۱۳۹۶/۰۶/۱۲

گزارش انجمن واردکنندگان خودرو روی میز وزیر جدید

 

 

حدود دوماهی می‌شود که سایت ثبت‌سفارش خودروهای وارداتی بسته شده است. در این میان التهاب در این بازار به وجود آمده و قیمت‌ها بالاتر رفته است.

 

به گزارش اخبار خودرو ،حدود دوماهی می‌شود که سایت ثبت‌سفارش خودروهای وارداتی بسته شده است. در این میان التهاب در این بازار به وجود آمده و قیمت‌ها بالاتر رفته است. از دیگر سو، هنوز جواب درستی به این بخش در مورد بازشدن سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی داده نمی‌شود. حالا چشم امید بازرگانان و بخش خصوصی به محمد شریعتمداری وزیر جدید است تا گره از این مشکل باز کند. این موضوع تا جایی پیش رفته است که کمیسیون صنایع مجلس دهم اعلام کرده تا پایان هفته منتظریم تا این مشکل حل شود وگرنه از موقعیت نظارتی خود استفاده می‌کنیم و به‌طور جدی‌تر به ماجرا ورود خواهیم کرد. از دیگر سو، روز گذشته رئیس اتاق بازرگانی تهران در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست کرده است که ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو را که در روزهای آخر وزارت نعمت‌زاده به‌طور ناگهانی ابلاغ شده، لغو کند. مسعود خوانساری طی نامه‌ای به محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم در راستای عمل به قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار و با توجه به تاکیدات وزیر صنعت در مورد تعامل هرچه بیشتر میان بخش خصوصی و دولت، از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست که مانع اقدامات ناگهانی و دفعتی در این وزارتخانه مهم اقتصادی شود. خوانساری به موضوع تصمیم اخیر این وزارتخانه مبنی بر ممنوعیت ثبت‌سفارش خودرو اشاره و این عمل را بروز اشکال در روند کاری بخش خصوصی ارزیابی کرد. به گفته رئیس اتاق تهران، تغییرات بدون برنامه قبلی در روندهای اقتصادی موجب سلب اطمینان از بخش خصوصی برای انجام تصمیم‌گیری‌های بلندمدت می‌شود. در همین زمینه و اقدامات ناگهانی برای بخش خصوصی و واردکنندگان خودرو، روزنامه «دنیای خودرو» با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو و دو عضو کمیسیون صنایع مجلس دهم گفت‌وگویی به شرح زیر انجام داده است:

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو -کمیسیون صنایع مشکل وارداتی‌ها را جدی نمی‌گیرد

آیا خبر جدیدی درباره باز شدن سایت ثبتارش در اختیار انجمن واردکنندگان قرار گرفته است؟
خیر. هنوز سایت باز نشده و انجمن پیگیر این ماجراست البته به‌صورت شفاهی اعلام کرده‌اند که در هفته آتی سایت باز خواهد شد. اما ما اقدام قضایی‌مان را در این مورد از روز شنبه آغاز کرده‌ایم و پیگیر هستیم.

آیا این شکایت از سازمان توسعه و تجارت و گمرک است یا از وزارت صنعت، معدن و تجارت شکایت دارید؟
گمرک هیچ دخل و تصرفی در بسته شدن سایت ندارد و عدم رعایت قانون از سوی وزیر سابق، معاونان‌ و مدیران کل‌شان بوده که منجر به ضرر زدن به بخش خصوصی شده است و به هر حال ما باید همیشه تابع قانون باشیم‌.

آیا با روی کار آمدن محمد شریعتمداری‌، وزیر جدید اقدامی جهت رایزنی برای حل این موضوع با وزارتخانه انجام داده‌اید؟
در ابتدا تقاضای جلسه با وزیر جدید را داشته‌ایم و هم مختصر گزارشی را درخصوص وضعیت خودروهای وارداتی برای ایشان ارسال کرده‌ایم. همچنین از آقای شریعتمداری درخواست کرده‌ایم که در شورای سیاست‌گذاری خودرو حتما از انجمن واردکنندگان کسی در آنجا حضور داشته باشد چون در دوره وزارت قبلی اتفاقی که رخ داد این بود که دیدگاه‌هایی در تصمیم‌گیری دخیل شد و به‌طور کلی موضوع خودرو در کشور به سمت و سویی رفت که در آینده نه‌چندان دور هزینه‌های بسیار زیادی بر دوش مردم بابت این سیاست‌گذاری‌ها قرار خواهد گرفت. ما تقاضا‌های‌مان را از وزیر ارسال کرده‌ایم و منتظر پاسخ از سمت ایشان هستیم.

از کمیسیون صنایع مجلس دهم برای رسیدگی به این التهابات در حوزه واردات درخواستی نداشته‌اید؟
با کمیسیون صنایع مجلس در همه موارد رایزنی می‌کنیم اما متاسفانه برخی مجلسی‌ها در مورد مشکلات منفعل عمل می‌کنند و به این موضوع اهمیت نمی‌دهند. هنوز سمت‌ها در وزارتخانه تغییر نکرده است و هربار ما مشکلات‌مان را به سمت کمیسیون بردیم اصلا به ما اهمیتی داده نشد. ‌به‌رغم مکاتبات زیاد و جلسات مختلف باز هم کمیسیون اهمیتی به مشکلات واردکنندگان نداده است. اتفاقا ما یکی از رویه‌هایی که در انجمن پیگیری کرده‌ایم، این بوده است هر کدام از نمایندگان مجلس در مورد واردات خودرو اظهار‌نظر می‌کنند، با ایشان مکاتبه می‌کنیم تا ببینیم چقدر از این بخش حمایت انجام می‌شود و مستندات این موضوعات موجود است.

اعلام شده برخی شرکت‌های وارداتی با این‌که ثبتارش بسته است، ثبت سفارش انجام دادند. تا چه حد این موضوع صحت دارد؟
بعید می‌دانم این اتفاق در دوره کوتاه وزارت آقای شریعتمداری رخ داده باشد. دیدگاه وزیر جدید به شدت عدالت‌محور است. ما به شدت خوشبین هستیم این التهابات که در بازار وارداتی‌ها رخ داده است، در دوره وزیر جدید از بین برود.

آثار این اقدامات علیه واردکنندگان به کجا خواهد رسید؟
در دولت چنین نگاهی وجود ندارد. متاسفانه در دولت، بحث‌ها را کلان نمی‌بینند آثار محدود کردن واردات در آینده مشخص می‌شود. واقعیت موضوع بازارسازی برای برندهای جدید پسابرجامی است‌. دلیل این‌که وزارتخانه بازار را ملتهب کرده، برای این است که عطش برای خرید خودروهای پسابرجامی
ایجاد شود.

 

سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس دهم -تا پایان هفته زمان حل مشکل سایت ثبتارش است

آیا کمیسیون صنایع به ماجرای بسته شدن سایت ثبت‌سفارش خودروهای وارداتی ورود خواهد کرد و برنامه وزارتخانه این است که سایت همچنان بسته بماند؟
وزیر صنعت که اخیرا شروع به کار کرده، برای حوزه تعرفه‌ای و وارداتی برنامه منسجمی دارد. ما در این مورد با ایشان صحبت کرده‌ایم و اعلام کرده‌اند این روند را به سرعت انجام خواهند داد. صحبت ما بر این مبنا بود که شاید بسته شدن سایت توجیه چندانی ندارد ولی هم‌زمان اگر اصلاحی قرار است صورت بگیرد، سایت با اصلاح باز شود.

این اصلاح یعنی با کاهش یا افزایش تعرفه واردات روبه‌رو باشیم؟
خیر. بسته‌ای که در حال ترسیم برای این کار است، در‌نهایت تا پایان این هفته به نتیجه می‌رسد و اعلام می‌شود.

واقعیت این است حدود دو ماه سایت ثبت سفارش بسته شده است و جواب درستی به این بخش داده نمی‌شود. آیا کمیسیون در جریان جز‌ءبه‌جزء ماجراست و از شیوه نظارتی خود استفاده‌ای خواهد کرد؟
خیر. کمیسیون در جریان جز‌ءبه‌جزء ماجرا نیست ولی پیگیری ما در جهت رفع مشکلات است. ما وظیفه نظارتی خود را انجام می‌دهیم و مطابق برنامه کلان کشور وظیفه اجرا برعهده وزارتخانه است. در عین حال طبق آخرین صحبت‌ها اگر تا آخر هفته این مشکل حل نشد، به‌طور جدی‌تر به ماجرا ورود خواهیم کرد.

در برنامه کمیسیون، برگزاری جلسه‌ای با واردکنندگان خودرو قرار ندارد تا از مشکلات این بخش باخبر شود؟ حدود یک سال است این حوزه با مصوبه‌ها و دستورالعمل‌های عجیبی روبه‌رو هستند؟
شاید این مصوبات و دستورالعمل‌هایی از نظر یک گروه خاص، عجیب و غریب باشد ولی ما وظیفه‌مان حفظ منافع ملی و تولید ملی است. به هر صورت وقتی در این مناسبات بخواهید تصمیمی بگیرید شاید به‌صورت جزئی در بخشی، عده‌ای هم از آن تصمیم راضی نباشند ولی دلیل بر اشتباه بودن تصمیم نیست.

اما واقعیت این است واردکنندگان خودرو تنها ۵درصد از بازار خودرو را دارند و بقیه دست تولید داخل است، بخشی از بودجه دولت هم از محل مالیات واردات تامین می‌شود؟
بله. واردات چند جنبه دارد و ایجاد رقابت در تولید داخل از سوی این بخش وجود دارد‌ که البته درآمدش مهم بوده و سلیقه بازار به آن سمت است. همچنین کسی که برندی را وارد کرده، سرمایه‌گذاری در حوزه خدمات پس از فروش، فروش و قطعات انجام داده است و این سرمایه‌گذاری با مشکل مواجه خواهد شد و ما هم با ضرر موافق نیستیم. انتظار داریم، هم سریع این مشکل از سوی وزارتخانه حل و هم منافع ملی در نظر گرفته شود.

 

محسن کوهکن، عضو کمیسیون صنایع مجلس -وزیر جدید مشکل واردات را حل می‌کند

در خصوص بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو و متوقف شدن ورود بیش از ۵ هزار خودرو در گمرک چه نظری دارید؟
اینگونه تصمیم‌گیری‌هاست که به ثبات تصمیم‌گیری‌ در فضای آرام و معقول برای محاسبه به‌منظور پرداختن به امر صادرات و واردات لطمه می‌زند. در این مساله باید دو مطلب در نظر گرفته شود که یکی محوریت قرار دادن قانون در تصمیمات گرفته شده و مراعات مصالح کشور در چنین شرایطی با نگاه به چارچوب‌های اقتصاد مقاومتی است.

آثار رفتاری که بر بخش بازرگانی و خصوصی انجام می‌شود، چیست؟
اگر فشارهای وارده بر صادرکنندگان یا واردکنندگان بیش از حد افزایش پیدا کند، فرد را به‌سمت گرایش به تخلفات، گران‌فروشی و عدم عمل به تعهدات سوق می‌دهد که در‌نهایت اختلافات افزایش پیدا می‌کند.
آقای شریعتمداری انسان بی‌تجربه‌ای در این بخش نیست و آشنایی لازم را در فرآیند فعالیت‌ها بخش خصوصی در مباحث صادرات و واردات را دارد که امیدواریم با تدبیر وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت این موضوع برطرف شود.

 

بازگشت به بخش اخبار