۱۳۹۸/۰۷/۲۸

۱۵۰ میلیون دلار سرمایه مردمی در هاله‌ای از ابهام

مهدی دادفر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با بیان اینکه بیشتر از ۳ هزار خودروی باقیمانده در گمرکات مربوط به شرکت‌های غیرنمایندگی هستند، تصریح کرد: شرکت‌های غیر نمایندگی به دلیل اینکه تعداد اندکی خودرو وارد کرده اند و توانایی پیگیری منسجم ترخیص خودرو‌های دپو شده را ندارند، انجمن ورود کرده، زیرا بیشتر این خودرو‌ها متعلق به مردم بوده و درحالی‌که دو سال و نیم پیش پول آن‌ها پرداخت شده در گمرکات دپو هستند، حال سوال این است که چرا این خودرو‌ها که به نوعی دارایی مردم هستند باید در اختیار اموال تملیکی باشد؟

او درباره دلایل عدم ترخیص خودروها در مدت زمان مجاز، اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت زمان مجاز برای ترخیص خودروهای وارداتی به دلیل مشکلاتی که با وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان استاندارد داشت نتوانسته بود سازوکار مناسب برای ترخیص این خودروها صادر کند

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید بر اینکه در سال تولید ملی و جنگ اقتصادی مهم‌ترین رویکرد باید حفظ اشتغال و تقویت توان داخلی باشد، تصریح کرد: در شرایط کنونی ما به دنبال واردکردن خودرو نیستم، بلکه مطالبه ما آزادسازی خودروهایی است که سرمایه مردم محسوب می‌شوند و از طرف دیگر تاکنون پیشنهادهای کاربردی به دولت داده شده که چطور می توان به بخشی از تقاضای داخلی پاسخ داد بدون اینکه سرمایه ای از کشور خارج شود یا به تولید داخلی آسیب بزند، به عبارت دیگر ما پیشنهاد دادیم که شرکت‌های خارجی تمایل به فروش اقساطی خودرو به صورت بلندمدت دارند که از این طریق ورود منابع بلوکه شده نیز به کشور تسهیل خواهد شد یا می‌توان از سرمایه ایرانی های برای پاسخ به تقاضای داخلی به این بخش از بازار خودرو داد، با این حال به دلیل اینکه مافیای خودرو از قدرت بالایی برخوردار هستند نه تنها با این پیشنهاد‌ها موافقت نشده، بلکه همواره با مطرح کردن این ادعا که برخی به دنبال اتلاف منابع ارزی کشور هستند به تخریب بقیه می‌پردازند، چراکه بازار انحصاری را بهتر می توانند در اختیار داشته باشند.

دادفر درباره اهمیت پیش بینی سازوکار عملی برای ساماندهی بازار خودرو گفت: در شرایط کنونی که یکی از اولویت‌های کشور ایجاد شغل است حفظ ۱۵ هزار نفری که در بخش واردات خودرو مشغول به کار بودند اهمیت بالایی دارد، هرچند تاکنون نزدیک به ۱۳ هزار نفر از این افراد به دلیل تعطیلی شرکت‌ها بیکار شده‌اند، اما این واقعیت وجود دارد که این سرمایه پس از سال ها فعالیت در این بخش ایجاد شده و حذف این گروه از بازار نه‌تنها به این صنف آسیب وارد می‌کند در برنامه های اشتغال زایی کشور نیز آسیب وارد می کند، چراکه ایجاد هر یک شغل برای دولت به سرمایه هنگفتی نیاز دارد و از طرف دیگر به دلیل رکود اقتصادی بخش خصوصی نیز کمتر وارد فعالیت‌های اقتصادی می‌شوند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اعلام اینکه دولت مدعی است یک‌بار موضوع ترخیص خودروهای وارداتی را تصویب و سپس تمدید کرده از انجام اقدام جدید سرباز می‌زند، اظهار کرد: این استدلال دولت قابل پذیرش نیست، زیرا در همان مهلت ۴ ماهه مصوبه دولت به‌درستی اجرا نشد و همین عدم هماهنگی بین دستگاه باعث ادامه دپو ماندن خودروهای مردم شده است.

به گفته دادفر، آیت الله موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران و نایب رئیس مجلس خبرگان نامه گروهی زیر نظر دفتر شخص ایشان موضوع را بررسی و در گزارششان به ایشان روند قانونی را طی و در حال حاضر دولت از اجرای قانون استنکاف کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر دولت نه‌تنها مطالبات مردم در زمینه ترخیص خودروهای وارداتیرا نادیده گرفته نوعی ناکارآمدی در برخورد با مسائل را نیز نشان داده است، چراکه این خودرو‌ها در حال حاضر با افت مدل مواجه شده‌اند و امکان بازگرداندنشان به شرکت خارجی تولیدکننده نیست از طرف دیگر اگر به کشور دیگری نیز صادر شوند به دلیل اینکه دست‌دوم محسوب می‌شوند و حتی تحت تاثیر تغییر دما، نور آفتاب و … بوده‌اند با قیمت مناسبی خریداری نمی شوند و این حکایت از مدیریت ناکارآمد در زمان جنگ اقتصادی دارد.

متن کامل خبر در لینک زیر :

https://www.mojnews.com/fa/tiny/news-301015

بازگشت به بخش اخبار