به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، حدود ۳ ماه قبل (۲۹ بهمن سال ۹۸)هیئت وزیران سومین مصوبه خود برای ترخیص چندین هزار خودروی دپو شده در گمرکات مختلف کشور را صادر کرد. بر اساس این مصوبه، مهلت سه ماههای تا پایان اردیبهشت سال ۹۹ برای ترخیص خودروهای وارداتی لحاظ شد تا هم گمرکات کشور خالی و حقوق و عوارض مربوطه وصول شود و هم خودروهای پیش فروش شده در اختیار خریداران قرار گیرد.
پیگیریها نشان میدهد به جز ۱۰۴۸ خودروی یک شرکت که در سال ۹۸ موفق به دریافت پروانه گمرکی شده بودند، برای بیشتر خودروها امکان انجام تشریفات گمرکی با توجه به عدم تعیین تکلیف ثبت سفارش، فراهم نشد.
در حال حاضر حدود ۳ هفته به پایان آخرین مهلت هیئت دولت(۲۹ اردیبهشت ماه) برای ترخیص خودروهای دپویی باقی مانده است و طبق بررسیها هنوز سایت ثبت سفارش برای تمدید ثبت سفارشهای قدیمی به حالت فعال درنیامده است.
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است، در صورتی که این بار فرصت استفاده از مجوز دولت برای ترخیص خودروهای مذکور فراهم نشود ممکن است خودروهای دپویی تحویل سازمان اموال تملیکی شده و به افرادی غیر از صاحبان خودرو فروخته شود.
وی معتقد است، اگر همان یک سال و نیم قبل تکلیف خودروهای وارداتی برای عدم صدور مجوز ترخیص مشخص میشد بسیاری از این خودروها با امید ترخیص هزینه انبار داری پرداخت نمیکردند و همان زمان مرجوع میشدند.
به گفته دادفر پیش نویس اولیه مصوبه هیئت دولت به گونهای تنظیم شده بود که تقریباً تمام خودروهای دپویی تعیین تکلیف میشدند اما در نهایت در مصوبه نهایی عناوینی (مثل کسب مجدد ضوابط فنی خودرو) لحاظ شد که ظاهرا یک گره در فرایند ترخیص و ثبت سفارش خودروهای دپویی ایجاد کرد.
پیگیریها نشان میدهد، بعد از مجوز هیئت دولت دستورالعملی از سوی وزارت صمت صادر شده که بر اساس آن ثبت سفارش جدیدی صادر نخواهد شد و تنها برای خودروهایی که از قبل ثبت سفارش داشته اند فرایند تمدید انجام میشود. حالا یکی از مدیران وزارت صمت برای تعیین تکلیف این موضوع بعد از ۲ ماه از معاونت حقوقی ریاست جمهوری استعلام گرفته و در استعلام نیز همین رویه تایید شده است. در واقع سوالی که مطرح است این است که چرا این استعلام در همان روزهای نخست صدور مجوز دولت انجام نشده است؟ توجه داشته باشید که اگر ثبت سفارش در یک هفته آتی انجام شود مشخص نیست که آیا در یک مهلت دو هفته ای امکان پیگیری مجوزهای نیرو محرکه، سازمان حمایت، مقررات و گمرک وجود دارد یا خیر؟
دادفر معتقد است مسئولان مربوطه بایستی در خصوص طولانی شدن غیر عادی فرایند مذکور شفاف سازی کنند. به گفته دادفر اساسا چرا باید مصوبه به گونه ای تنظیم شود که با ابهام همراه بوده و از همین مسیر فرایند تعیین تکلیف بسیار طولانی شود؟
هزاران میلیارد تومان ارزش خودروهای دپو شده میباشد و تاکنون نیز میلیونها تومان هزینه انبار داری برای این خودروها لحاظ شده،گفتنی است، اما فرایند ثبت سفارش با پیچیدگیهای جدی رو به رو شده است.
یکی از پیچیدگیها در مسیر انجام تشریفات این خودروها کسب مجدد و دوباره مجوز مربوط به ضوابط فنی خودرو است (که در سنوات قبل برخی از خودروها اخذ کرده بودند) شامل مجوز استاندارد و محیط زیست است. ظاهرا ثبت سفارش خودرو منوط به کسب مجوز ضوابط فنی شده است که به گفته دادفر در این مرحله کار پیش نرفته است.
به نظر میرسد در این بین یک نوع ناهماهنگی بین بخش بازرگانی و تولیدی وزارت صمت ایجاد شده است که برای تعیین تکلیف مصوبه دولت و رفع شبهات و ابهامات بایستی اقدامات لازم انجام شود.
لینک خبر: