واکنش رئیس هیاتمدیره انجمن واردکنندگان خودرو به افزایش احتمالی تعرفه واردات خودرو
امیدواریم رئیسجمهور اجازه این کار را ندهد
تصمیمهای اتخاذشده منجر به چند پله برگشت از مسیر پیوستن ما به سازمان تجارت جهانی خواهد شد. طبیعتا زمانی که نتوانیم به سازمان تجارت جهانی بپیوندیم، نمیتوانیم از ارجحیتهای صادراتی استفاده کنیم
به گزارش اخبار خودرو ، افزایش تعرفه خودروها یکی از کارهایی است که بهعقیده بسیاری از کارشناسان این صنعت عقبگرد به حساب میآید. عقبگردی که تمام تلاشها برای خودروساز شدن ما را تحتشعاع قرار میدهد.
اما افزایش تعرفه چه تاثیری بر صنعت خودرو و همچنین بحث واردات خودروهایی که درباره کیفیت بالای آنها اتفاق نظر وجود دارد، خواهد گذاشت. اصولا چرا زمانی که همه کشورها به سمت تجارت جهانی و هموار کردن تجارت کشورشان درحال حرکت هستند و صنایع و محصولات خود را تقویت میکنند، ما همچنان با افزایش تعرفه و اهرمهای اینچنینی دستوپنجه نرم میکنیم؟ دلیل این تصمیمات یکباره چیست و چرا این روش برای کنترل بازار در نظر گرفته میشود؟
در همین زمینه با فرهاد احتشامزاد ، رئیس هیاتمدیره انجمن واردکنندگان خودرو به گفتوگو پرداختیم. وی معتقد است متاسفانه نگرش سیستمی در دولت وجود ندارد. مثال نبود نگرش سیستمی را میتوان در بحث افزایش قیمت نان دید. امیدواریم در این خصوص رئیسجمهور ورود کرده و این بحث را از حالت غیرکارشناسی و احساسی خارج کند.
فرهاد احتشامزاد ، رئیس هیاتمدیره انجمن واردکنندگان خودرو
ظاهرا قرار است تعرفه واردات خودرو افزایش پیدا کند. بهرغم اینکه همواره تاکید بر کاهش تدریجی این تعرفهها و ایجاد توازن میان واردات و تولید خودرو در داخل بوده به نظر میرسد سیاستگذاران صنعت خودروی کشور، راه دیگری را برای آن در نظر گرفتهاند. این مساله را چگونه ارزیابی میکنید؟
این موضوع بسیار غمانگیز و بهنظرم این طرح بسیار نامناسب است و دوباره پشت درهای بسته و بهرغم صراحتهای قانون که دولت را موظف میکند نظر تشکلها را در این خصوص بداند، تصمیمهای هیجانی گرفته میشود. تصمیمهای اتخاذشده منجر به چند پله برگشت از مسیر پیوستن ما به سازمان تجارت جهانی خواهد شد.
بهنظر شما مسائلی از این دست در آینده، چه تاثیری بر بحث صادراتی ما خواهد گذاشت؟
طبیعتا زمانی که نتوانیم به سازمان تجارت جهانی بپیوندیم، نمیتوانیم از ارجحیتهای صادراتی استفاده کنیم. درصورت عدم استفاده از ارجحیتهای صادراتی به همان نسبت واردات ما با مشکل مواجه خواهد شد.
یعنی تجارت بینالملل ما با مشکل روبهرو میشود. ما کشور نفتخیزی داریم و فروش نفت یکی از منابع اصلی کسب درآمد ماست. بنابراین اگر رفتار ما بهعنوان یک عضو ناظر برخلاف روال این سازمان باشد، بسیار ناراحتکننده است که مسیر طولانی را که گامبهگام پیمودهایم، یکمرتبه و به سرعت به عقب برمیگردیم و دوباره تصمیمات هیجانی بگیریم.
در دورهای یک دولت تصمیم میگیرد تعرفه را سالانه ۵درصد کاهش بدهد و دولت بعدی تصمیم میگیرد تعرفه را بهصورت هیجانی و بدونسابقه در هیچ جای دنیا، افزایش بدهد.
در هیچ کشوری برای بحث خودرو چنین موضوعی سابقه نداشته است. دولت کره زمانی که میخواست حمایت از تولید داخل داشته باشد، تعرفه ۶۰درصدی واردات را سالانه ۱۰درصد کاهش داد. حالا ما برنامههای هیجانی ترتیب میدهیم و کاری میکنیم مردم از داشتن کالای باکیفیت محروم باشند.
گرانتر شدن این کالا باعث میشود فشار زنجیره مصرف و تامین که در کشور وجود دارد، روی دوش همه افراد جامعه باشد، یعنی پزشک، وکیل و… که خودروهای گرانقیمت خریداری میکنند بههمان نسبت هزینههایشان گرانتر خواهد شد، درواقع همه ما بهعنوان شهروندان مجبور هستیم هزینه بیشتری پرداخت کنیم.
دلیل این مساله را چه میدانید؟
متاسفانه نگرش سیستمی در دولت وجود ندارد. مثال نبود نگرش سیستمی را میتوان در بحث افزایش قیمت نان دید. امیدواریم در این خصوص هم رئیسجمهور ورود کرده و این بحث را از حالت غیرکارشناسی و احساسی خارج کند.
فکر میکنید دلیل اصلی این تصمیم دولت چه میتواند باشد؟ طبق آماری که منتشر شده است، در سال جاری با افزایش واردات روبهرو بودهایم اما از طرفی پیشبینیهای دولت درخصوص درآمدهای واردات خودرو درست از آب در نیامد. آیا کسب درآمدهای بیشتر از بخش واردات میتواند دلیل افزایش تعرفه خودروها باشد؟
با احتساب کل آمار، واردات امسال ۵۲هزار دستگاه خودرو بوده است. از این ۵۲هزار دستگاه خودرو، ۶هزار دستگاه سهم دولتیها بوده که وارد کردهاند. بنابراین میزان واردات توسط بخشخصوصی ۶هزار دستگاه خودرو بوده است. این ۴۶ هزار دستگاه نسبتبه سال گذشته ۱۰درصد رشد داشته است.
در شرایطی که تولید داخل کشور نسبتبه سال قبل ۱۸درصد رشد داشته است. بنابراین در اینجا اندازه بازار رشد کرده و متاسفانه یا بهدلیل عدم آگاهی از سوی کسانی که آمار و اطلاعات را بیان میکنند یا بهدلیل مغرضانه بودن بررسی آمارها، این اشتباه را به ذهن میآورند که میزان واردات افزایش یافته است.
درحالیکه میزان واردات نسبتبه تولید کاهش پیدا کرده، اگر سال گذشته در این زمان آمار واردات بیشاز ۶درصد بوده، امسال شاهد کاهش آن هستیم و سهم واردات از سهم بازار ۵درصد است. ضمن اینکه در دو ماه اخیر اکثر خودروهایی که از گمرک ترخیص شدهاند، خودروهای استوک ۲۰۱۶ بودهاند.
ما مشتریان را بهواسطه تصمیمات دولت مجبور کردهایم زمانیکه میتوانند خودروهای ۲۰۱۸ روز دنیا را سوار شوند، با هزینه بسیار گزافی خودروی مدل ۲۰۱۶ را استفاده کنند. طبیعتا این مساله در راستای منافع مشتری و منافع ملی نیست و اینکه این امر در راستای منافع چه کسانی است، محل بحث بوده و باید بررسی شود.
۶هزار دستگاه خودرویی که توسط دولتیها وارد شده، چه خودروهایی هستند؟
این ۶ هزار دستگاه، خودروهایی هستند که توسط تولیدکنندهها وارد شدهاند و تقریبا ۱۰۰دستگاه آن بهواسطه مجوزهای خاصی است که دولت برای خودروهای خاص صادر کرده و وارد کشور شدهاند.
این افزایش تعرفه چه تاثیری بر بازار خودروهای دستدوم وارداتی میگذارد؟ درحالحاضر قیمت خودروها نیز افزایش پیدا کرده است، در آینده و با افزایش تعرفهها شاهد چه تغییراتی در این بخش خواهیم بود؟
متاسفانه این تصمیم باعث افزایش قیمت نجومی در خودروهای دستدوم خواهد شد. طبیعتا خودروهای دستدوم وارداتی ارزش بیشتری نسبتبه خودروهای دستدوم تولید داخل دارند. در این زمینه میبینیم یک خودروی کرهای ۴سال کارکرده نسبتبه خودروهای صفر تولید داخل ارجحیت دارد. در این شرایط این موضوع باعث تشدید و افزایش قیمت خودروها خواهد شد و بهواسطه تبدیل شدن خودرو به یک کالا و پریمیوم، رفتار مشتری کاملا متفاوت خواهد بود و تنها گناه او برای پرداخت چنین هزینههای گزافی این است که خودروی باکیفیتتر میخواهد پس باید هزینه بیشتری پرداخت کند.
بیشتر خودروهای موجود در بازار خودروهایی با حجم موتور بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی هستند. در این بخش شاهد افزایش تعرفهها تا سقف ۹۵ درصد خواهیم بود. آیا بازار خودروی کشور ظرفیت این افزایش را دارد؟
درحالحاضر خیلی زود است بخواهیم در این خصوص صحبت کنیم چراکه پارامترهای دیگری هم در این خصوص تاثیرگذار هستند ازجمله حضور شرکتهای گریمارکت. ما همچنان معتقد هستیم حضور آنها در این بازار ضروری است و باید فعال باشند.
فعالیت یا عدم فعالیت گریمارکت، روند قیمت دلار و خودروهای فرسوده، عوامل و متغیرهای تاثیرگذاری هستند که روی کشش و تقاضای بازار تاثیرگذار خواهد بود. امیدواریم مهمترین اتفاقی که در این بازار رخ میدهد، فعال شدن مجدد گریمارکتها باشد و تا حدی این بازار را از انحصار خاص خارج کند.
تعرفههایی که اعلام شدهاند معمولا به صورت اسمی هستند. مثلا تعرفه خودروهای ۲۰۰۰سیسی بهصورت اسمی ۹۵درصد اما درنهایت این میزان افزایش پیدا میکند. بهنظر شما این تعرفهها تا چند درصد بالا خواهند رفت؟
زمانیکه تعرفه ۴۰درصد بود، تعرفه واقعی و افزایش قیمتهای قانونی که برای یک خودرو باید پرداخت میشد، به صددرصد میرسید. الان اگر این ۴۰درصد به ۹۵درصد افزایش پیدا کند یعنی بهصورت خطی افزایش نمییابد. یعنی ۵۵ درصدی که قرار است افزایش پیدا کند، حدود ۷۰درصد در قیمت نهایی تاثیر خواهد گذاشت و باعث میشود تعرفه ۴۰درصدی که به ۱۰۰ تبدیل میشد، تعرفه ۹۵درصدی تبدیل به ۱۷۰درصد شود که این هزینه بسیاری را به مشتری تحمیل خواهد کرد.
درحالحاضر با توجه به تعریفی که وزارت صنعت از خودروهای لوکس دارد، ظاهرا تعرفه برای خودروهای بیشاز ۲۵۰۰سیسی در نظر گرفته شده است. این اجازه احتمالی ورود به خودروهای لوکس را چگونه میبینید؟
درواقع بحثی که ما با دولت داشتیم، این بود که یک ملاک منطقی برای تشخیص کالای لوکس تعریف شودکه آنهم بحث قیمتگذاری بود. قیمت، ملاک واقعی تشخیص کالای لوکس است. اینکه فارغ از تعریف کالای لوکس و اصلاح آن، کماکان حجم موتور را ملاک تصمیمگیری قرار بدهیم، اشتباه و ادامه اشتباه قبلی است که متاسفانه اصلاح نشده و در همان مسیر قبلی پیش میرویم.