۱۴۰۴/۰۷/۲۸

بلاتکلیفی واردات خودرو، غارت قانونی جیب مردم است!

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایونا اظهار کرد: از سال ۱۳۹۷ که واردات خودرو به‌دلیل تحریم‌ها متوقف شد، بازار در بلاتکلیفی مطلق به‌سر می‌برد و تا امروز، وعده‌های مکرر دولت‌های سیزدهم و چهاردهم نیز نتوانسته گرهی از مشکل باز کند.

وی افزود: در حالی‌که بازار مسکن و خودرو در شرایط اشباع قیمتی قرار دارند، تأخیرهای پی‌درپی در واردات، فضای رقابت را از بین برده و بازار را در اختیار انحصارگران داخلی قرار داده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: مشکلات ارزی و بانکی، بوروکراسی پیچیده، استانداردهای زمان‌بر و تصمیمات شبانه وزارت صمت، واردات را فلج کرده‌اند. سامانه جامع تجارت و سامانه یکپارچه فروش خودرو عملاً به جای نظارت، به ابزار دخالت دولت در بازار تبدیل شده‌اند.

او با انتقاد از عملکرد سامانه یکپارچه افزود: قرعه‌کشی‌های پی‌درپی، قطعی سامانه، ابهام در مالکیت و تصمیم‌گیری‌های ناگهانی باعث شده خریداران و واردکنندگان هر دو متضرر شوند. این سامانه به جای شفاف‌سازی، فقط صف‌های طولانی و حبس سرمایه ایجاد کرده است.

ادامه انحصار و مهندسی بازار به ضرر مردم است

دادفر در ادامه گفت: بلاتکلیفی بازار خودرو یعنی ادامه انحصار و مهندسی بازار به ضرر مردم. از سال ۹۷ تاکنون قیمت خودروهای داخلی سه تا ده برابر رشد کرده، در حالی‌که کیفیت پایین، آلودگی و تلفات جاده‌ای همچنان پابرجاست. این وضع، به نفع خودروسازان داخلی و مونتاژکاران چینی است که بدون رقیب خارجی بازار را در دست دارند.

او تأکید کرد: دولت با سیاست کنترل خروج ارز، عملاً به تداوم انحصار تن داده است. این یعنی حمایت از تولیدکننده‌ی انحصاری به قیمت نارضایتی مردم. ذی‌نفعان بازار خودرو، از خودروساز و مونتاژکار گرفته تا برخی مسئولان و دلالان، با حفظ بلاتکلیفی موجود، سودهای نجومی می‌برند.

 انتقال ثروت از جیب مردم به جیب انحصارگران

در پایان، دادفر گفت: واردات گسترده، تنها راه واقعی برای کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودرو در کشور است. هر روز تأخیر در آزادسازی واردات، به معنی انتقال ثروت از جیب مردم به جیب انحصارگران است.

لینک خبر :

https://negaheiraniannews.ir

بازگشت به بخش اخبار