۱۴۰۳/۱۱/۱۳

چگونه خودرو وارد کنیم؟

مدارک لازم برای واردات خودرو بهمن ۱۴۰۳

واردات خودرو با کارت ملی بعد از چند نوبت تصویب و لغو قانون، بالاخره از روز چهارشنبه سوم بهمن ۱۴۰۳ به شکل رسمی آغاز شد. واردات طیف وسیعی از خودروها، از جمله خودرو‌های برقی و هیبریدی و… (مدل سال ۲۰۲۱ و بعد از آن) فعلاً تا پایان سال ۱۴۰۳ مجاز اعلام شده است و هر فرد حقیقی صرفاً با داشتن کارت ملی، مجاز به وارد کردن یک دستگاه خودرو خواهد بود.

وزارت صمت پیش‌تر اعلام کرده بود که شرکت‌هایی که قادر به واردات خودرو با قیمت ارزی پایین‌تر از سایر تأمین‌کنندگان هستند، مجاز به واردات خواهند بود. این شرکت‌ها موظف بودند مدارک لازم برای اخذ سهمیه واردات را تا ۲۹ دی ۱۴۰۳ ارائه دهند. با توجه به اینکه موعد مذکور گذشته، احتمالاً در آینده موعد جدیدی برای تحویل مدارک از سوی وزارت صمت اعلام خواهد شد. این سیاست با هدف کاهش هزینه‌های ارزی و تنظیم بازار اجرایی می‌شود. در ادامه، مدارک لازم برای واردات خودرو و نکات مهم درباره نحوه واردات خودرو توسط افراد عادی و شرکت‌ها بررسی شده است.

ضوابط و شرایط واردات خودرو شخصی دست دوم و نو 

در تاریخ دوم بهمن ماه ۱۴۰۳، شرایط واردات خودرو برای اشخاص حقیقی منتشر شد. بر اساس این ضوابط، در صورتی که به دنبال واردات خودرو برای مصرف شخصی هستید، ثبت سفارش خودرو فقط با ارائه کد ملی و بدون نیاز به کارت بازرگانی امکان‌پذیر است. هر فرد می‌تواند تا پایان سال ۱۴۰۳، تنها یک بار و برای واردات یک دستگاه خودرو اقدام کند.

ایرانیان مقیم خارج از کشور مجاز به واردات یک دستگاه خودرو در هر سال هستند. به احتمال زیاد این رویه برای ایرانیان داخل کشور نیز به همین شکل اعمال خواهد شد و واردات سالانه یک دستگاه خودرو برای آن‌ها نیز مجاز خواهد بود.

شرایط واردات خودرو به شرح زیر است:

  1. مدل خودرو: خودروهای وارداتی باید مدل سال ۲۰۲۱ یا پس از آن باشند و واردات خودرو دست دوم و نو در صورتی که مدل ۲۰۲۰ یا قبل از آن باشد، مجاز نیست.
  2. عدم امکان واردات همه خودروها: این طرح مختص خودروهای برقی و هیبریدی است و خودروهای تمام بنزینی و گازوئیلی امکان واردات ندارند.
  3. محدودیت قیمت: سقف ارزش خودروهای کارکرده ۲۰ هزار یورو و سقف ارزش خودروهای نو ۴۰ هزار یورو تعیین شده است. این سقف قیمتی امکان خرید انواع مختلفی از خودروها را فراهم خواهد کرد.
  4. محدودیت مدل برای خودروهای نو: واردات خودروهای نو فقط برای مدل‌های ۲۰۲۴ و پس از آن مجاز است. حتی اگر خودروهای صفر کیلومتر مدل‌های پایین‌تر در دسترس باشند، واردات آن‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

همچنین نحوه محاسبه تعرفه گمرکی خودرو به شرح زیر هستند:

  • تعرفه خودروهای کارکرده: تعرفه واردات خودروهای کارکرده معادل ۶۰ درصد تعرفه خودروهای نو مشابه است، نه ۶۰ درصد قیمت خودروی کارکرده. به‌عنوان مثال، اگر تعرفه واردات یک خودروی نو ۵۰ درصد باشد، تعرفه واردات همان خودرو به صورت کارکرده ۳۰ درصد خواهد بود (۶۰ درصد از ۵۰ درصد).
  • نوع خودرو و تعرفه: تعرفه واردات بسته به نوع خودرو (برقی، هیبریدی) و حجم موتور متفاوت خواهد بود.

نمایندگی رسمی: واردات خودروهای نو و کارکرده تنها در صورتی امکان‌پذیر است که برند مورد نظر، نمایندگی رسمی و خدمات پس از فروش در ایران داشته باشد. به‌عنوان مثال، خودروهای برندهایی چون بنز، بی‌ام‌و، آئودی، هیوندای، کیا، هوندا و میتسوبیشی که نمایندگی در ایران دارند، قابل وارد کردن هستند. اما خودروهای برندهایی مانند آکورا (برند لوکس هوندا) یا رنجروور که نمایندگی رسمی در ایران ندارند، واردات آن‌ها مجاز نخواهد بود. منظور از نمایندگی، مراکز تعمیرات مجاز مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

تأمین ارز: تامین ارز مورد نیاز برای واردات خودرو از طریق سیستم بانکی و ارز مبادله‌ای خواهد بود. در عین حال، واردات خودرو برای ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌تواند از ارز شخصی با منشأ خارجی باشد.

برای واردات خودرو با کد ملی به کجا مراجعه کنیم؟

برای واردات خودرو، ابتدا باید در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام کنید. تمام مراحل ثبت‌نام و اخذ مجوز واردات به صورت آنلاین از طریق این سامانه انجام می‌شود. پس از تکمیل ثبت‌نام و ارائه مدارک لازم، می‌توانید برای دریافت مجوز اقدام کنید و مراحل بعدی واردات خودرو را ادامه دهید. تمامی فرایندها، از جمله ثبت سفارش و اخذ مجوزهای مربوطه، در این سامانه به صورت متمرکز و آنلاین قابل پیگیری است.

ابهامات و نگرانی‌ها در خصوص طرح واردات خودرو با کد ملی

با توجه به بخشنامه جدید واردات خودرو، سوالاتی در خصوص نحوه اجرای قوانین و مقررات جدید مطرح شده است. یکی از این سوالات، چگونگی تطبیق گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری خودروهای وارداتی است. طبق قانون، واردکنندگان خودروهای کارکرده باید گواهی اسقاط خودروی فرسوده ارائه دهند یا مبلغی را برای خرید این گواهی پرداخت کنند.

در حال حاضر، طریقه اجرای دقیق این قانون برای واردات خودرو با کد ملی هنوز مشخص نیست. در گذشته، واردکنندگان به طور مستقیم خودروهای فرسوده را خریداری و به مراکز اسقاط تحویل می‌دادند، اما برای واردات خودرو با کد ملی، این فرایند ممکن است تغییر کند. در ادامه برخی از ابهامات این طرح را بررسی می‌کنیم:

  • افزایش قیمت خودروهای کارکرده: برخی بر این باورند که واردات محدود خودروهای کارکرده به کشورهای همسایه از جمله امارات، تاثیر چشمگیری بر بازار ایران نخواهد داشت. تعداد خودروهایی که از این طریق وارد می‌شوند، آنقدر زیاد نیست که موجب کمبود یا افزایش قیمت در این کشورها شود.
  • احتمال رواج اجاره شناسنامه و کارت ملی: شایعاتی در مورد احتمال رواج اجاره شناسنامه و کارت ملی برای دور زدن قانون و واردات بیشتر از یک خودرو به گوش می‌رسد، اما با توجه به هزینه بالای گواهی اسقاط (حدود ۸۰ میلیون تومان) و شرایط قانونی، احتمال وقوع چنین رخدادی زیاد به نظر نمی‌رسد.
  • سقف قیمت خودروهای کارکرده: کارشناسان اعلام کرده‌اند که سقف ۲۰ هزار یورو به قیمت خود خودرو مربوط می‌شود و ارزیاب‌های گمرک با استفاده از منابع معتبر بین‌المللی قیمت‌ها را تعیین خواهند کرد.
  • میزان واردات خودرو: حجم واردات خودروهای کارکرده، که بین ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دستگاه تخمین زده می‌شود، بر بازار خودرو تأثیر قابل توجهی نخواهد گذاشت.

مدارک لازم برای واردات خودرو توسط شرکت‌ها

برای اخذ سهمیه واردات خودرو، شرکت‌ها ملزم به ارائه مجموعه‌ای از مدارک و مستندات هستند که توانمندی مالی، اجرایی و برنامه‌ریزی آن‌ها را در این حوزه تأیید کند. این اسناد به‌منظور تضمین شفافیت و توانایی شرکت‌ها در واردات و ارائه خدمات پس از فروش، مطابق با دستورالعمل‌های وزارت صمت تهیه و ارسال می‌شوند.

  • اسناد اموال غیرمنقول: ارائه کپی برابر اصل اسناد مالکیت دفتر مرکزی، تعمیرگاه‌های مرکزی و سایر اموال غیرمنقول متعلق به شرکت، سهامداران اصلی یا اعضای هیئت مدیره.
  • صورت‌های مالی حسابرسی‌شده: ارائه گزارش حسابرسی‌شده مالی شرکت مربوط به آخرین سال مالی برای ارزیابی وضعیت مالی و توانمندی شرکت
  • گزارش اعتبارسنجی: تهیه و ارائه گزارش کامل اعتبارسنجی از شرکت‌های مورد تأیید بانک مرکزی برای بررسی توان مالی و اعتباری شرکت
  • سرمایه ثبتی شرکت: ارائه نسخه رسمی از آخرین تغییرات سرمایه ثبتی شرکت، به‌روزرسانی‌شده در روزنامه رسمی
  • گواهی مفاصاحساب مالیاتی (اختیاری): ارائه آخرین گواهی مفاصاحساب مالیاتی شرکت به‌عنوان مدرکی دال بر تسویه حساب مالیاتی با سازمان امور مالیاتی کشور
  • نمایندگی‌های خدمات پس از فروش: ارائه فهرست کامل نمایندگی‌های خدمات پس از فروش به همراه نسخه رسمی قراردادهای منعقدشده با هر نمایندگی
  • سرمایه‌گذاری در آموزش کادر خدماتی: ارائه مستندات و برنامه‌های مرتبط با آموزش و توانمندسازی کادر خدمات پس از فروش
  • سوابق واردات از سال ۱۴۰۰ به بعد: ارائه مستندات مربوط به واردات خودرو از سال ۱۴۰۰، شامل جزئیات خودروهای واردشده و کشورهای مبدأ
  • برنامه تولید و افزایش عمق ساخت داخل: ارائه برنامه‌های شرکت در زمینه تولید داخلی و افزایش سهم مشارکت در زنجیره تولید داخل کشور

سهمیه‌بندی واردات خودرو توسط شرکت‌ها

مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت پیش‌تر در نامه‌ای به شرکت‌های واردکننده خودرو اعلام کرده بود که متقاضیان واردات موظف بودند مدارک لازم برای اخذ سهمیه واردات را حداکثر تا پایان وقت اداری روز شنبه، ۲۹ دی ۱۴۰۳ ارسال کنند. وی تأکید کرده بود که در آینده نزدیک، تنها به شرکت‌هایی مجوز واردات داده می‌شود که خودروها را با قیمت ارزی پایین‌تری نسبت به سایر تأمین‌کنندگان وارد کنند. این اقدام با هدف ایجاد رقابت، تنظیم بازار و کاهش هزینه‌های ارزی در نظر گرفته شده بود.

مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت، پیش‌تر از سیاست دولت مبنی بر اعطای مجوز واردات به گروه‌های خاص خبر داده و تصریح کرده بود که تنها شرکت‌هایی که بتوانند خودرو را از منابع با قیمت ارزی کمتر تأمین کنند، از ارز دولتی بهره‌مند خواهند شد تا بازار خودرو کشور متعادل‌تر شود.

شرایط واردات خودرو برای افراد مقیم خارج

مجلس شورای اسلامی شرط داشتن کارت اقامت را برای واردات خودرو توسط ایرانیان مقیم خارج از کشور تصویب کرد. طبق اصلاحات بند (ر) تبصره یک ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۴، واردات خودرو توسط این گروه، برای هر فرد در سال ۱۴۰۴ به یک خودرو محدود شده است و واردات باید بدون انتقال ارز و از محل ارز در اختیار، با نرخ ۶۰ درصد حقوق ورودی انجام شود. همچنین، دولت موظف شده است مجوزهای واردات خودرو را از طریق روش‌های رقابتی واگذار کند. بانک مرکزی نیز مکلف است بخشی از منابع ارزی خود را برای واردات خودروهای نو و کارکرده (حداکثر پنج سال ساخت) تخصیص دهد و گزارش عملکرد آن را هر سه ماه به کمیسیون‌های مربوطه مجلس ارائه کند.

آیین‌نامه اجرایی این بند شامل جزئیات مربوط به ثبت درخواست، سازوکار واگذاری مجوزها، تشخیص منشأ ارز و تأیید آن توسط مراجع ذی‌صلاح خواهد بود و باید توسط هیأت‌وزیران تصویب شود. این مصوبات با هدف تنظیم بازار خودرو، شفافیت در فرایند واردات، و افزایش کارایی سیستم تخصیص ارز انجام شده است. همچنین، اصلاحات دیگری در بخش‌های مرتبط با عوارض آزادراه‌ها، حمایت از الکترونیکی‌سازی و مالیات‌بردرآمد حاصل از وجوه بازار سرمایه نیز به تصویب رسید.

محدودیت جدید بانک مرکزی برای واردات خودرو

مهدی دادفر، مشاور انجمن واردکنندگان خودرو، از اعمال سقف ارزی برای ثبت سفارش واردات خودرو توسط بانک مرکزی خبر داد. به گفته وی، برای هر شرکت واردکننده سقف ارزی مشخصی تعیین شده که پس از اتمام آن، امکان ثبت سفارش جدید وجود ندارد.

وی افزود، شرکت‌هایی که سقف ارزی خود را تکمیل کرده‌اند، تا زمانی که خودروهای ثبت سفارش شده را وارد نکرده و تعهدات مالی خود را تسویه نکنند، نمی‌توانند سفارش جدیدی ثبت کنند. در حال حاضر، این محدودیت باعث شده اکثر شرکت‌های فعال در حوزه واردات خودرو با توقف در فرایند ثبت سفارش مواجه شوند.

واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ تا سقف ۲ میلیون یورو

طبق قانون بودجه ۱۴۰۴، صادرکنندگان و زیرمجموعه‌های آن‌ها مجاز به واردات خودروهای سواری نو تا سقف ۲ میلیارد یورو از منابع ارزی حاصل از صادرات خود هستند، مشروط بر این که شرایط مربوط به تأمین خدمات پس از فروش و بندهای قانون ساماندهی صنعت خودرو (مصوب ۱۴۰۰) رعایت شود. واردات این خودروها تنها با پرداخت تمام عوارض و حقوق قانونی امکان‌پذیر خواهد بود. علاوه بر این سقف، استفاده از سایر منابع ارزی برای واردات خودرو به تشخیص بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و طبق ضوابط قانونی مجاز است.

حقوق ورودی خودروها ۱۰۰ درصد مشخص شده است و نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی و مالیات، نرخ ارز بازار مرکز مبادله طلا و ارز خواهد بود. منابع حاصل از حقوق ورودی این بخش به ردیف مشخصی واریز می‌شود و سهمیه هر متقاضی نیز توسط شورای اقتصاد تعیین و حداکثر ظرف یک ماه به آن‌ها ابلاغ خواهد شد.صادرکنندگان مجاز خواهند بود ارز خود را به سایر واردکنندگان واگذار کنند و همچنین با رعایت مقررات بازار سرمایه، خودروها را در داخل کشور عرضه نمایند. وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است ظرف یک ماه از تصویب این قانون، آیین‌نامه اجرایی این بند را تهیه و به تصویب هیئت وزیران برساند.

شرایط واردات خودروهای صفر

در تاریخ ۲۳ دی‌ماه ۱۴۰۲ آیین‌نامه واردات خودروهای صفر توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد. هرچند هنوز واردات خودروهای صفر به مرحله اجرا نرسیده است. نکات مهم این آیین‌نامه به شرح زیر است:

  • سقف واردات خودرو، بنابر ضرورت و براساس نیازسنجی بازار خودروی کشور، به صورت سالانه و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، تعیین می‌شود.
  • منابع ارزی مورد نیاز این آیین‌نامه با رعایت ضوابط ارزی بانک مرکزی، از محل ارز حاصل از صادرات، سرمایه‌گذاری خارجی با اولویت حمل‌ونقل عمومی و سایر منابع ارزی مورد تایید بانک مرکزی تامین خواهد شد.
  •  ماده (۴) این آیین‌نامه بر ممنوعیت ورود و ترخیص خودروهای فاقد ثبت‌ سفارش و بدون تخصص ارز تاکید دارد و آن را مصداق قاچاق برشمرده است.
  • ثبت سفارش صادره، پس از ورود خودرو به کشور فاقد اعتبار است.
  • ثبت سفارش و واردات خودروهای سواری با حجم بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی، ممنوع است.

چه برندهایی مشمول قانون واردات خودرو می‌شوند؟

خودروهایی که مشمول قانون واردات خودرو (بهمن ماه ۱۴۰۳) هستند، در جداول زیر مشخص است:

ردیف برند مدل‌ها
۱ BENZ A-B-C-E-S Class/CLS-Class/CLA-Class/A180/SEDAN-C200-GLA200-GLB200
۲ BYD Song plus DM-i (HYBRID)
۳ TOYOTA C-HR/C-HR HYBRID/HIACE/COASTER/FJCRUISER/PRIUS/COROLLA/LANDCRUISER/RA
۴ NISSAN SENTRA/JUKE/PATROL/SUNNY/KICKS/TIIDA/X-Trail/IV/ALTIMA SYLPHY/QASHQAI
۵ GEELY EC7/EC7-RV/EMGRAND 7/EMGRAND 7-RV/EMGRAND X7
۶ RENAULT DUSTER/KOLEOS/SAFRANE/LATITUDE/SCALA/TALISMAN/TRAFFIC/FLUENCE/SYMBO
۷ HYUNDAI ELANTRA/TUCSON/ACCENT
۸ HONDA CIVIC(CITY)-CRV-ZRV-HRV
۹ GAC M8/AION/EMPOW/GA4/GA6/GN8/GS3 (Emzoom)/Emkoo/GS8
۱۰ DONGFENG SHINE MAX
۱۱ HAVAL H6/JOLION/H6-HEV
۱۲ MG MG4
۱۳ ERES HM5-HM7
۱۴ MARS C200/C300 PRO
۱۵ MINI COOPER 5 DOOR/COUNTRYMAN
۱۶ BMW BMW 318i/BMW X1 s DRIVE 20i/BMW 220i GRAND COUPE
۱۷ mazda MAZDA3/CX30/CX50
۱۸ VOLKSWAGEN T-ROC
۱۹ KIA PEGAAS AB/PICANTO/JA/CERATO LD/OPTIMA TF/SPORTAGE KM/MOHAVE HM/SORE
۲۰ TANK TANK 300
۲۱ BESTUNE FAW T77
۲۲ SUZUKI SWIFT/EECO/FRONX/BALENO/S-CROSS/GRAND VITARA/APV/JIMNY/DZIRE/CARRY
۲۳ ROEWE ERX5
۲۴ SANG YANG KORANDO
۲۵ HONGQI H5
۲۶ LEXUS GS430/NX300H/RX350/GS460/GS250/RX200T/IS300/NX200T/ES350/IS300C/SC430
۲۷ FIAT FIAT500/FIAT500 HYBRID/DUCATO
۲۸ CHANGAN S7 HYBRID
۲۹ HONGQI FAW H5(HYBRID)
۳۰ VENUCIA BIG V(SUV)/STAR(SUV)/D60PLUS(SEDAN)
۳۱ OPEL CORSA F(DESIGN)/CROSSLAND X ENJOY/MOKKA G5(B/B)
۳۲ BAIC SUV BJ40
۳۳ Lamari HEV
۳۴ ZOTYE DL5
۳۵ JETTA JETTA VS7/JETTA VS5/JETTA VS3
۳۶ MITSUBISHI OUTLANDER/ASX/MIRAGE/LANCER
۳۷ DACIA SPRING/LOGAN/DUSTER/JOGGER
۳۸ SKODA KODIAQ/FABIA/SUPERB/SCALA/ENYAQ/KAMIQ/OCTAVIA/KAROQ
۳۹ SEAT ARONA/IBIZA/LEON

شرایط واردات خودرو برای جانبازان

به گفته بنیاد شهید، شرایط واردات خودرو برای جانبازان ۵۰ درصد به بالا و برخورداری از خودروی داخلی برای سایر افراد مشمول ماده ۴۵ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به شرح زیر است:

  • سود بازرگانی افراد مشمول واردات خودرو برای جانبازان بالای ۵۰ درصد  با نرخ صفر محاسبه می‌شود.
  • سایر افراد مشمول ماده ۴۵ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران می‌توانند از تسهیلات بانکی برای خرید خودروی داخلی بهره‌مند شوند.
  • در این آیین نامه ملاک درصد جانبازی نوع جانبازی جسمی – حرکتی و معلولیت نظریه کمیسیون پزشکی بنیاد است.
  • مشمولان می‌توانند کل یا بخشی از بهای خودرو را به صورت نقدی پرداخت کنند و عدم دریافت تسهیلات بانکی موضوع این آیین‌نامه مانع استحقاق مشمولان از دریافت خودرو نخواهد بود.
  • مشمولان واردات خودرو می‌توانند با انصراف از واردات نسبت به دریافت خودروی داخلی بدون نوبت و با واگذاری فوری بهره‌مند شوند.
  • استفاده از دیگر تسهیلات خرید خودرو با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار خارج از چهارچوب این آیین‌نامه مانع دریافت این تسهیلات نخواهد بود.
  • ارزش خودروی وارداتی در کشور مبدأ برای جانبازان ۷۰ درصد (دو پا یا دو دست قطع از مچ و یا قطع نخاع) تا سقف ۳۵ هزار یورو، سایر جانبازان ۷۰ درصد تا سقف ۳۰ هزار یورو و برای جانبازان ۵۰ درصد تا ۶۹ درصد تا سقف ۲۵ هزار یورو (سیف) باشد.
  • مشمولانی که در ۱۰ سال گذشته از هیچگونه تسهیلات اعم از واردات و خرید خودرو استفاده نکرده‌اند در اولویت قرار دارند.
  • بانک مرکزی مکلف است نسبت به تخصیص ارز تا سقف مجاز برای واردات هر خودرو به شرکت با اولویت تخصیص از منابع ارزی جهت واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کند.
  • مشمولان واردات خودرو به مدت ۵ سال حق فروش، رسمی عادی یا وکالتی خودروی وارداتی را ندارند و مراجع ذی‌ربط از جمله دفاتر ثبت اسناد رسمی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلفند اقدامات قانونی لازم از جمله عدم تعویض پلاک جهت جلوگیری از این موضوع و توقیف خودرو را انجام دهد و مسئولیت تخطی از آن به عهده فروشنده است.

آزاد شدن واردات خودرو؛ خوب یا بد؟

وارد کردن خودرو یکی از چالشی‌ترین مسائل کشور در سال‌های اخیر بوده است. گروهی از فعالان اقتصادی با این موضوع موافق و برخی دیگر مخالف آن هستند. با همه این کش‌وقوس‌ها طرح آزادسازی واردات ماشین‌های خارجی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

واردات خودرو پس از سال ۹۶ به خاطر شرایط حاصل از تحریم، ممنوع اعلام شد. در آن زمان و در پی شرایط پیش آمده، تولید خودرو ۵۰ درصد کاهش یافت و از تیراژ تولید ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو در سال به ۸۰۰ هزار خودرو رسید. بر اساس آمار گمرک در دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳،  بیش از ۳۱۰۰ دستگاه خودرو خارجی به ارزش ۶۹.۴ میلیون دلار وارد کشور شد. این امر نشان‌دهنده رشد تقاضا برای خودروهای وارداتی در بازار ایران، با وجود دشواری‌های پیش رو نظیر نوسانات نرخ ارز و محدودیت‌های بانکی است.

مزایای واردات خودرو

تاثیر واردات خودرو بر قیمت خودرو و کاهشی شدن نرخ خودرو یکی از آثار مثبت آزادسازی واردات است. مزایای این طرح به شرح زیر است:

  • آرام شدن التهابات بازار خودرو
  • افزایش عرضه خودرو به بازار
  • ارزبری پایین
  • کاهش خودرو‌های فرسوده
  • قدرت انتخاب بالا برای گروه‌های مصرف
  • در دسترس قرار گرفتن خودروهای با کیفیت بالاتر
  • کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودروهای خارجی
  • ایجاد فضای رقابتی به دنبال تعادل در عرضه و تقاضا

معایب واردات خودرو

از سوی دیگر مخالفان این طرح نیز بر معایب زیر اصرار دارند:

  • خروج ارز از کشور
  • ایجاد اختلاف نظر میان واردکنندگان و خودروسازان
  • انحصار قیمت‌گذاری خودروهای خارجی از سوی واردکنندگان
  • آماده نبودن زیرساخت‌های گمرکی برای آزادسازی واردات خودرو

مواردی که مخالفان طرح واردات خودرو بر آن اصرار دارند، قابل تأمل است؛ اما راه‌حل آن بستن مرزها نیست.

امکان پرداخت هزینه واردات خودرو با بیت کوین توسط مراکز رسمی استخراج

آیین‌نامه رمزارزها در تاریخ ۷ شهریور ۱۴۰۱ در دولت تصویب شد. طبق اعلام وزیر صنعت و معدن:

«مراکز رسمی استخراج بیت‌کوین که زیرنظر وزارت صمت فعالیت می‌کنند و دارای مجوز هستند، با هماهنگی‌ انجام شده توسط بانک مرکزی، می‌توانند از بیت‌ کوین برای واردات خودرو استفاده کنند».

اهمیت داشتن بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث خودروهای خارجی

اهمیت داشتن بیمه خودرو بر کسی پوشیده نیست. بیمه شخص ثالث که یک بیمه اجباری است. با اینکه پوشش‌های مالی و جانی خوبی دارد اما این بیمه‌نامه مبلغ ناچیزی از خسارت خودروهای نامتعارف را جبران می‌کند. منظور از خودروی نامتعارف ماشین‌های با قیمت بالاتر از ۴۰۰ میلیون تومان است. پس چه بهتر که بلافاصله بعد از ترخیص خودروی خارجی برای خرید بیمه شخص ثالث و خرید بیمه بدنه اقدام کنید.

لینک خبر :

https://bimeh.com/mag/car-importation/

 

بازگشت به بخش اخبار