۱۳۹۶/۰۷/۰۲

توقف ثبت سفارش خودرو خلاف قانون است

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو:

توقف ثبت سفارش خودرو خلاف قانون است

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به افزایش قیمت خودروهای وارداتی ناشی از بسته بودن سایت ثبت سفارش، تصریح کرد: این موضوع خلاف قوانین و مقررات است.

 

 

به گزارش ایرنا، «فرهاد احتشام زاد» امروز (یکشنبه) در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که در محل این اتاق برگزار شد، افزود: روند تولید داخلی خودرو از سال ۸۰ تا ۹۵ روندی رو به رشد بوده اما در سال های ۹۱ و ۹۲ به دلیل تحریم های صنعت خودروسازی با افت مواجه شد.
به گفته وی، خودروسازان داخلی با وجود داخلی سازی بیش از ۷۰ درصدی اما با اعمال تحریم ها تولیدشان به کمتر از یک سوم کاهش یافت به طوری که در سال ۹۲ تیراژ تولید خودرو به ۶۲۴ هزار دستگاه رسید.
احتشام زاد اظهار داشت: این در حالیست که پارسال تولید خودرو به یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه افزایش یافت و برای امسال نیز تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو پیش بینی شده است.
وی بیان داشت: واردات خودرو که در سال ۸۰ فقط ۵۶۹ دستگاه بود، به ۱۰۵ هزار دستگاه در بیشترین حالت در یکی از سال ها رسید و امسال ورود ۷۵ هزار دستگاه اتومبیل پیش بینی شده است.
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: در افق ایران ۱۴۰۴، واردات ۳۰۰ هزار دستگاه و تولید سه میلیون دستگاه پیش بینی و برنامه ریزی شده است.
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در فروردین ماه امسال که واردات کالاهایی که به حد کافی تولید نمی شود یا واردات آنها می تواند الگویی برای تولید داخلی کشور باشد بلااشکال است، تصریح کرد: واردات تهدیدی برای بازار تولیدکنندگان داخلی نیست.
احتشام زاد با اشاره به گزارش سازمان بازرسی و کیفیت استاندارد، یادآوری کرد: با وجود سهم ۸۶.۵ درصدی خودروسازان دولتی (سایپا، ایران خودرو و پارس خودرو) از بازار اما در زمینه خدمات پس از فروش رتبه های نخست تا پنجم مربوط به واردکنندگان خودرو است و در بین ۱۰ شرکت برتر نیز هفت مورد واردکننده هستند.
وی با اشاره به تبلیغ پراید در سال ۱۹۸۶ و تیلیغ پژو ۴۰۵ در سال ۱۹۸۷، ادامه داد: با وجود گذشت بیش از ۳۰ سال از عمر این خودروها، اما هنوز در امتیاز «یک ستاره کیفی» به سر می برند.
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با انتقاد از بسته بودن سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی، تاکید کرد: به منظور حمایت از تولیدات داخلی که ۸۶.۵ درصد آن در اختیار دولت است، تعرفه واقعی واردات خودرو به ۱۱۵ درصد رسیده، در حالی که سایت ثبت سفارش از ۲ ماه پیش تاکنون بسته است.
وی به سخنان «مجتبی خسروتاج» رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اشاره کرد که بسته بودن این سایت را به دلیل تصویب دستور العمل جدید برشمرد، اما یادآور شد: این مساله «خلاف قانون» است.
احتشام زاد تصریح کرد: همین مساله سبب شده تا در ۲ ماه گذشته فقط به دلیل «جو روانی» ایجاد شده حاصل از بسته شدن سایت ثبت سفارش، شاهد افزایش متوسط ۴۰ درصدی قیمت خودروها باشیم، به طوری که خودروهای ۲۴۰ میلیون تومانی؛ ۳۰۰ میلیون تومان، خودروهای ۸۰۰ میلیون تومانی به قیمت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و خودروهای ۱۲۰ میلیون تومانی به نرخ ۲۱۰ میلیون تومان خرید و فروش می شوند.
احتشام زاد ادامه داد: افزایش قیمت ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومانی خودروها ناشی از هزینه اسقاط خوردو، به این مشکل افزوده است.
وی در پایان تاکید کرد: در این زمینه شاهد نقض مکرر قوانین از سوی دولت هستیم و باید به مطالبه گری بپردازیم.
به گزارش ایرنا، مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت ایران امروز در نشستی خبری اعلام کرد: توقف ثبت سفارش خودرو با هدف حمایت از تولید داخل نیست بلکه برای اصلاح منابع ارزی انجام شده است.
وی با تاکید بر اولویت های کلان کشور در عرصه اقتصاد، گفت: نمی توان برای جلوگیری از رانت، اجازه ورود به خودروهای لوکس داد.
وی درباره اقدام یکباره وزارت صنعت در توقف ثبت سفارش واردات خودرو گفت: اگر قرار بود از گذشته این موضوع اعلام شود، عده‌ای برای ۱۰ سال خود ثبت سفارش می‌کردند و آنگاه رسانه‌ها ما را نقد می‌کردند که چرا در زمینه کنترل واردات اقدامی انجام نمی‌دهید.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: حمایت لازم از تولید داخلی از طریق بالا رفتن تعرفه ها صورت می گیرد و اصلاح کردن نحوه واردات خودرو و ایجاد الزام به وجود نمایندگی و خدمات پس از فروش تنها برای هوشمندسازی واردات صورت گرفته است.
خسروتاج گفت: اکنون حدود ۶ تا هفت هزار خودرو در گمرکات کشور باقی مانده اند که هیچ کدام از آنها ثبت سفارش را انجام نداده‌اند و بر اساس به آنها اجازه ترخیص داده نشده است.
وی افزود: برخی افراد واردات خود را بدون ثبت سفارش انجام می‌دادند و پس از آنکه کالای آنها وارد کشور شد، روند ثبت سفارش را دنبال می‌کردند.
معاون وزیر صنعت با انتقاد از پیگیری بیش از اندازه این موضوع در رسانه ها گفت: این درد کدام بخش از جامعه است که این اندازه به آن پرداخته می‌شود؟ مگر غیر از آن است که ما هر ساله در حوزه تعرفه‌ها در برخی بخش‌ها کاهش یا افزایش داریم؟ حال عده‌ای می‌گویند که این تصمیمات ممکن است باعث ایجاد رانت شود اما آیا می‌توان به این بهانه جلوی کارها را گرفت.
به گفته وی در ۶ ماهه سال جاری ۴۴ هزار دستگاه خودروی سواری به کشور وارد شده که از نظر ارزشی ۴۰ درصد و از لحاظ تعداد ۳۸ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.معاون وزیر صنعت: ثبت سفارش خودرو برای اصلاح منابع ارزی متوقف شده است

 

بازگشت به بخش اخبار