۱۳۹۶/۰۷/۲۵

مشکلات واردکنندگان خودرو به گوش نمایندگان کمیسیون اصل ۹۰ رسید

مشکلات واردکنندگان خودرو به گوش نمایندگان کمیسیون اصل ۹۰ رسید
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» درباره جزئیات جلسه مشترک بین واردکنندگان، مسئولان دولتی و کمیسیون اصل ۹۰ در در رابطه با واردات خودرو عنوان کرد: «انجمن واردکنندگان در گزارشی نسبت به حضور گری‌مارکت‌ها به‌عنوان یک بازار موازی، وضعیت انحصار در تولید خودرو و همچنین اقدامات دولت در رابطه با واردات خودرو از زمستان سال گذشته تاکنون و محدودیت‌هایی که دولت برای واردات اعمال کرده و همچنین تحلیل بازار خودرو با توجه به اقداماتی که دولت در چند وقت اخیر انجام داده است، انجمن واردکنندگان خودرو در یک گزارش نظرات خود را بیان کرد.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو
دادفر افزود: «در این جلسه نمایندگان دولت از سازمان حمایت، وزارت صنعت، شورای رقابت، سازمان تعزیزات و برخی نمایندگان کمیسیون اصل۹۰ مجلس حضور داشتند و از نزدیک در جریان مشکلات واردکنندگان در چند وقت اخیر قرار گرفتند.»
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: «نتیجه این شد اگر دولت باتوجه به موارد مطروحه در این جلسه نسبت‌به بررسی و رسیدگی به موانع و مشکلات صنعت خودرو و همچنین مسائل و پیرامون آن ازجمله موضوعات واردات که در چند وقت اخیر به‌وجود آمده است، اقدام درخوری انجام ندهد، کمیسیون اصل۹۰ مجلس و شورای رقابت با توجه به جایگاه قانونی خود و وظایفی که برعهده دارند، نسبت به انجام عملیات در این رابطه راسا اقدام کنند.»
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با تاکیدبر اینکه توقف واردات خودرو یکی از موارد مهم جلسه مذکور بود، اظهار کرد: «نقض مکرر قانون در رابطه با واردات خودرو از سوی سازمان توسعه تجارت در این جلسه از سوی انجمن اعلام شد و مستندات قانونی در این رابطه که شامل احکام برنامه‌های توسعه‌ای و سایر قوانین جاری کشور است، ارائه شد و مورد نظر حاضران در جلسه قرار گرفت.»
وی افزود: «در این جلسه اعلام شد جز از طریق تعرفه نمی‌توان برای واردات خودرو محدودیت اعمال کرد و این موضوع مورد تاکید حاضران قرار گرفت اما دوستان دستگاه‌های اجرایی و دولتی اعتقاد داشتند در این رابطه مانع ایجاد نکردند بلکه فقط سایت ثبت‌سفارش را بستند. در این رابطه مردم باید قضاوت کنند آیا بستن سایت به معنای ایجاد مانع و محدودیت است یا خیر؟
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: «موضوعاتی نظیر وضعیت اسقاط خودرو، مسائل گمرکی و مسائلی که در رابطه با پلیس راهور ناجا و محدودیتی‌هایی که در این رابطه وضع شده، تنها مختص به خودروهای وارداتی است»

بهرام پارسایی ، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ :
اوضاع نگران‌کننده است
بهرام پارسایی، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل۹۰ مجلس در نشست مشترک با مسئولان وزارت صنعت و واردکنندگان خودرو گفت: «براساس اصل۹۰ قانون اساسی هر شخصی که شکایت از نحوه کار مجلس و قوای مجریه و قضائیه داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را به صورت کتبی به مجلس شورای اسلامی ارائه کند و مجلس موظف به رسیدگی به شکایت و پاسخگویی است. در مواردی که شکایت به قوه مجریه و قضائیه مربوط شود، باید پاسخ کافی از این دو قوه درخواست و در مدت مقرر نتیجه اعلام شود. عضو هیات‌ رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «من در مقابل مردم احساس شرم می‌کنم چراکه هر‌زمان به این ملت نیاز داشته باشیم آنها پشتوانه نظام هستند اما جایی‌که حقوق شهروندان مطرح شود، احساس می‌شود منافع گروه‌هایی که لابی دارند بر منافع مردم، غالب شده و این موضوع در صنعت خودرو کاملا آشکار است.»

بهرام پارسایی ، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰
وی افزود: «براساس فرمایشات مقام معظم‌رهبری به موضوع آمار بالای تصادفات در کشور توجه می‌شود چراکه درحال‌حاضر روزانه بر اثر تصادفات رانندگی ۴۵نفر از هموطنان ما جان خود را از دست می دهند و در سال ۳۳۰هزار نفر مصدوم می‌شوند که بخش قابل‌توجهی از این تلفات به دلیل ضعف در صنعت
خودرو است.»
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «حمایت‌های زیادی از صنعت خودو به دلایلی مانند اشتغال و جلوگیری از خروج ارز شده اما این صنعت رشد چندانی نداشته است و باتوجه به انحصاری شدن واردات خودرو، شرایط برای مردم دشوار می‌شود.»
پارسایی گفت: «اقشاری از مردم در رابطه با مسائلی مانند سپرده‌گذاران موسسه کاسپین جلوی مجلس تجمع کردند. در مدت اخیر معضل دیگری در جامعه ایجاد شده و افرادی که در زمینه پیش‌فروش خودروی وارداتی ثبت‌نام کرده‌اند، با مشکل مواجه شده‌اند که باید این مساله سریعا رفع شود و مسئولان ذی‌ربط نیز پاسخگو باشند.»
عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «بر اساس مدارک موجود به مشکلات ایجادشده در زمینه واردات خودرو رسیدگی می‌شود و گزارشی در این رابطه به اطلاع معاون‌اول رئیس‌جمهور خواهد رسید.»
وی با بیان اینکه طرفدار تولیدات ملی هستم، ادامه داد: «نباید به خاطر حمایت از تولید ملی، حقوق شهروندان تضییع شود و من دوست داشتم اشخاصی که متولی حمایت‌های بی‌حدوحصر از صنعت خودروی ملی هستند و در بازدیدهایشان از صنایع خودروسازی تعریف می‌کنند، دو روز در ماه نیز به سردخانه‌ها مراجعه کنند تا متوجه شوند جسد چند تن از هموطنان به دلیل امنیت پایین خودروها روی تخت سردخانه است.»
این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: «باید وضعیت امنیت خودروها در کشور تعیین‌تکلیف شود تا مردم بیش از این متضرر نشوند. خودروسازی کشور از لحاظ کیفیت وضعیت چندان مناسبی ندارد و خودرو به لحاظ قیمتی نیز به‌نسبت سایر کشورها، گران به مردم تحویل داده می‌شود، درواقع می‌توان گفت مردم جور صنعت خودرو را می‌کشند و با انحصاری شدن واردات خودرو نیز مشکلات بیشتر می‌شود.»
پارسایی با بیان اینکه در بررسی مسائل در چارچوب قانون حرکت خواهد شد، افزود: «مدافع حقوق شهروندان و خریداران خودرو در کشور خواهیم بود و گزارشی درخصوص کسانی که از انحصاری بودن واردات سود می‌برند، براساس بررسی‌های کارشناسی ارائه می‌شود.»
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی افزود: «یکی از بهانه‌ها درخصوص انحصاری بودن واردات خودرو این است اگر اشخاص دیگری که نمایندگی واردات خودرو ندارند، اقدام به واردات کنند، بازار دلالی خودرو داغ می‌شود، در حالی که اکنون به‌دلیل شایعات، قیمت خودروهای وارداتی چنددرصد بیشتر افزایش یافته که بیانگر عدم برنامه‌ریزی برای مدیریت موضوع مذکور باشد و شاید مسیر به صورت اشتباه در حال طی شدن است.»
وی افزود: «اینکه ۳درصد از هزینه‌ها را توسط واردکنندگان در اختیار خدمات پس از فروش خودرو قرار می‌دهند، مبلغ کمی نیست و می‌تواند به این موضوع کمک کند.»
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «در صورت نهایی شدن گزارش کمیسیون در این رابطه پیش‌بینی می‌شود تصمیمات مناسبی در زمینه صنعت خودرو کشور اتخاذ شود.»
پارسایی با بیان اینکه شرایط سالم رقابتی در صنعت به نفع مصرف‌کنندگان خواهد بود، گفت: «بخشی از مردم کشور به‌دلیل درآمد پایین بالاجبار از خودروهایی با سطح ایمنی کم استفاده می‌کنند، بنابراین ایمنی خودرو‌ها باید افزایش یابد.»
عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی افزود: «با وجود اینکه ۳ تا ۴‌دهه از صنعت خودرو حمایت می‌شود اما خودروهای ساخت داخل در زمینه ارتقای کیفیت رشد چندانی نداشتند.»
وی تاکید کرد: «انحصاری کردن واردات خودرو تاثیر چندانی در کنترل واردات ندارد، چرا‌که میزان تقاضا همچنان باقی می‌ماند. بنابراین این موضوعات تاثیر چندانی روی بازار ارز ندارد. بیشترین شکایاتی که به کمیته اقتصادی کمیسیون اصل۹۰ درخصوص خودروهای وارداتی ارسال می‌شود، درباره عدم تعهد نمایندگان خدمات پس از فروش خودرو است. به‌عنوان مثال مردم در نمایندگی‌های خدمات پس از فروش با این جواب روبه‌رو می‌شوند که این مشکل خودرو شامل خدمات گارانتی نمی‌شود.»
عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اصل۹۰ مجلس افزود: «بخش‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور باید به مشکلات صنعت خودرو رسیدگی کنند زیرا با انحصاری شدن فضا در صنعت خودرو، این صنعت در کشور تنبل‌تر می‌شود.»
وی افزود: «به بهانه حمایت از تولید داخلی قطعات خودرو، بخش قابل‌توجهی از قطعات وارداتی به نام تولید داخل با بسته‌بندی جدید به خودروسازی‌ها عرضه می‌شود، در حالی که این کار تاثیری در اشتغال‌زایی ندارد. بنابراین باید وزارت صنعت و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان بیشتر به مسائل خریداران خودرو داخلی توجه کنند.»
پارسایی تصریح کرد: «یارانه بخش تولید به بخش خودروسازی ارائه شد و می‌توان گفت اینگونه حمایت‌ها، حمایت‌های رانتی محسوب می‌شوند. نکته دیگر افزایش قیمت خودرو به‌دلیل توقف ثبت‌سفارش واردات خودرو و انحصاری کردن واردات نگران‌کننده است.»
وی افزود: «در مدت اخیر از صدا‌و‌سیما به‌نحوی اطلاع‌رسانی شد که در زمینه ارائه خودرو به اشخاصی که خودروی وارداتی را به صورت پیش‌فروش خریداری کرده‌اند، مشکل ایجاد شده است، در حالی که ثبت‌سفارش خودرو برای این متقاضیان در گذشته صورت گرفته و خودرو باید به آن‌ها تحویل شود.»

بازگشت به بخش اخبار