمگن می‌نالد، انجمن خودرو سازان می‌نالد، خودروساز می‌نالد، وارد کننده هم می‌نالد. دولت چه کاری انجام می‌دهد که وضعیت هیچکدام خوب نیست؟ آقایان صاحب تجربه و سواد و تحصیلات هستند و وضعیت اینگونه است، کاش یکبار هم به حرف ما بی‌سوادها گوش می‌کردند شاید وضعیت بهتر شد. البته که توجیه برای هرکار غلطی وجود دارد.
دادفر با اشاره به اینکه واردات که حذف شده است گفت: چرا اجازه آزاد شدن قطعه خودروسازان از گمرک را نمی‌دهند؟ ما گرفتار خود تحریمی شده‌ایم. ۷۰ میلیون دلار کالاهای گروه ۴ در گمرک انباشته شده است. چند روز دیگر مصوبه دولت منقضی می‌شود. ۷۰ میلیون دلار اموال مملکت که بیشتر آن قبل از ممنوعیت ورود کالاهای گروه ۴ صورت گرفته است مانده است. سر ماشین‌های وارداتی هم همین بلا دارد می‌آید. اسم این کار مدیریت بازار نیست که کالا در گمرک دپو شود. کاش در شرایط تحریم انقدر مردم را اذیت نکنید!

لینک خبر:

https://www.mardomsalari.ir/news/136395

بازگشت به بخش اخبار