۱۳۹۶/۱۲/۱۴

خودرو سازی در انحصار دولت

 

نائب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: امروز واردکنندگان خودرو به دلیل تقابل قوا در برابر یکدیگر متضرر شده اند، برای  جلوگیری از ضررهای واردشده به واردکنندگان خودرو، باید درک مشترکی بین قوا ایجاد شود.

فرهاد احتشام زاد در گفت وگو با اقتصاد ملی با بیان اینکه تنها چیزی که برای قوا اهمیت ندارد، از بین رفتن بخش خصوصی است و منافع فعالین این حوزه برای قوا متاسفانه اهمیت چندانی ندارد.

 

 بی توجهی به منافع مصرف‌کننده در نظام تعرفه ای

وی با اشاره به مطرح شدن نظام تعرفه ای در کشور تصریح کرد:نظام تعرفه‌ای سه کار برد دارد، نخست درجهت ایجاد درآمد برای دولت، حمایت از حقوق مصرف کننده و حمایت از حقوق تولید کنندگان ایجاد می شود اما تنها چیزی که در این نظام مورد توجه قرار گرفته منافع دولت است، یعنی منافع مردم و فعالان این حوزه در نظر گرفته نشده است.

 

 جبران کسری بودجه از جیب مردم

احتشام زاده با اشاره به اینکه امسال دولت با کسری ۴۰ هزار میلیارد در بودجه مواجه است، عنوان کرد: دولت باید راهکارهایی را برای جبران کسری بودجه پیدا کند، از سویی برای دولت در بودجه سال آینده منابع درآمدی بیشتری در نظر گرفته شده است از این رو دولت از جیب مردم هزینه می کند. بخش خصوصی نیز از جنس همین مردم هستند که دولت از جیب آنها هزینه می کند. اگر به  مدل های اقتصادی  نگاه شود خواهیم دید وقتی دولت از جیب مردم استفاده می کند یعنی در آستانه ورشکستگی قرار دارد.

 

انحصار خودرو در اختیار دولت

وی با بیان اینکه ۸۶ درصد از سهم بازار خودرو کشوری در اختیار دولت است عنوان کرد: سهم واردات از کل بازار خودرو حدود ۵/۵ درصد است، البته برخی معتقد هستند که از نظر درآمد سهم بخش خصوصی بیشتر است این موضوع زمانی است که شما میزان تعرفه واردات خودرو را صفر در نظر بگیرد و بعد در مقام  مقایسه قرار بگیریم.

 

 پرداخت عوارض گران توسط واردکنندگان خودرو

احتشام زاده با بیان اینکه دولت  حقوق و عوارض گمرکی بالایی را برای واردکنندگان خودرو در نظر می گیرد ، افزود: برای تعیین هزینه واردات یک خودرو به کشور ۱۳ضریب سرفصلی داریم، اما دوستان به نحوه دیگری تحلیل می کنندکه غلط است.

امروز بازار کشور نیازمند  خودروهای با کیفیت است و کمیت دیگر پاسخگوی نیاز بازار نیست . وی با بیان اینکه وارد کنندگان خودرو بازار را تحت تاثیر قرار می دهند، گفت:. شاید اگر خودروهای وارداتی نبودند هنوز کلید شیشه بالابر به عنوان یک آپشن در خودرو ها حساب می شد.

 

 خودرو سازی در انحصار دولت

نائب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه خودروسازی در ایران در انحصار دولت است، افزود:  دولت منافع سایر رقبا و ذینفعان را در نظر نمی گیرد. در پیشنهاد قوانین، دستورالعمل ها و آیین نامه ها انحصاری که در اختیار دارد را اجرا می کند.

دولت پیشنهاد می کند که قانون چطور اجرا شود و با این وجود منافع رقیب را در نظر نمی گیرد. وی با اشاره به بسته شدن سایت ثبت سفارش در دولت یازدهم گفت: بسته شدن این سایت براساس تصمیمات مکرر وزیر قبلی بود یعنی از ابتدای سال ۹۵ طرح گره زدن زلف واردات و تولید در کشور رقم خورد و به واسطه احساس مثبت حاصل از فضای پسابرجام و با این شعارکه به جای واردات خودرو،  خودرو ساز را وارد کنیم این طرح را اجرا کردند.

وی گفت: البته ایجاد این شرایط یک فضای رویایی بود و هنوزهم این فضا وجود دارد، دوستان مشخص نیست خود را با کدام کشور و کدام شرایط اقتصادی خود را مقایسه
می کنند.

 عقب مانده تر از نیکاراگوئه

احتشام زاده عدم ثبات در نظام تصمیم گیری،عدم ثبات سیاست های اقتصادی، رفتار دولت، تامین نقدینگی، نوع ارتباطات بین الملل، فساد و بروکراسی اداری و میزان جمعیت را از  پارامتر های تحقق این رویا دانست و گفت: ما شعار های خوبی می دهیم ولی وقتی در مقام مقایسه هستیم می بینیم که از کشورهایی چون نیکاراگوئه هم پایین تر قرار داریم.

وی با بیان اینکه با بسته شدن سایت ثبت سفارش و قبل از پایان مهلت اتمام اعتبار فعالیت نمایندگی ها و وارد کنندگان خودرو بیش از  ۴۰ درصد معادل ۴۲۰ میلیون دلار خودرو مازاد وارد کشور شد، گفت: دولت در خرداد ماه ۹۶  به پرونده نگاه می کند خودش تعجب می کند که با یک تصمیم غلط باعث شده تا چه اتفاقی بیافتد و  با یک تصمیم  غلط دیگر می گیرد در زمانی که باید شاهد  کاهش قیمت ها باشیم جلوی واردات گرفتیم و به بازار پیام دادیم که  قیمت پایین نمی آید.

وجود رانت در سیستم واردات کشور

وی ادامه داد: ما شاهد یک رانت و فساد در سیستم هستیم یعنی سه هزار دستگاه  خودرو  با ترک روال قانونی وارد کشور شده، خارج از روال قانونی شاهد ثبت سفارش جدید و تمدید ثبت سفارش هستیم و خودروهایی که از گمرک ترخیص شده درحالی که نباید خارج می شده است.  و تاوان همه اتفاقات را وارد کننده می دهد. و اگر صحبت کند متهم به موارد مختلفی می شود.

وی افزود: دولت در یک سال گذشته تصمیمات اشتباهی در حوزه واردات خودرو گرفته و در دیماه امسال تصمیم  می گیرد به شرایط دیماه سال باز گردد و تنها چیزی که دراین حوزه  تغییر کرده است نظام تعرفه بندی است. یعنی تنها افزایش سهم خودش از واردات را دیده و به مسائل دیگر کاری نداشته است. با این شرایط و تازمانی که قانون درستی نباشد و ما شاهد تصمیمات شبانه باشیم  کسی برای سرمایه گذاری در بازار خودرو پیش قدم نمی شود.

 

بازگشت به بخش اخبار