۱۳۹۶/۰۹/۱۴

در آینده باز هم شاهد افزایش قیمت خودروهای وارداتی خواهیم بود

 

 

رئیس فدراسیون واردات گفت: افزایش قیمت دلار و تعداد خودروهای فرسوده و عوارض گمرکی موجب افزایش قیمت خودروهای وارداتی شده است. برنامه “صبح و گفت گو” رادیو گفت و گو با موضوع افزایش قیمت خودروهای وارداتی ، با حضور دکتر فرهاد احتشام زاد رئیس کنفدراسیون واردات و مهندس حسن کریمی سنجلی کارشناس خودرو به روی آنتن رفت.
دکتر فرهاد احتشام زاد در آغاز با اشاره به ممنوعیت ثبت سفارش خودرو گفت: در قانون به صراحت اعلام شده که امکان جلوگیری از واردات جز در شرایط تعرفه ای و فنی وجود ندارد. البته اینکه جلوی واردات گرفته شده است دلایل زیادی می تواند داشته باشد از جمله اینکه موجودی انبار خودروهای وارداتی کافی باشد.

حدود ۱۵ درصد از واردات خودرویی که در سال جاری انجام شده است توسط خود خودروسازها بود و طبیعتا موجودی انبار آنها کافی است و به علت نبود رقیب باعث افزایش قیمت در بازار می شود.

شرایط به گونه ای است که همه وارد کنندگان سردرگم هستند، عنوان داشت: شرکت های وارد کننده هر روز دارند نیروها را تعدیل می کنند و بعضی از شرکت های وارد کننده تعطیل شده اند.

متاسفانه هیچ ارگان و نهادی در کشور نتوانسته است وزارت صنایع را قانع کند که این کار اشتباه است و این در حالی است که هر هفته جلسه ای در این باره برگزار می شود که این پیام بدی به جامعه ارسال می کند.

افزایش قیمت خودروهای وارداتی ارتباطی به ثبت سفارش ندارد. افزایش قیمت دلار و افزایش تعداد خودروهای فرسوده روی تحویلی های قبلی نمایندگی های رسمی تاثیر گذاشته است. همچنین نرخ رسمی و دولتی دلار نیز افزایش پیدا کرده است و چون عوارض گمرکی بر مبنای این نرخ است، تعرفه ها نیز افزایش یافته است. بنابراین افزایش فعلی بدون احتساب ممنوعیت ثبت سفارش واردات است.

احتشام زاد با اشاره به اینکه در آینده باز هم شاهد افزایش قیمت خودروهای وارداتی خواهیم بود، گفت: در این شرایط سیاست دولت این است که تعرفه خودروهای وارداتی را افزایش دهد به طوری که از تعرفه فعلی که ۴۵ درصد است به ۹۰ الی ۱۷۵ درصد برسد! این تصمیمات در نهایت باعث افزایش قیمت ۳۰ الی ۵۰ درصدی قیمت خودروها خواهیم بود.

در ادامه مهندس حسن کریمی سنجلی با اشاره به وضعیت خودرو در کشور، تصریح کرد: اصلی ترین معیار نظام اقتصادی یعنی عرضه و تقاضا به صورت غیر طبیعی دستکاری شده است. تقاضا هیچ وقت متوقف نشده اما عرضه متوقف شده و این باعث فشار به بازار شده است.

در کشورهای توسعه یافته برنامه های بلند مدتی را تدوین می کنند و بر اساس آن برنامه اقدام می کنند یعنی اینطوری نیست که دفعتا یک گروه و تیمی، بر اساس منافع خاصی تصمیم بگیرند که مثلا جلوی واردات خودرو گرفته شود و هیچ گروه و عاملی این آدم ها را بازخواست کند.

این کارشناس خودرو به نقل از رئیس مرکز توسعه تجارت گفت: به دلیل اینکه در شش ماه ابتدایی سال، از کل سال گذشته واردات انجام شده است، مجبور شدیم جلوی واردات را بگیریم. حتی اگر این موضوع نیز صحت داشته باشد، مرکز عریض و طویل دولتی از یک برنامه ریزی ساده که می تواند حجم واردات و تولیدات را مشخص کند، غافل است.

 

بازگشت به بخش اخبار