۱۳۹۶/۰۹/۲۶

بستن سایت ثبت سفارش ترفندی برای گران کردن خودروهای تولید داخل است

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو:

بستن سایت ثبت سفارش ترفندی برای گران کردن خودروهای تولید داخل است

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو گفت: افزایش قیمت خودروهای داخلی با هدف جبران زیان انباشته است اما اگر روزی تعرفه واردات خودرو منطقی شود هر دو خودروساز ما به ورشکست خواهند شد. در واقع این حمایت نیست نوعی حماقت است.

 به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایلنا ، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص آخرین وضعیت سایت ثبت سفارش واردات خودرو گفت: سایت همچنان بسته است و هیچ وارد کننده‌ای به صورت رسمی نمی‌تواند خودرو  وارد کشور کند.

دادفر ادامه داد: در همین راستا نامه‌ای به رئیس جمهور نوشتیم و شرایط را برای ایشان توضیح دادیم و اعلام کردیم که با این روند، فعالان بخش خصوصی نابود و فساد در این حوزه گسترده خواهد یافت. کما اینکه الان شاهد هستیم که برخی خودروها بدون ثبت سفارش یا ثبت سفارش تمدیدی، وارد کشور شده‌اند.

وی در خصوص طرح پیشنهادی وزارت صنعت مبنی بر تغییر تعرفه به صورت پلکانی گفت: ما با اصل تغییر تعرفه مخالف هستیم چون سبب می‌شود هزینه خانوار ایرانی که ماشین خوب سوار می‌شود را افزایش دهد ضمن آنکه نگاه در این طرح، کلا صفر و یک است که چنین چیزی غلط است. اگر آقایان به دنبال تغییر تعرفه هستند باید به صورت نظام‌مند عمل کنند و فرمولی را مبنای کار قرار دهند که ضرائب مثبت و منفی را در نظر داشته باشد.

دادفر گفت: اگر یک خودروی ۱۵۰۰ سی‌سی که به ازای هر ۱۰۰ کیلیومتر ۳ لیتر می‌سوزاند تعرفه سبک‌تری نسبت به همین خودرو با مصرف بالاتر داشته باشد به عدالت بیشتر نزدیک‌تر است. چرا تعرفه یک خودروی ۱۵۰۰ سی‌سی با یک خودروی ۲ هزار سی سی یکی است؟ آن هم در حالی که ارزش دلاری آنها با هم متفاوت است. ما بارها این فرمول را به وزارتخانه ارائه کردیم و گفتیم که تعرفه باید شناور باشد اما متاسفانه آنها توجه‌ای نکردند.

وی در خصوص این که آیا بستن سایت ثبت سفارش واردات خودرو ترفندی برای بالا بردن قیمت خودروهای تولید داخل است؟ ، اظهار داشت: این نیز یکی از همان فسادهایی است که در این مدت به وجود آمده و شک نکنید یکی از عوامل تاثیر گذار در اتخاذ چنین تصمیمی است. وقتی یک خودروی خارجی معمولی به طور مثال تویوتا کرولا ۱۲۰ میلیون تومان است اما با بسته شدن سایت ثبت سفارش واردات ناگهان به ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد یا این که قیمت داستر را به ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسانند آن موقع توجیه دارند که خودروی ۵۰ میلیونی تولید داخل را ۸۰ میلیون تومان به بازار عرضه کنند.

دادفر گفت: افزایش قیمت خودروهای داخلی با هدف جبران زیان انباشته است اما اگر روزی  تعرفه واردات خودرو منطقی شود هر دو خودروساز ما به ورشکست خواهند شد. در واقع این حمایت نیست نوعی حماقت است. با توجه به تعرفه‌های کنونی، خودروی تولید داخلی هیچ همپوشانی با خودروی وارداتی ندارد چون رنج متوسط این خودرو ها ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان است و حداقل خودروی وارداتی ۱۲۰ میلیون تومان. لذا این خودروها به هیچ عنوان جای خودروهای تولید داخل را تنگ نکرده‌اند در واقع کسی که خودروی ایرانی می‌خرد توانایی خرید خودرو خارجی ندارد مگر این که از این تکنیک‌هایی استفاده کنند که مردم را مجبور به خرید خودروی داخلی کنند.

بازگشت به بخش اخبار